Hejsa.
Jeg er en 18 årig pige, som har det utrolig svært. Jeg har altid været den smilende og positive pige, men det sidste års tid er det nærmere modsat. Jeg har efterhånden været sammen med min kæreste i et år. Vi gik fra hinanden i 2 dage i februar, da han desværre blev ramt af en depression. Jeg har siden da haft et enormt problem med overtænkning. Måske også mit eget selvværd, eftersom jeg følte, at det var min skyld. Jeg er enormt følsom og har oftest følelserne uden på tøjet. Modsat er min kæreste knap så følsom, og han er altid positiv og ved egentlig ikke, hvad det vil sige at overtænke. Jeg har hele tiden brug for enerkendelse af ham og brug for at vide, at alt er godt. Vi elsker hinanden utrolig højt, det ved jeg. Men mit problem er, at jeg hurtigt kan få vendt alt om. Hvis han lige skriver lidt anderledes, end jeg havde forestillet mig han skulle svare på eksempelvis mit spørgsmål, antager jeg, at vi allerede er ved at gå fra hinanden. Jeg kan vende alt det positive om til noget negativt. Hvis han fx siger, at han elsker mig, kan jeg hurtigt tænkte, at han nok bare siger det for at sige det. Det er en utrolig hård hverdag, når man render rundt med disse tanker 24/7. Jeg sover ikke rigtig, da jeg ligger og ryster og tænker over alle ting med en klump i maven. Jeg har svært ved at planlægge nogle oplevelser ud i fremtiden, da jeg er bange for, at han forlader mig inden da. Vildt ærgerlig tankegang, når vi bare har det så mega godt sammen. Det er ofte det, at jeg overtænker, som føre til, at vi diskutere en smule, da jeg som sagt hele tiden tænker alt igennem. Om han har sagt noget, som indikerer på noget dårligt, gjort noget, altså jeg analyserer hele tiden på alt. Det er vildt ærgerligt, når vi i virkeligheden har det så godt sammen, at jeg så skal ødelægge en god stund ved at overtænke og blive fjern. Jeg er sikker på, at han prøver at forstå min tankegang, selvom det er utrolig svært. Jeg har før været ved lægen, hvor vi snakkede om, at jeg skulle tænke sandsynglighederne igennem for mine tanker. Fx når han siger, at han elsker mig, så gør han det jo også. Jeg skriver til jer, da jeg netop tænker, at det hele bunder ud i, at jeg er så usikker på mig selv, og dermed automatisk bliver usikker på, om han virkelig elsker mig, som jeg elsker ham. Jeg siger mange søde ting, mens han mere viser dem, når vi ses. Ikke så meget på besked, hvilket jeg gør.

(Pige, 18 år)
Hej Pige på 18 år
Det lyder til, at du går igennem en hård tid i øjeblikket. Og at de bekymrede tankerne om din kæreste fylder rigtig meget i din hverdag. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du fik måske et chok
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at det især er bruddet mellem dig og din kæreste i februar, som sætter gang i de her bekymrede tanker hos dig. Er det rigtigt forstået? Jeg tænker, at du måske har fået et chok, som gør, at det stadig føles som om, at forholdet godt kan gå i vasken igen. Og det er meget normalt at opleve, for vores hjerner er indstillet på at huske ekstra godt på alle de ting, som tidligere har gjort os bange eller kede af det. Simpelthen fordi, at hjernen gerne vil passe på os og sørge for, at vi ikke bliver lige så kede af det igen.
Så kan hjernen godt blive ekstra opmærksom på hvert eneste lille tegn eller vejrtrækning fra din kæreste, som kunne indikere, at du skal passe på ikke at blive såret. Men det kan sagtens blive bedre igen. Nogle gange er det bare et spørgsmål om tid, indtil hjernen igen begynder at kunne slappe af igen. Andre gange kan det være en god idé at prøve at skubbe lidt til den.
Tanker snyder
Som jeg skrev før, så kan hjernen godt blive lidt ekstra sensitiv ovenpå noget, som har gjort os kede af det. Og det kan sætte gang i en masse usikre tanker. Men det er hammervigtigt, at du ved, at tanker bare er tanker. Selvom de kan fylde rigtigt meget og føles sande, så behøver vi ikke reagere på dem. Der er flere ting man kan gøre, for at ændre lidt på de tanker. Din læge snakkede eksempelvis lidt om det, da hun snakkede om sandsynligheder. Du kan læse endnu mere om at udfordre sine negative tanker her. Der er nemlig nogle teknikker i, som kan være rigtigt hjælpsomme.
En anden teknik, som jeg synes kan være rigtig god er, at træde lidt ud af sine tanker. Det kan man gøre på denne måde eksempelvis:
1. Når der kommer en usikker eller negativ tanke, så læg først mærke til, hvad den sagde. Tit er det sådan noget ala’ “han elsker mig overhovedet ikke!”.
2. Træd ud af tanken ved at sige til dig selv “Hov, der fik jeg lige en tanke om, at han ikke elsker mig”. På den måde fortæller man lige sig selv, at det bare var en tanke og ikke sandheden, som lige poppede op i ens hoved.
3. Sig eventuelt tak til hjernen. “Kære hjerne, tak fordi du prøver at passe på mig, men selvfølgelig elsker han mig og vi var forøvrigt lige ved at se film, så det vender jeg lige mit fokus tilbage til”.
Eller sig det højt for din kæreste “Ej der fik jeg lige sådan en skør tanke om, at du slet ikke elsker mig, men nu er den ved at gå væk igen”.
Det lyder måske lidt tosset, men det må det også gerne være engang i mellem. For det kan være med til at hjælpe en med at huske på, at tanker bare er tanker. Og træne ens hjerne i at falde lidt til ro. Måske vil det være noget for dig?
Skriv dagbog
Nu skriver du også, at du ikke sover. Og det tænker jeg må være mega hårdt. For vi mennesker har brug for søvn, så vores batterier kan blive ladet ordentligt op. Når søvnen så driller, så bliver det også hurtigt svært at holde humøret oppe, fordi man ikke har så meget energi tilbage.
Jeg tænker, at et godt råd til dig kunne være at skrive dagbog inden du går i seng. Det lyder måske som et lidt sært råd. Men hvis man har rigtigt mange tanker, som farer rundt i hovedet på en, så kan det være hjælpsomt at sætte lidt tid af – måske 15-20 min – til at skrive alle tankerne ned. Og så lukke dagbogen og pakke tankerne væk for dagen. Nogle oplever, at tankerne på den måde kommer lidt ud af hovedet og ned på papiret i stedet. Derefter kan du prøve at bruge en mindfulness- eller kropsskannningsøvelse. Øvelserne er nemlig lavet til, at give ro i kroppen og få de der trælse tanker til at slappe lidt af. Måske kunne det være rigtigt rart for dig?
Snak med nogen omkring dig
Det er rigtigt godt, at du snakker med din kæreste om det. For det kan være med til at tage lidt af luften af ballonen. Men nogle gange kan det også være rart, at snakke med nogle, som ikke lige er ens kæreste. Så hvis du har en god veninde, en sød mor, onkel, yndlingslærer eller helt 5. person, som du er glad for at snakke med, så kunne du måske tage fat i den person? For det kan være super rart at få et pusterum fra de svære tanker og få sat ord på de ting, som måske farer rundt som en tornado i hovedet på en.
Du er velkommen i Headspace
Hvis du hellere vil snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke med en af deres dygtige frivillige om det, der fylder for en. Og intet problem er for stort eller småt i Headspace. Det er helt anonymt og gratis. Du kan også starte med at kontakte dem på chat, hvis du synes det er rarest.
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre og tæer for, at du snart kommer ovenpå igen, og dig og din kæreste bliver ved med, at have det rigtigt dejligt sammen. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper