Hej Mindhelper
Min kæreste og mig er blevet smittet med fnat. Den “fnat kur” vi har fået fra lægen skal gøre os smittefrie, men eftersom kløen fra fnat kan fortsætte i flere uger, er det ret svært at vide, om det rent faktisk er væk. Og så er der jo en risiko for, at kuren ikke har nogen effekt, og at man er nødt til at gøre det om. Derfor er vi blevet enige om, at det sikreste er, hvis vi holder os helt væk fra hinanden, indtil kløen er væk hos begge parter, så vi er sikre på, at vi begge er fri for fnat.
Men der er noget, jeg virkelig frygter. Jeg er så bange for, at det vil ødelægge vores forhold, hvis vi kun kan snakke f.eks. over FaceTime i flere uger. Jeg tænker hele tiden over, om hans følelser for mig vil ændre sig, og om han stopper med at elske mig. Og selvom han har sagt til mig, at hans følelser ikke vil ændre sig, så kan jeg ikke stoppe med at frygte det. Jeg har brug for også at kunne tænke på andet, for det gør mig så trist, og jeg kan ikke holde det ud, for jeg kan ikke sove for det. Jeg har ikke nogen venner eller veninder at snakke om det med.
Hvad kan jeg gøre for at få tankerne væk fra det?
Hilsen en frustreret pige

(20 år)
Kære Frustrerede Pige
Øv hvor irriterende, at dig og din kæreste har fået fnat! Det er bestemt ikke fedt, at skulle holde sig fra hinanden. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind, og fortalt os, om dine tanker.
Bekymringerne er kun tanker
Du skriver, at dig og din kæreste har besluttet jer for at holde jer fra hinanden til i er sikre på, at medicinen mod fnat har virket. Det kan være ret hårdt ikke at være sammen, når man er glade for hinanden. For selvom man stadig kan ringe sammen og tale over facetime, så er det ikke det samme, som at være sammen face to face. Derfor forstår jeg også godt, at du synes, det er træls.
Du skriver også, at du bøvler med en masse tanker om, hvordan jeres forhold bliver påvirket af ikke at ses – om din kæreste mister følelserne, og om det kan ødelægge jeres forhold. Og sådan nogle tanker er tunge. For når man er glad for en anden person, er det helt naturligt, at tanken om, at de stopper med at elske en, kan være skræmmende.
Men at få den slags tanker, når man har en kæreste, er du langt fra alene om. Mange unge oplever, at de popper op engang imellem. Og selvom de kan fylde og gøre en urolig, så er det en god ide, at give dem et kritisk tjek. For tanker er kun tanker. Derfor behøves de heller ikke at sige noget om, hvordan tingene egentlig er. Du kan f.eks. prøve at vende situationen om. Kommer du til at miste følelserne for din kæreste, selvom i ikke ses i en periode?
Du kan også tjekke artiklen om overtænkning ud. I den er der lidt tips til at bremse bekymringerne, når de stikker af. Så måske er der noget i den, som kan hjælpe?
Lav noget, du godt kan lide
Noget som også kan hjælpe, hvis tunge tanker kører i ring er at prøve at distrahere sig selv. Hjernen kan nemlig ikke fokusere på alt for mange ting på samme tid. Det betyder også, at man ofte kan få lidt ro fra tankerne, hvis man laver noget, som man godt kan lide. Så har du en hobby, en fed serie, eller noget helt tredje, som kan få dine tanker over på noget andet?
Behøves i at holde jer fra hinanden?
Nu er jeg ikke ekspert i fnat, og hvordan man smitter hinanden. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om det er nødvendigt at holde jer helt fra hinanden? Hvis du selv er i tvivl, om det er nødvendigt, så kan du prøve at ringe til din læge, og høre ad, hvad de anbefaler. Lægen ved nemlig en masse om, hvad der er det bedste at gøre. Så jeg tænker at lægen kan give dig et klart svar.
Tal med nogen om det
Når man bøvler med tunge tanker, er noget af det bedste man kan gøre, at tale med andre om dem. For så skal man ikke gå og tumle med det svære selv. Og det kan være rart og lettende, at der er en, som lytter. Så kan du tale med dine forældre, en storesøskende eller en helt tredje om de tanker, du går rundt med?
Hos Girltalk vil de altid lytte
Det kan også være, at du hellere vil snakke med en, som ikke kender dig i forvejen. Derfor vil jeg også lige tippe dig om Girltalk. Hos Girltalk kan man chatte med en rådgiver, helt gratis og anonymt. Alle slags problemer er velkomne, og rådgiverne er rigtig søde og dygtige. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det er hårdt at være adskilt fra sin kæreste, og bekymre sig om, om han mister følelserne for en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Og så håber jeg snart, at i er frie fra fnat igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper