Hej brevkasse.
Det er snart 3 måneder siden min kæreste slog op, og vi var sammen i 10 måneder. Da han slog op, fortalte han at vi var blevet for forskellige, at der var mange ting der gjorde, at han ikke følte han kunne have en kæreste lige nu. Både 3g, og at han generelt ikke følte noget for nogen mere. Senere hen finder jeg ud af at han allerede har noget med en anden, og for en uge siden finder jeg ud af han mødte hende før vi slog op, og at de muligvis var sammen seksuelt. I går så jeg dem handle ind sammen på min arbejdsplads. Før ham, havde jeg mange lave tanker om mig selv, og har døjet meget med overtænkning. Han lærte mig at acceptere mig selv, men efter dette, ved jeg ikke hvad jeg skal gøre med mig selv. Jeg føler mig snydt, forrådt og sparket så hårdt til. Vi havde alt, og da han slog op kom det ud af ingenting. Jeg har svært ved at forstå hvordan man kan gøre det mod et andet menneske, der har givet så meget af sig selv, og jeg føler igen som intet værd. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med mig selv, da det førhen var ham der hjalp mig til at acceptere mig selv. Mit spørgsmål er derfor, hvordan jeg bedst kan hjælpe mig selv til at komme op på hesten igen?

(17 år)
Kære Du
Det lyder rigtig svært, at din kæreste slog op med dig, og nu har en anden. Kærestesorger kan gøre hammerondt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For alle de tanker og følelser skal du bestemt ikke gå med alene.
Det bliver bedre
Det lyder til, at du var rigtig glad for din kæreste og, at det kom pludseligt, da han slog op med dig. Det er hammerhårdt, når ens kæreste går fra en, og det kan frembringe en masse forskellige følelser. Du skriver, at du føler dig snydt, forrådt og sparket til. Og det giver rigtig god mening, at du har det sådan. For når man er den, som bliver slået op med, kan det godt føles lidt som om, at tæppet bliver trukket væk under en. Og man kan have svært ved at forstå, hvordan den anden kan gøre det mod en, når man er så glad for dem, og oplever at have givet så meget af sig selv. Derfor gør kærestesorger også hammerondt. Og når man ser sin kæreste sammen med en anden, kan det godt føles som et ekstra slag i maven. Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, at du har svært ved at vide, hvordan du kommer op på hesten igen efter sådan en omgang.
Men du skal vide, at selvom det føles helt uoverskueligt og mega svært lige nu, så bliver det bedre. Med kærestesorger er det heldigvis ofte sådan, at tiden er ens bedste ven. Og jeg ved godt, at det måske kunne være rigtig rart, hvis alt det svære kunne forsvinde lige nu. Men i forhold til kærestesorger er noget af det bedste man kan gøre, at give sig selv lov til at føle alle de svære følelser, som suser rundt i kroppen. For så oplever langt de fleste, at de langsomt begynder at fylde mindre, og man ligeså stille kan kravle på på hesten igen.
I vores artikel om kærestesorger kan du læse lidt mere om det. Der står også endnu flere gode råd til, hvordan man kommer videre efter sin ekskæreste. Så jeg tænker, at der måske også er noget i den, som er hjælpsomt for dig?
Du er noget værd i dig selv
Du skriver, at du har døjet rigtig meget med lave tanker om dig selv og overtænkning, men at din ekskæreste lærte dig at acceptere dig selv. Det kan være rigtig hårdt at kæmpe med lave tanker om sig selv. Og når man så møder et andet menneske, som holder af en og hjælper en med at acceptere den man er, kan det føles rigtig rart. Men når det så forsvinder, kan det måske godt føles lidt som om, at det hele falder til jorden igen. Du skriver også, at du igen føler dig som intet værd. Og jeg kan godt forstå, at du kan have det sådan. For når en, som man holder af behandler en dårligt, kan de tanker godt dukke op. Men selvom andre behandler en dårligt, har det ikke noget med ens værd at gøre. Det siger mere om dem, end det siger om en selv. Så selvom det ikke føles sådan lige nu, så er du noget værd. Og det er du bare fordi, du er dig.
Heldgivis kan man også godt få det godt med sig selv uden, at det behøver at komme fra et andet menneske. Noget af det, som man kan gøre er at arbejde med sit selvværd. Så man får skabt en følelse af at være god nok i sig selv.
I vores artikel om selvværd, står der en masse gode råd til, hvordan man ligeså stille kan bygge sit selvværd op igen. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Snak med nogen omkring dig
Det kan være rigtig svært at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor er det også en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For vi mennesker er slet ikke skabt til at klare det svære alene. Vi er skabt til at have brug for andre, når livet gør ondt.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være mega godt, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være dine forældre, en moster eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Måske det ogsp kunne være rart for dig, at snakke med en ven om, hvordan du har det. Det med kærestesorger er noget, som rigtig mange unge har oplevet. Derfor tænker jeg også, at der måske er nogle af dine venner, som også har prøvet det. Det kan nemlig sommetider være rigtig rart at snakke med nogen, som ved, hvordan det kan føles. Og uanset om dine venner har prøvet det eller ej, så vil langt de fleste venner rigtig gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en masse rigtig søde og rare frivillige klar til at hjælpe. Der er intet, som er for stort eller småt til Headspace, og de vil altid gerne lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som bøvler med svære ting. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man kæmper med kærestesorger og selvværd. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det er mega hårdt at kæmpe med kærestesorger og føle sig som intet værd. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Og husk på, at du er god nok præcis som du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper