Hej Mindhelper
Jeg har været kærester med min kæreste i 2 år. Vi startede med at date, og så skulle jeg på en 4 måneders rejse. Inden rejsen snakkede vi om at vi selvfølgelig bare skulle gøre som vi havde lyst til, da vi ikke var officielt kærester, men vi sagde så også begge “ej jeg har i hvertfald ikke lyst til at være sammen med andre”.
Jeg får at vide fra min søster at han åbenbart havde været sammen med sin ex 2 gange, men jeg er ude at rejse, jeg ringer og spørg ham, han benægter – efterfølgende skrev de stadig sammen, det var som regel hende der startede samtalerne. Jeg har kigget i hans telefon, fordi jeg ikke har tillid til han fortæller sandheden.
Hans ex siger stadig at de har været sammen, men han siger at hun er sindsyg og lider forskellige psykiske sygdommen (hvilket jeg ik helt tror på).
Han havde fået tilsendt et nøgenbillede af en pige fra byen, som jeg også mødte da jeg kom for at hente ham, han sagde at han bare havde afvis, men har læst i deres beskeder at han efterfølgende havde skrevet “næste gang skal du med mig hjem” til hende, men jeg tog jo med ham hjem den aften. Det skal siges at vi ikke var kærester, men vi datede.
Han har ikke skrevet med andre siden.
Hvad gør jeg?:(

(25 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, hvis man ikke stoler på, at ens kæreste fortæller sandheden.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når to aftaler modsiger hinanden
Det lyder til, at dig og din kæreste på en måde har fået lavet to aftaler, der ikke kan eksistere samtidigt, mens du var ude at rejse.
På den ene side, måtte I ikke ses med andre, på den anden side, måtte I gøre hvad I havde lyst til.
Og hvilken aftale gælder så egentlig?
Jeg kan godt forstå, at du her bagefter stadig har nogle svære følelser og tanker, som du ikke helt ved, hvad du skal gøre ved.
Snak med din kæreste om det
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du får taget en god samtale med din kæreste.
For lige nu har du rigtig meget mistillid til ham, fordi du går med en mistanke om, hvad han har lavet dengang I datede.
Tit er den letteste måde at mindske ens mistillid, at få talt om, hvad der er op og ned.
Og det lyder til, at der er nogle ting, du mangler at få svar på.
Den gode samtale
Det er vigtigt at tænke over, hvordan man kan få en god samtale, når det man skal tale om er svært.
Men heldigvis er der mange ting man kan gøre.
Først og fremmest kan du tænke over at tale ud fra, hvordan du selv har det, i stedet for at pege fingre af ham.
For der er stor forskel på at sige: ‘det er din skyld, at jeg har meget mistillid!’.
Ift. I stedet for at sige: ‘jeg føler mig rigtig usikker for tiden, fordi jeg går med meget mistillid, kan vi tale mere om det?’.
For når vi prøver at tale mere ud fra hvad vi selv føler, og hvordan vi selv ser situationen, så er det lettere ikke at virke anklagende overfor den anden.
Og tit gør det, at det er lettere at have en god samtale, hvor man kan få snakket tingene igennem på en ordentlig måde.
Vær nysgerrig
En anden ting der kan være god at huske på, er at være nysgerrig overfor, hvordan den anden ser situationen.
Nogle gange kan vi selv have en opfattelse af, hvad der er sket og hvordan det hele var. Men det betyder ikke, at det er sådan den anden ser det.
Derfor kan det være smart at spørge ind til, hvordan den anden opfattede og følte omkring situationen.
På den måde er det lettere at vide præcis, hvad man hver især tænker.
I vores artikel om konflikter, kan du læse mere om, hvordan man kan tale sammen, når man ikke altid er enige.
Selvom artiklen er rettet mod konflikter og venskaber, så kan du stadig bruge mange af rådene. De handler nemlig også om, hvordan man har en god samtale.
Snak med dine venner om det
Når der er noget der fylder i ens parforhold, så kan det ofte være en rigtig god ide, at snakke med ens venner om det.
Ofte så kender de både dig og din kæreste rigtig godt. Og har derfor en god ide om, hvordan I er som par.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du fik snakket med dine venner om situationen med din kæreste.
For ofte så er ens venner rigtig gode til at se situationen udefra. Og kan derfor komme med gode råd eller pointer, som vi ikke selv kan se.
Det kan være rigtig svært at finde hoved og hale i det hele, hvis man ikke stoler på ens kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper