Hej Mindhelper
Jeg skriver fordi jeg har galoperende for at binde mig (tror jeg) og jeg ved ikke hvad jeg skal stille op.
Jeg er 20 år gammel. det er meningen jeg skal rende og forelske mig til højre og venstre, men hver eneste gang jeg fornemmer at der potentielt kan blive et forhold ud af en relation til en pige, hvad end det er en jeg har mødt på tinder eller en veninde jeg har set mig lun på, så får jeg angst. Sådan en meget fysisk angst med konstant hjertebanken og ondt i maven. Derudover så lammer angsten mine følelser (som angst jo gør) og forhindrer mig både i at udvikle følelser for personen og at nyde det der burde være dejligt og spændende.
Jeg ved ikke hvor denne angst kommer fra. Min mor var deprimeret da jeg var lille. Jeg tænker det kan have noget med det at gøre.
Og nu er det så jeg har mødt en pige som er vildt sød og vi har rigtig god kemi. Men jeg har angst konstant og det er faktisk nærmest ikke til at holde ud. Så mit spørgsmål er, Hvad gør jeg? Kan jeg gøre noget for at det her bliver nemmere for mig? Hvordan forhindrer jeg angesten i at bedøve mine følelser? Jeg vil bare gerne forelske mig og nyde det.
Håber i vil hjælpe.
Mvh. K.

(Pige, 20 år)
Hej K.
Det lyder til, at det her med at binde sig til en anden giver dig en stor klump i halsen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det behøver du ikke gå alene med.
Kærlighed, forelskelse og angst
Du skriver i dit brev, at det er meningen, at du skal rende rundt og forelske dig til højre og venstre. Selvom det godt kan være den forestilling man har om forelskelse, så er det ikke altid sådan, det er. Nogle gange kan det også være en rutsjebanetur af følelser. Men jeg kan sagtens høre, at det du oplever måske er voldsommere end hvad de fleste gør.
Angst er en træls størrelse, men det er vigtigt at vide, at selvom angsten popper op, så er den ikke farlig. Angst er en naturlig alarm i kroppen, som nogle gange kan løbe løbsk og fortælle en, at der er fare på færde, selvom det ikke er rigtigt. Den kan larme og prøve at stjæle dit fokus, men den kan ikke skade dig eller stjæle din kontrol. Derfor kan noget af det bedste mod angst også være at gøre de ting, som gør en bange – i små doser. Det kalder man også eksponering. På den måde lærer man nemlig sin krop, at der ikke er fare på færde. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til.
Så et råd til dig kunne være at prøve ikke at give efter for angsten og flygte, når forholdet bliver for seriøst. Men derimod at blive i forholdet og så mærke efter, hvordan det føles. Måske dæmper angsten sig helt af sig selv, som du vænner dig til at være i et mere seriøst forhold.
Undersøg dine tanker
Angst er som sagt en fysisk reaktion, og den kan blive trigget af en masse forskellige ting – især vores tanker og bekymringer. Derfor kan det også være hjælpsomt at prøve at kigge lidt på, hvilke nogle tanker, du bliver ramt af, når angsten kommer. Altså hvad er det ved forholdet og det at binde sig, som gør dig bange?
Det er ikke sikkert, at der er et helt klokkeklart svar på det. Der kan sagtens være flere ting og tanker, som trigger angsten. Men hvis du kan finde ud af, hvorfor angsten kommer, så kan det gøre det nemmere at finde ud af, hvad du så kan gøre ved den. Måske er det en tanke om, at du ikke vil kunne slå til som kæreste? Eller en tanke om, at du synes hun går for hurtigt frem? At du ikke er klar til sex-delen? Eller noget helt andet.
Hvis du nu stadig sidder og er helt blank, så kan du også starte et andet sted:
Start eventuelt med at tage et par stykke papir og skriv alle de tanker ned, som du har om parforhold generelt. Hvad fylder for dig af tanker, håb, bekymringer, forestillinger om dig selv og om din kommende partner. Hvad kunne du godt tænke dig, og hvad kunne du i hvert fald IKKE tænke dig. Alt hvad du lige kan komme i tanke om. Det bliver måske hurtigt til nogle sider. Prøv så at kigge punkterne igennem. Er der nogle af de ting, som kan relatere til, hvorfor du bliver angst med din nuværende date?
Hvis du nu sidder tilbage med nogle tanker eller årsager, er det så nogle, du kan handle på? Noget du vil kunne arbejde med og eksponere dig selv for i små skridt.
Snak med pigen, du dater
En af de ting, som kan være med til at tage toppen af angsten, når det kommer til kærlighed er at få snakket med sin date om det. Det lyder måske ret svært, men når man taler om angsten, kan det også være med til at gøre den mindre farlig. Så kan dig og daten snakke om, hvordan i kan gribe det hele an og måske aftale at tage det stille og roligt med forholdet, så du ikke bliver alt for overvældet.
Snak med nogen omkring dig
Hvis du er glad for at snakke med dine forældre, en sød veninde eller en anden i din omgangskreds, så kan du også prøve at snakke med en af dem om dine oplevelser. For det kan være rart at have en sparringsmakker, hvis man er hammerforvirret omkring noget. De kan måske se nogle ting, som du ikke selv havde lagt mærke til, og kan støtte og lytte, hvis det hele er noget møg.
Hvis du helst vil snakke med nogle, som har tid og overskud, men ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Det er en anonym, gratis ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om det, som lige fylder.
Rammer angsten på andre tidspunkter?
Du skriver ikke så meget om, om angsten rammer dig på andre tidspunkter? Hvis den gør det, så kunne det være en god idé, hvis du smuttede til lægen og snakkede om det. For fylder angsten meget i din hverdag, så kan du også få hjælp til at håndtere den. Og det kan være en rar hjælpende hånd at få.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dit kærlighedsliv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper