Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i 7 år. Vi mødte hinanden, da vi var ret unge…
Så jeg har ikke været sammen med nogen andre end ham (intimt).
Jeg elsker ham overalt på jorden… men sagen er den, at jeg har tænkt længe over hvordan det ville være at være intim med en anden dreng… hader mig selv for at tænke sådan…
Men det er noget jeg af og til bliver spurgt om.. f.eks. af mine veninder…
“Har du ikke tænkt over at han måske er den eneste du kommer til at være sammen med”..
Synes det er så svært!!!!
For vil absolut ikke miste ham!!
Men kan godt mærke det higer i mig, at prøve bare at være sammen med én anden :(((
Problemet er (hvis man kan sige det sådan), at jeg virkelig ser en fremtid med min kæreste…
Ved ikke hvorfor jeg går rundt og tænker sådan 🙁
Hilsen xxxx

(25 år)
Kære dig,
Det lyder til at du står i en svær situation, hvor det er svært at vide, hvad man skal gøre.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er sejt
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg synes, det er rigtig sejt, at dig og din kæreste har været sammen i 7 år.
Det er der ikke særlig mange, der kan prale af. Så hatten af til jer!
Det giver mening
Når man finder sammen, mens man er ret unge, så er der ofte en chance for, at man ikke har været sammen med andre intimt før.
Man har måske ikke følt sig klar, haft muligheden eller fundet den rette til at være intim med i den alder.
Derfor giver det også rigtig god mening, at din kæreste er den første du var intim med. Og at du ikke har været sammen med andre før eller siden.
Heldigvis giver det ikke kun rigtig god mening, men det er også helt normalt.
Undersøgelser fra Sex & Samfund viser, at omkring halvdelen af danske unge har prøvet at have sex for første gang, når er de er 16 år gamle.
Normale følelser
I dit brev skriver du, at du hader dig selv for at tænke over, hvordan det ville være at være intim med en anden dreng end din kæreste.
Her er det vigtigt for mig at sige, at jeg ikke synes det er noget, du skal slå dig selv i hovedet over.
Det er nemlig helt naturligt, hvis man har været sammen med den samme i mange år. Og især hvis den nogen, er den eneste, man har været intim med.
Man kan i perioder blive nysgerrig, og pludselig kan man have alle mulige tanker om at prøve det ene eller det andet.
Hvad betyder det?
Heldigvis betyder det ikke, at du ikke elsker din kæreste mere.
Man kan godt være sammen med sin kæreste i 7 år, elske ham og en gang imellem tænke over, hvordan det ville være at være sammen med andre.
Det betyder ikke nødvendigvis, at man vil slå op eller ikke elsker sin kæreste mere.
Men hvad betyder det så? Og hvad skal du gøre?
Hvad skal du gøre?
Selvom det kunne være rart, kan jeg desværre ikke læse dine tanker og fortælle dig lige præcis, hvad du skal gøre.
Jeg vil i stedet for prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for at få det bedre med dine tanker.
Mærk efter
Mit første råd og måske vigtigste er, at du skal mærke godt efter.
Selvom man godt kan være forelsket i sin kæreste efter 7 år og samtidig tænke på at være intim med andre.
Så kan det også betyde, at man har lyst til at prøve noget andet.
Det er noget, som kun du kan finde ud af.
Derfor er det også vigtigt, at du mærker godt efter og prøver at finde ud af, hvad det er du gerne vil.
Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du mærker bedst efter, så kan jeg varmt anbefale vores artikel: Svært ved at træffe et valg? Her får du en effektiv 5-trins guide.
Her står en masse gode råd til, hvordan du får mærket efter, og hvordan du træffer den rette beslutning.
Hvis nysgerrigheden kun er på besøg
Det kan være, du finder ud af, at det bare var nogle tanker og en nysgerrighed, som kom efter dine veninder begyndte at spørge.
Det kan være, at du aldrig havde tænkt tanken før.
Og at du efter noget tid indser, at det med at blive sammen din kæreste, er det helt rigtige for dig.
Hvis nysgerrigheden bliver ved
Det kan også være du finder ud af, at du ikke kan holde nysgerrigheden ud.
Du tænker på at være sammen med andre hver dag.
Og lige meget hvor mange gange du siger til dig selv, at du ikke skal tænke på det, så kommer tanken tilbage.
Hvad gør man så?
Tag en snak med ham
Hvis nysgerrigheden bliver ved, og du ikke kan holdet det ud mere, så tænker jeg, at du er nødt til at snakke med din kæreste om det.
Fortæl ham det som det er: At du har haft de her tanker, at du hader dig selv for det, og at du ikke ved, hvad du skal gøre.
Ofte kommer man længst med ærlighed.
Giv plads
Det kan være, at han har haft de samme tanker, men ikke tør at sige dem højt?
Det kan også være, at han bliver enormt ked af det.
Det kan også være, at han siger, det skal du da bare finde ud af!
Lige meget hvad, så har han lov til at reagere på den måde, som han nu reagerer. Derfor er det også vigtigt, hvis du beslutter dig for at sige det til ham, at du giver ham plads.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal sige det til ham, så kan jeg anbefale dig vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting.
Her får du en masse gode råd til, at gribe den svære snak an.
Snak med dine venner
Mit sidste råd til dig er, at blive ved med at snakke med dine veninder om det.
Ofte så har vi nemmere ved at finde hoved og hale i vores egne tanker, når vi får sagt dem højt.
Så bliv endelig ved med at tale med dem om det. Fortæl dem om din tvivl og fortæl dem hvilke tanker du har om hele situation.
Det kan nemlig være rigtig svært at stå med sådan en situation her alene. Derfor håber jeg også, at der er noget mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper