Hej jeg er en 14 årige pige.
Der var en dreng jeg havde noget med, men han sagde vi skulle have en pause. Jeg troede så det var helt slut, og jeg har allerede grædt fkn meget over denne dreng. Jeg begynde at skrive til en ny dreng, og ved godt det lyder player agtig. Men jeg skrev så med ham, vi var sammen en dag, dagen efter spørg han mig og kæreste. Samme dag skriver min ex og siger det bare var en pause, men så stoppede jeg det så med ham. To dage efter er jeg til psykolog, og snakker lidt om det der, efter siger jeg så til ham den nye at jeg gerne vil være kærester med ham.
Nu ca 1 uge senere har jeg så sagt det til min ex, men elsker stadigvæk min ex, og kan lide ham, så nu kan jeg lide min ex og min kæreste, og ved ik helt hvad jeg skal gøre ved det. Har virkelig prøvet at finde ud af det selv, men min ex fik mig meget til at græde, og alt muligt, tror også det er derfor jeg fandt en ny, men nu siger han hvor meget jeg betyder for ham, og han betyder stadigvæk meget for mig. Nu ved jeg ik hvad jeg skal, for ved mig og min ex er meant to be, men vi er kun 14 år. Hvad skal jeg gøre? Blive med min nye kæreste? Gå tilbage til min ex? Eller ingen af dem? Pls hjælp mig

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er lidt af et kærligheds-dilemma, du er landet i. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er en svær beslutning at tage.
Det lyder til, at du er blevet rigtig glad for både din eks-kæreste og din nye kæreste. Og derfor er det hammersvært for dig at finde ud af, hvem der er den rigtige for dig. Jeg ville ønske, at jeg kunne komme med et klart svar til dig om, hvad der vil være det rigtige valg for dig. Men jeg har en ide, som jeg tror måske kunne være hjælpsom for dig.
For/imod listen
Hvis man står med et valg, hvor der både er fordele og ulemper, uanset hvad man vælger, så kan det være en rigtig god idé at prøve at danne et overblik over hvilke ting, der taler for og imod ens valg. Det kan man eksempelvis gøre ved at lave en for/imod liste ved at være sammen med hver af fyrene eller ingen af dem. Det kan være at den ene fyr får din til at grine meget, men den anden er sødere til at hjælpe dig med din problemer. Eller det er noget helt andet, som fylder for dig. Men så kan listen nemlig være super hjælpsom til at danne overblik i det hele.
Listen kan måske se ca. sådan her ud:
Eks-kæreste
• For:
• Imod:
Nye kæreste:
• For:
• Imod:
At være single i stedet
• For:
• Imod:
Så skriver du alt ned, som du kan komme i tanke om ved de forskellige punkter. På den måde vil du kunne få lidt et overblik i alle de tanker og bekymringer, som fylder for dig lige nu. Og det kan være med til at gøre det nemmere at træffe et valg.
Hvis du har lyst, så kan du også læse vores artikel om at træffe svære valg. Der står endnu flere tips til, hvordan man kan gøre det lidt nemmere for sig selv.
Snak med nogen om det
Hvis man står med et stort valg, som man er i tvivl om, så kan det være en god idé at prøve at snakke med nogle andre om det. Det kunne eksempelvis være en god veninde, din mor eller psykolog. Bare det er en, du er tryg ved at snakke med. På den måde kan du nemlig få et par ekstra øjne på det hele. Det kan være med til at gøre det lidt nemmere at træffe et valg. Og så kan det være super rart at få et pusterum for alle de tanker og følelser, som man bærer rundt på.
Tag fat i Børnetelefonen
Hvis du hellere vil snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Børnetelefonen. Det er en anonym rådgivning for børn og unge, hvor man kan ringe, chatte eller skrive ind til. Der må man snakke om alt det der lige fylder for en og så skal deres søde frivillige nok hjælpe en så godt på vej som muligt. Måske kunne det være noget for dig? Det er helt anonymt og gratis.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og du kommer til at træffe det helt rigtige valg for dig. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper