Når min kæreste snakker om at tage i byen, får jeg ondt i maven. For hun ser vildt godt ud, og der er sikkert andre drenge, der vil prøve på at få hende.
Hej Mindhelper
Jeg har en kæreste der bliver student og bare hun taler om hun skal i byen om fx3 måneder har jeg ondt i maven og kan næsten få kvalme allerede nu over hun skal.. hun ser vildt godt ud og ved mange drenge vil prøve på hende og har deg så dårligt. overvejer at droppe slt kærlighed pga jeg ikke kan holde denne følelse ud

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Det lyder som en super ubehagelig følelse, du får i maven, når din kæreste snakker om, at hun skal i byen. Så jeg kan virkeligt godt forstå, at det er svært at holde den ud. Og jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Er det mon jalousi, du føler?
Det må ikke være særligt rart, at du får ondt i maven og nærmest kvalme, hvis bare du tænker på, at din kæreste skal i byen. Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om den følelse du får i maven kunne være jalousi? Jalousi er en følelse, man tit får, hvis man for eksempel bliver bange for at miste nogen, man holder af til nogen andre. Den kan give en super ondt i maven, fordi man for eksempel går rundt og er bange for, om ens kæreste forlader en. Det er rigtigt ubehageligt at gå rundt at have det sådan. Men jalousi er faktisk en fuldstændig normal følelse. Nogen af os møder den mere end andre, men det er en følelse vi alle sammen støder på ind imellem. Så selvom det er død ubehagelig følelse, så er den ikke farlig. Og der er ikke noget i vejen med dig, fordi du har det sådan.
Accepter at følelsen kommer
Jeg kan godt forstå, at det er drønubehageligt, at du får det så skidt, hver gang du tænker på, at din kæreste skal i byen. Og jeg kan godt forstå, hvorfor du har lyst til bare at opgive kærlighed totalt for at få følelsen til at gå væk. Men det er bare ikke nogen særligt god løsning. For selvom det måske ville få følelsen til at gå væk lige nu og her, så ville det bare forstærke den på den lange bane.
Det bedste man kan gøre ved jalousi, er faktisk at acceptere, at følelsen kommer i stedet for at kæmpe imod den. Jeg ved godt, at det sikker lyder dødsvært. Men jalousi er en følelse ligesom alle andre. Og den forsvinder igen, præcis ligesom alle andre følelser gør. Den kan bare komme til at fylde helt vildt meget, hvis man bliver ved med at kæmpe imod den. Når man gør det, giver man nemlig følelsen helt vildt meget opmærksomhed, og så får den lov til at komme til at fylde.
Så næste gang du mærker til jalousien, kan du prøve at sige til dig selv: “nu mærker jeg, at jeg bliver jaloux igen. Det er mega ubehageligt lige nu. Men det er bare en følelse. Den må gerne være der, og den forsvinder igen på et tidspunkt.” Det er nok svært i starten. Men hvis du bliver ved med at øve dig i at acceptere, at følelsen kommer, tror jeg, at du på et tidspunkt vil opdage, at den begynder at slippe hurtigere igen. Hvis du har lyst til det, kan du læse flere gode råd imod jalousi i den artikel, jeg har linket til.
Din kæreste skal også gå med til det
Du skriver, at du ved, at der er mange drenge, der vil prøve at få din kæreste, fordi hun ser vildt godt ud. Og du har sikkert ret i, at der nok er nogen, der vil prøve på at score din kæreste. Det er nok noget, der er svært at komme udenom. Men husk lige på, at din kæreste jo altså også skal gå med til at blive scoret for, at der kommer noget ud af, at der er nogen andre drenge, der prøver at score hende. Så prøv at tag en dyb indånding og spørg dig selv: “de andre gange hvor min kæreste har været i byen, er hun der gået med til at blive scoret af nogen?”
Nogle gange kan den her frygt for at andre forsøger at score ens kæreste poppe op, hvis man er usikker på sig selv. Det kan for eksempel være, at man føler, at man ikke er helt god nok til sin kæreste. Og så bliver man bange for, at hun finder en anden, når hun opdager, at man ikke selv er god nok. Jeg ved ikke, om der er noget af det, du kan genkende? Hvis man har det sådan, kan det være en rigtigt god idé arbejde lidt med sin usikkerhed. Vi har en artikel med gode råd til, hvordan man lige så stille kan slippe sin usikkerhed – den kan du læse, hvis du synes, det giver mening for dig.
Snak med din kæreste
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med din kæreste om, at du får ondt i maven, når hun snakker om, at hun skal i byen? Hvis du ikke har det, synes jeg, at du skal gøre det. Jeg ved godt, at det kan være sindssygt svært at skulle snakke med sin kæreste om jalousi. Men der er altså ikke nogen skam i at blive jaloux. Det bliver vi som sagt alle sammen nogle gange. Og hvis man får snakket om følelsen i stedet for at lade den bygge sig op til et stort monster inde i en, bliver den tit lidt mindre farlig.
Det kan for eksempel være, at du kan snakke med din kæreste om, hvad det er, du frygter ved, at hun tager i byen. Og om der er noget hun kan gøre for at hjælpe med at berolige det. Du skal bare huske, at det jo ikke er din kæreste, der gør noget forkert lige nu. Men at det er en mega træls følelse inde i dig, der gør, at du har det sådan her. Det må du gerne fortælle hende, når I snakker sammen.
Måske det også kan hjælpe dig at få snakket med hende om, hvad der er okay at gøre med det modsatte køn i jeres forhold. Og hvad der ikke er okay. Sådan så I begge to er enige om det. Det er bare vigtigt, at det I når frem til er noget, som I begge to er okay med. Så der ikke er en af jer, der kommer til at føle sig begrænset af jeres forhold. Det skal for eksempel ikke være sådan, at man ikke kan se sine venner af det modsatte køn, fordi den anden ikke er okay med det. Så begynder man nemlig at begrænse hinandens frihed til at leve sit eget liv, og det er ikke okay.
Snak med dine venner om jalousien
Du kan også prøve at snakke med dine venner om jalousien. Jalousi er som sagt en hel normal følelse, så det kan jo være, at der er nogen af dine venner, der kender til følelsen. Og nogen gange hjælper det lidt bare at vide, at man ikke er den eneste i verden, der bliver jaloux. Men hvis der er nogen af dine venner, der kender til følelsen, kan det jo være, at de kan fortælle dig, hvad de plejer at gøre, når den dukker op. Måske er der nogen af deres tips og tricks, der også kan hjælpe dig?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din kæreste om den følelse, du får i maven, når hun snakker om, at hun skal i byen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper