Hejsa.
Går lidt med en mistanke om at min kæreste har været mig utro, men kan ikke finde ud af hvordan jeg skal konfrontere hende med det. Har det sidste stykke tid følt at min kæreste er begyndt at virke en smule kold overfor mig, og er begyndt at tage lidt afstand fra mig. Tidligere var hun ‘stolt’ af at vise mig frem og fremhævede hvor glad hun var for mig, det er bare som om at hun ikke gør de ting længere. Den anden dag undrede jeg mig over at hun ikke havde svarer i lang tid, opdagede så derefter at hun sidst havde været aktiv ved et andet hus end jeg har set før. Er virkelig bange for at jeg overtænker situationen, og har også lidt dårlig samvittighed over at have ‘stalket’ hende. Hvilket bare gør det endnu sværere for mig at konfrontere hende med min tvivl. Min kæreste arbejder med særligt udsatte, så grundet corona har vi ikke mulighed for at være fysisk sammen. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, overtænker jeg situationen eller hvad burde jeg gøre?
På forhånd tak – en meget desperat dreng

(Dreng, 19 år)
Hej en meget desperat dreng
Når jeg læser dit brev lyder det til, at du er meget i tvivl om, om din kæreste er der utro. Og det fylder selvfølgelig rigtigt meget for dig. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er rigtigt svært, at skulle gå med alene.
Er det overtænkning
Det er rigtigt svært for mig, at bedømme om det er overtænkning eller om din kæreste måske er dig utro. Det lyder ikke til, at du har noget konkret bevis på, at hun skulle have været dig utro? Men du kan mærke, at der i hvert fald er noget i jeres forhold, som ikke er som det plejer. Det tænker jeg må være super hårdt at opleve og derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du føler dig lidt desperat i øjeblikket. Du fortæller, at din kæreste opfører sig mere kold og tager afstand fra dig. Men jeg kommer til at tænke på, om det er noget, du har snakket med hende om? For det lyder ikke særligt sjovt, men jeg tænker at der kan være rigtigt mange grunde til, at hun opfører sig som hun gør. Og at det ikke nødvendigvis betyder, at hun er dig utro. Du skriver også, at hun du har set, at hun har været i et andet hus end hun plejer. Igen tænker jeg, at der kan være super mange grunde til, at hun har været der. Derfor kan jeg ikke rigtigt bedømme, om der er risiko for, at hun kan have været dig utro.
Snak med hende
Det bedste råd jeg kan give dig er, at få snakket med din kæreste. Men måske er det ikke så god en idé, at konfrontere hende med din mistanke. For det lyder ikke rigtigt til, at du har noget bevis på, at hun har været dig utro. Og derfor tænker jeg også, at din kæreste kunne gå hen og blive meget sur eller ked af det, hvis du beskylder hende for noget, som hun måske slet ikke har gjort. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé, hvis du i stedet snakkede med hende om dine oplevelser af, at hun trækker sig fra dig.
Hvis du fortæller hende, at det er det du oplever og så spørger ind på en stille og rolig måde, hvad hun oplever, så er der nok større chance for, at i kan få en god snak – uden at det ender i bål og brand. Måske er der en rigtig god grund til, at din kæreste har trukket sig lidt? Det kan også være, at hun slet ikke oplever det samme og så kan i prøve at snakke videre om, om der er noget, der har ændret sig i jeres forhold. Hvis du synes det lyder til at være en svær snak at tage, at så kan du prøve at læse vores artikel om, hvordan man håndterer konflikter. Der står nemlig nogle super gode råd til, hvordan man kan tage de svære snakke på en god måde.
Det er rigtigt svært, hvis man bliver mistænksom på om ens kæreste er en utro. Og hvordan skal man så lige håndtere det. Men jeg håber, at du har kunne bruge nogle af mine råd til noget og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt mellem dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper