Hej
Jeg er en ung pige på 20 år, som har været sin del igennem. Da jeg var 17 år, fandt jeg den her mega søde, charmende fyr. Det klingede bare, det hele fungerede og alt gik stærkt. Vores forelskelse var voksende og jeg var overbevist om, at han virkelig var en god fyr, som ville mig det bedste. Der var 5 år imellem os. Vores forhold gik godt det første halve år, men så endte det ud i noget helt andet.
Da vi efter halvandet år går fra hinanden, bliver jeg indlagt på psykiatrisk. Jeg var selvskadende og ødelagt. At miste ham, var som at miste mig selv. jeg havde dog bare ikke opfanget det, at jeg i al den tid vi var sammen, havde været udsat for psykisk vold i stor stil. Alle psykologer/læger var ikke i tvivl om, hvad der var årsagen til min akutte belastningsreaktion.
Jeg har været i behandling, og alt er fint i dag. Sådan nogenlunde. Jeg har dog rigtig svært ved at lukke fyre ind i mit liv, jeg er møg bange for at blive udsat for noget igen, som er i stil med mit gamle forhold. Jeg har ikke datet siden vi gik fra hinanden, og har svært ved at lukke folk tættere ind end en arms længde. Jeg savner kærlighed, og jeg savner at have en omkring mig. Men hvilket skridt skal jeg tage for, at kunne overvinde den her uro omkring det?

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Hold da op. Det lyder som noget af en omgang, du har været igennem. Og hvor er jeg bare glad for at høre, at du er nogenlunde okay i dag ovenpå dit forhold med din ekskæreste. Men jeg kan godt forstå, at det med kærlighed er lidt svært for dig nu. Så er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt naturligt
Det er helt naturligt, at have det svært med kærlighed, når man har været ude for det, du har været ude for. Så kræver det tid at åbne sig op og lære at stole på andre igen. Selvom han ikke længere er en del af dit liv, og du er kommet godt igennem din behandling, så kan de ubehagelige oplevelserne stadig fylde meget – som sådan en form for efterslæb. Derfor er det også vildt vigtigt, at har dig selv med, når du skal til at date igen.
Undersøg hvad du er bange for
Din tidligere kæreste udsatte dig for nogle ting, som ikke var okay. Derfor giver det også rigtigt god mening, at du nu har svært ved at stole på fyre. Det er en helt normal måde at reagere på – og faktisk ikke en dårlig ting. Det er en måde at beskytte sig selv på, så man ikke bliver udsat for noget ligesådan igen. Men det kan selvfølgelig også være svært, når man så gerne vil møde en ny kæreste.
Derfor kan det være smart at undersøge, hvad præcis man er bange for. Det kunne eksempelvis være, at du er bange for, at han vil presse dig til mere end du har lyst til. Så kan du forholde dig til det, og overveje præcis, hvad du kan gøre. Måske kan du lave en lille tankestrøm som: “hvis jeg får en dårlig følelse i maven, så er det helt okay, at jeg går,” eller: “hvis han siger noget til mig, som gør mig ked af det, så dropper jeg kontakten til ham”. Tænk over hvor dine grænser går. Du må altid sige fra, gå din vej eller holde op med at snakke med ham.
Øv dig langsomt
Du spørger hvilket skridt du skal tage, for at overvinde den her uro omkring dating, og at lukke fyre ind i dit liv igen. Jeg tror, at det vigtigste er at øve sig langsomt. Det vil sige, at du måske begynder at date igen, men gør det i dit eget tempo. Tænk over, hvad et første skridt mod dating kunne være, som du ikke ville synes var ubehageligt? Måske er det vigtigt for dig, at I har skrevet sammen i et stykke tid, inden I mødes? Måske har du brug for at kende ham som en ven først? Det er helt okay ikke at springe ud i det vilde Tinder-singleliv. Selvom man kun tager et lille skridt af gangen, så går man altså stadig i den rigtige retning.
Snak om det med ham
Hvis du så møder en fyr, som du godt kunne tænke dig at date eller se mere til, så kan du jo overveje at fortælle ham om din ekskæreste. Hvis du fortæller, hvad du har været ude for, så kan du også forklare, hvorfor du har brug for at tingene bliver taget i et meget roligt tempo. Det skal fyren nok respektere, og hvis han ikke gør – jamen så ved du, at han ikke er den rigtige for dig.
Nogle gange har man brug for en hånd
Det kan være svært at skulle klare alle de her ting alene. Et rigtigt godt råd er, at snakke med nogen om det. Så bliver det hele lidt mere overskueligt. Det er også en god mulighed for at få nogle andres synspunkt. Måske kan de se ting, du ikke kan?
Snak med folk omkring dig
Når vi snakker om vores problemer med andre, så bliver vi også bedre til at forstå dem – og problemerne føles mindre. Man kan sige, at man nærmest fortynder sine problemer, når man deler dem med andre. Det kunne eksempelvis være dine forældre eller dine veninder. De kender dig sikkert rigtigt godt, og kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du skal håndtere hele den her process med at blive tryg ved fyre igen. Samtidigt er familie og venner også en mulighed for at have kærlighed i sit liv – også selvom det ikke er helt det samme som en kæreste.
Snak med en psykolog
Hos en psykolog er der mulighed for, at få noget hjælp til at håndtere nogen af de ting, man slås med. Det kunne eksempelvis være at få hjælp til at tænke lidt anderledes om tingene. Eller få nogle gode strategier til, hvordan du kan håndtere datinglivet. Hvis det lyder som noget for dig, så kan du prøve at kontakte din læge, og spørge om de vil henvise dig til en psykolog.
Kontakt Exitcirklen
Exitcirklen er et sted, hvor man kan deltage i samtalegrupper med andre, som har været udsat for psykisk vold. Formålet er, at man kan møde andre, der har oplevet nogle af de samme ting. Der kan man bearbejde sine oplevelser og hjælpe hinanden på vej med at finde styrken igen. Det kan være en rigtig god måde at få perspektiv på sine egne tanker og følelser. Og så kan det være rigtigt rart at møde nogen, som har prøvet noget af det samme. Der er sikkert flere af dem, som kæmper med nogen af de samme ting som dig.
Tag kontakt til Headspace
Et alternativ kunne være Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og tale om sine problemer. Det er en frivillig forening, som rådgiver unge om de ting, de går og slås med. De er vant til at snakke om rigtigt mange forskellige ting, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem. Hvis du har det bedst med det, kan du også være anonym. Det kan være rigtigt rart at tale med nogen, som ikke kender en. Det kan være en god løsning, hvis du har brug for at få lidt hjælp, mens du prøver datinglivet af igen. Så kan du få en en at snakke med, som kan hjælpe dig undervejs.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget. Det er en rigtig stor omgang, du har været igennem, så det er klart, at det kræver lidt tid at blive tryg i dating igen. Men jeg tror på, at du kommer til at klare det rigtigt fint. For du er en sej pige, der allerede har klaret en hel del.
Venlige hilsner fra en Mindhelper