Hej med jer!
Jeg skriver angående mit forhold og jeg.
Min kæreste og jeg har der super godt, men puha hvor kan vi bare diskutere. Vores forhold er meget turbulent. Jeg mærker på mig selv at jeg især har et problem med mit temperament, hvilket desværre spiller en stor rolle i diskussionerne. Jeg kan hurtigt blive vred og skuffet og reagerer hurtigt på mine følelser. Jeg har svært ved at tænke rationelt og fornuftigt. Jeg føler at det er et kæmpe problem i og med at når jeg ved, jeg har dummet mig, da tager det mig alt for lang tid at undskylde overfor min kæreste, og det går ikke op for mig selv før lang tid efter. Jeg kan hurtigt danne mine egne konklusioner og især bliver jalousi pludselig en dum ting, jeg føler. Det er mit første rigtige forhold og derfor første gang at jeg føler de her ting, og oplever de her negative sider af mig selv. Jeg vil gerne slippe af med det negative og bringe mere fornuft ind i mine tanker fremfor at mine følelser skal kontrollere alt jeg siger og gør. Jeg føler mig tit alene i mine følelser og tanker, når det er vi skændes og det fylder desværre alt for meget nu. Jeg ved ikke om der er noget man kan gøre, for at få mere kontrol over sin vrede, jalousi? Jeg er i hvertfald træt af at være den sure kæreste. Det er de mindste ting, som jeg har et behov for at udpege overfor min kæreste og dele med ham, selvom at det i realiteten er super ligegyldigt og er hverken til gavn for ham eller os.
Det er i meget grove træk at jeg forklarer min situation, men jeg håber at det giver nogenlunde mening.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til, at der er nogle rigtigt trælse skænderier mellem dig og din kæreste. Og det er rigtigt svært for dig, at finde ud af, hvordan du lige håndterer det, når følelserne blusser op i dig. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Vi lærer hele tiden
Først og fremmest synes jeg du skal give dig selv et klap på skulderen. For det er sejt, at du mærker efter og prøver at arbejde på dit temperament. Du skriver, at det her er dit første rigtige forhold og derfor også første gang, at du oplever de her sider ved dig selv. Så tænker jeg, at det giver super god mening, at det er svært for dig lige nu. For du er stadig ved at lære, at hvordan søren du lige skal finde dig tilrette i forholdet og de konflikter, som kan komme, når man holder rigtigt rigtigt meget af hinanden. Heldigvis kan man sagtens øve sig på, at undgå at blive fanget i de her konflikter.
Vrede og jalousi
Det er rigtigt hårdt at opleve vrede og jalousi, når man er sammen med sin kæreste. Men det er nogle følelser, som rammer os alle sammen engang i mellem. De dukker op, fordi man virkeligt holder meget af sin kæreste – og måske er lidt bange for, at miste ham. Derfor også kan man også blive meget hurtigere blive vred, såret eller jaloux, fordi man har dybe følelser for ens kæreste. Det tror jeg der er rigtigt mange mennesker, som kan nikke genkendende til. Og det tager tid at lære, hvordan man lige får det til at fungere i ens kæresteforhold.
Der er nogle forskellige ting man kan gøre, hvis man bliver for hurtigt vred eller jaloux. Du kan prøve at læse vores artikel om jalousi og vores artikel med råd til at styre sit temperament. Der står nemlig en masse gode råd i begge artikler, som jeg tror, måske kunne være noget for dig. Og som vil kunne hjælpe dig med, at undgå at blive styret af dit temperament.
Øv dig i at udsætte
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at dine følelser eksploderer for dig, når i skændes. At du slet ikke når at tænke, før du reagerer. Det er helt normalt at opleve det, når man bliver følelsesladet, for så reagerer kroppen nemlig meget hurtigere end fornuften. Og så kan man få sagt og gjort nogle ting, som man bagefter fortryder. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at se om man kan nå at udsætte sit reaktion lidt, når man begynder at mærke, at man bliver vred.
Rigtigt mange bruger teknikken, hvor man skal tælle til 10 inden man svarer i et skænderi. For det kan faktisk være tid nok til, at man kan nå at mærke efter og tænke over, hvad det egentligt er, man gerne vil sige og om det overhovedet giver mening, at have den her diskussion. Andre udsætter reaktionerne ved eksempelvis at trække vejret 3 gange dybt ned i maven, inden de svarer. Nogle aftaler, at gå ind i hvert sit rum i nogle minutter, til man lige er faldet ned igen. Måske er der en af de metoder, som vil kunne fungere for dig? Ellers kan du prøve at overveje, om der er en anden måde, hvor du vil kunne udsætte dine reaktioner et lille stykke tid, så du lige får chancen til at tænke over, hvad du egentligt vil sige.
Snak med din kæreste i fredstid
Det er hammersvært, at tænke fornuftigt, når man først er blevet rasende. Derfor kan det måske være en rigtig god idé for dig, at prøve at snakke med din kæreste på et tidspunkt, hvor der er fredstid mellem jer. For så kan du prøve at forklare ham de samme ting, som du har fortalt mig. At det kan være svært for dig, at styre dit temperament og du ikke helt ved, hvad du skal gøre ved det.
Så kan i prøve at snakke om, hvordan i kan komme til at snakke sammen på en måde, så det ikke ender i meget store skænderier. Man kan sige, at i nærmest planlægger “hvordan” i vil skændes. Måske har i brug for, at kunne trykke ‘stop’ og så lige trække vejret et par minutter? Måske er det noget helt andet. Samtidigt er man to til tango, og derfor er der måske også nogle ting din kæreste skal arbejde på, så i ikke ender i de store skænderier. I kan eventuelt prøve at læse den her artikel om, hvordan man håndterer konflikter. Der står nemlig nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan snakke sammen, uden at det ender i store skænderier. Især råd 4 og 5 kunne måske være gode for jer.
I kan også prøve at snakke om, hvad målet er, når i diskuterer? Er det at den ene vinder og får ret? Eller er det, at i begge to får forklaret hvert jeres synspunkt og i så finder et kompromis i midten? Det er lidt et ledende spørgsmål, men vi mennesker kan godt komme til at tænke, at vi skal “vinde”, når vi skændes med nogle. Men så kan det være en god idé, at huske sig selv på, at selvom man måske har en holdning til et eller andet, så betyder det ikke nødvendigvis, at det er den løsning, som er god for ens kæreste.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle gode veninder, som du kan snakke med? For du skriver, at du føler dig alene med dine tanker og følelser. Og det tænker jeg må være en hammersvær følelse, at opleve. Så kan det være rigtigt rart at prøve at snakke med nogle, som kan lytte og støtte. Hvis det handler om ens kæreste, så kan ens veninder være rigtigt gode at snakke med. For der kan du måske få lidt et pusterum for nogle af de ting, som der måske irriterer dig ved din kæreste. Det kan måske endda være, at dine veninder har oplevet nogle af de samme ting, hvis de også har kærester?
Snak med dine forældre
Hvis du er tryg ved at snakke om personlige ting med dine forældre, så kan det være en rigtig god måde, at få lidt råd til, hvordan man kan undgå at komme til at skændes. Ens forældre minder måske lidt om en selv og de har stensikkert prøvet at skændes mange gange før. Tit er ens forældre også dem, som kender en allerbedst. Derfor har de måske også nogle rigtigt gode råd på vejen til, hvordan man kan komme godt igennem konflikter med hinanden.
Tag fat i Headspace
Hvis du synes det lyder uoverskueligt, at skulle snakke med forældre og venner, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Der er alle unge velkomne. Deres frivillige er super søde og dygtige – og du kan være helt anonym.
Nogle gange løber ens temperament af med en og man ender med at få sagt eller gjort nogle ting, som man måske fortryder. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det bare kommer til at gå super godt mellem dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper