Hej Mindhelper
Jeg holdt ét sabbatår, men startede i sommers desværre på en forkert uddannelse, og derfor er jeg nu droppet og føler, at jeg står og er meget forvirret og magtesløs. Det er for det første fordi jeg har boet sammen med min kæreste i et år tæt på KBH. Men jeg har længe følt, at vi ikke skulle være sammen mere, men er blevet i det pga. jeg holder af ham, selvom jeg ved at forholdet ikke er godt for mig, da jeg ikke føler vi passer godt sammen og jeg føler han holder mig tilbage fra ting, som jeg gjorde meget mere før forholdet. Jeg har mistet mig selv…😞 og fordi vi bor sammen og at jeg ikke har råd til et indskud til en lejlighed før om min. 4-5 mdr. når jeg har fået et fuldtidsjob og sparet op (som jeg er i fuldt gang med at søge), så føler jeg at jeg SKAL blive i forholdet, fordi at bo sammen efter at være slået op… Det ville være mega smertefuldt for os begge. Det er heller ikke en mulighed for mig at flytte hjem til mine forældre, fordi de bor i Spanien og har udlejet deres hus. Alle mine veninder bor enten hjemme eller har lejlighed/roomies. Så jeg føler mig SÅ magtesløst og ved at min kæreste kan mærke jeg har mistet en del interesse, så får også rigtig dårlig samvittighed…:(

(20 år)
Kære Du
Øv, det lyder som en træls og svær situation, du står i. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt det.
Blive sammen eller flytte?
Du skriver, at du længe har følt, at du ikke skulle være sammen med dine kæreste, da forholdet ikke er godt. Samtidig er det et problem at gå fra hinanden, da du så ikke har noget sted at bo. Når man bor sammen med sin kæreste, og gerne vil bo i københavn, kan det godt være lidt af en kattepine, at skulle gå fra hinanden. For det kan være ret svært at finde lejlighed i københavn. Så jeg kan godt forstå, at det ikke er en nem situation.
Det gør ondt
Du skriver også, at det ville være rigtig smertefuldt for jer begge, hvis i skulle gå fra hinanden. Det er helt naturligt, at det kan gøre hammer-ondt, at slå op med sin kæreste. For ofte er det en person, som man bruger meget tid med. Man har måske også en masse gode minder sammen. Og generelt er det bare en svær beslutning, at gå fra en, som man føler sig tryg og tæt med. Derfor er det også helt naturligt, at det kan være smertefuldt og at man får kærestesorger.
Der er en anden, som har skrevet ind til brevkassen, med noget som minder meget om dit spørgsmål. Derfor tænker jeg på, om det mon også er dig? Du kan læse spørgsmålet fra en ung, som er bange for at gå fra sin kæreste her.
Et svært valg
Det er ikke et let valg, om man skal gå eller blive i et forhold. Og tit er der både ting som taler for og imod. Derfor kan jeg desværre heller ikke give dig et svar på, hvad du skal gøre. For du skal gøre det, som føles rigtigt for dig.
Nogle gange i livet havner man i en situation, hvor der ikke er en perfekt løsning. Og ligegyldigt hvilket valg man tager, er der et eller andet, som bliver svært. Men vi mennesker kan ofte klare mere end vi lige tror. Derfor kan vi også komme over en svær periode. Og det kan være godt at huske på, at svære følelser ikke varer for evigt – de går over igen.
Derfor tænker jeg, at det bedste du kan gør er, at prøve at lave en liste, med de muligheder du har. Hvilke scenarier kunne der være, og hvad taler for og med hver af dem? Der er nok ikke et scenarie, som er problemfrit. Og så må man nogle gange gå med det det, som trods alt er det bedste, af de dårlige. Giver det mening?
Tal om det
Det kan også være en god hjælp, at tale med andre om det, når man skal tage et svært valg. Så har du mon en forældre, en god ven, eller en tredje, som du kan tale med? Så kan du både dele dine tanker. Og i kan måske også tale lidt om, hvilke muligheder du har.
Hvis du gerne vil tale med nogen ude fra, kan jeg også varmt anbefale Headspace. Her sidder der nogle super søde rådgivere klar til at lytte. Så dem må du også altid tage fat i, og få en snak.
Selvom jeg ikke kunne give dig et svar på, hvad du skal gøre. Så håber jeg alligevel, at der er noget i mit svar du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper