Hej
Jeg er en pige på 15, og her forleden var jeg til en fest, med mine to veninder. Vi kendte ik ret mange og det var rimeligt spontant, min ene veninde har noget kørende med en af drengene der var med så hun forsvandt ret hurtigt, og vi så hende ikke igen før lige før vi skulle hjem. Min anden veninde er rimelig god med drenge, og har haft one night stands, skriver med en masse drenge osv.
Men vi er så til festen og vi falder begge i snak med en dreng, jeg har mødt kort en gang før, og min veninde kender gennem fælles venner. Han er virkelig sød og venlig, og akkurat min type, samtidig rimeligt pæn. Vi bonder alle tre og min vendine og ham snakker også godt, lidt efter er de også væk og ender med at have sex hjemme hos ham, da han boede lidt længere nede af vejen.
Jeg er rigtig glad på min venindes vegne, men føler mig også lidt fravalgt, da min veninde er rigtig smuk og det oftest er hende der får drengeopmærksomheden. Jeg har kysset med nogle før, og skriver også med drenge, men syntes bare det er svært med drenge, der konstant er efter min veninde. Hvad gør man i disse situationer, som fx. her til festen hvor begge ens veninder er med drenge, og man ender som tredje hjul.

(15 år)
Hej Pige på 15 år
Æv, altså. Det kan være ret irriterende at stå og føle sig som tredje hjul, fordi ens veninder er gode til det med drenge.
Nogle er bare mega gode til det med drenge
Det er møgirriterende, men nogle er bare naturtalenter til det med drenge. Og hvis man har en veninde, som er meget populær, så kan man godt ende med at føle, at uanset hvad man gør, så vælger fyrene hende først. Og jeg lover dig, at der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkendende til det du skriver. Det med at føle, at det er lidt svært med drengene, er nemlig helt normalt. Spørger du drenge-vennegrupperne vil de sikkert også godt kunne genkende, at der er nogle af deres kammerater, som virker til altid at smutte med alle pigerne.
Når jeg læser dit brev kommer jeg alligevel til at tænke, at det lyder til, at det egentligt går meget godt med fyrene. Du har både kysset med nogle og skriver også med en del. Men at det måske har ramt dig lidt i selvtilliden, at du oplever, at drenge tit går efter din veninde. Det er helt naturligt at det kan ske. Derfor tænker jeg også, at der måske er noget som kan hjælpe lidt i artiklen 5 gode råd til mere selvtillid.
Hvis du står alene en anden gang
Det kan være lidt svært og akavet at stå alene tilbage til en fest, hvor man ikke kender så mange. En ting du kan overveje næste gang er, om der er andre fyre eller piger, som du så kan snakke med. Det kan godt virke lidt skræmmende, men hvis du går hen til nogle andre til festen og siger med et glimt i øjet ‘begge mine veninder er smuttet med hver deres fyr, må jeg godt koble mig på jer’ så tror jeg, at mange ville sige ja og sagtens kunne sætte sig ind i, at det er lidt træls at være den sidste tilbage. Og måske kan det i virkeligheden være en god ice-breaker til at lære nogle nye at kende. Eventuelt en fyr, som du ikke havde set tidligere?
Snak med dine veninder på forhånd
Du kan overveje at snakke med dine veninder om festen. Hvad du godt kunne tænke dig at dine veninder gør en anden gang? Er det at i bliver sammen i løbet af aftenen, og har en hyggelig fest sammen alle tre? Eller at de måske hjælper dig lidt på vej med fyrene, så du også kan møde en, du synes virker sød.
Hvis du siger tingene som det er, at du oplever, at det der med drengene bare er nemmere for dem end for dig, men så samtidigt beder dem om at hjælpe dig, så er jeg næsten sikker på, at de rigtigt gerne vil. Det er ikke sikkert, at de har tænkt over, at det måske kan være lidt træls at være den, som står alene tilbage til en fest. Måske har de også nogle gode tips, som du kan prøve af.
Lav et hemmeligt signal
Det er ret uheldigt at dig og din veninde var interesserede i den samme fyr. Men måske kan i veninder snakke om at lave et eller andet hemmeligt signal til, hvis det sker igen. Altså et lille vink eller ord i kan sige, som betyder “hey, jeg er interesseret i ham her – er du også det?”. Og så må i lige holde en tissepause og aftale om der er en, som måske skal trække sig? Det virker måske lidt fjollet, men det er måske en måde at undgå, at din veninde smutter med en, som du også godt kunne lide.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og at din veninde får en tennisbold-størrelse bums midt på næsen lige inden næste fest.
De bedste hilsner fra en Mindhelper