Hej med jer
Jeg er en ung fyr på 20 år, der har det lidt svært med kærligheden.
Jeg har haft en kæreste for lidt over et år siden, som jeg var sammen med i et år. Han var ikke just rar over for mig, talte grimt til mig, prioriterede mig lavt, tvang mig til at springe ud som homoseksuel for mine forældre (hvilket endte dårligt), var ofte fuld på en dårlig måde osv…
Jeg var virkelig forelsket i ham, da han var min første kærlighed, så han kunne gøre alt muligt ledt, og jeg ville stadig stå tilbage med den her følelse af, at det var mig, den var gal med.
Nu har jeg været single i et år og har ikke rigtigt interesseret mig for nogen af dem, som jeg har datet. Og jeg har datet over 20 personer. Jeg gik og troede, at kærligheden aldrig ville komme tilbage, men nu møder jeg så denne her nye fyr, som jeg oprigtigt begynder at føle noget for, og som jeg er ret lun på.
Jeg er dog så bange for, at jeg falder ind i den onde forelskelses-cirkel, hvor jeg oplever det samme, som jeg gjorde med min ekskæreste. Jeg har mest af alt lyst til at cutte ham den nye fyr af og forblive single. Hvordan gør man, så man ikke bliver håbløst forelsket? Jeg kan mærke jeg er ved at blive det.
Mvh

(20 år)
Kære unge fyr på 20
Det lyder til, at din første kæreste desværre har givet dig nogle rigtigt dårlige oplevelser med i bagagen. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du har parader oppe med den nye fyr, og jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er naturligt, at du er nervøs
Når jeg læser din beskrivelse af, hvordan din første kæreste opførte sig, så tænker jeg, at det giver rigtigt god mening, at du er blevet nervøs oven på det. For det lyder til, at han overskred dine grænser mange gange og pressede dig til ting, du ikke var klar til. Det er ikke okay. Og den slags erfaringer kan godt gøre én meget påpasselig, fordi man ikke ønsker at opleve det igen.
Når dem vi elsker svigter
Du fortæller det her med, at fordi du var forelsket, så kunne han gøre alt muligt ledt mod dig, og du følte stadig at det var dig, som var galt på den. Men jeg synes det er vigtigt, at du får af vide, at det her ikke var din skyld. Heller ikke selvom du var forelsket. Jeg tror egentligt de fleste ville begynde at tvivle på sig selv, hvis deres kæreste talte grimt til dem. For når man elsker nogen, så går man for det meste også op i, hvad de tænker om en. Problemet er ikke dig i den her historie. Din ekskæreste derimod kunne ikke finde ud af at varetage den tillid, du havde givet ham. Det er hans fejl.
Så når du fortæller om den onde forelskelses-cirkel, så tænker jeg, at du måske tillægger dig selv noget ansvar for nogle ting, som du aldrig havde set komme.
Man kan godt være opmærksom, og stadig lukke folk ind
Du fortæller at du har lyst til at cutte den nye fyr af, selvom du egentligt godt kan lide ham. Og det kan jeg sagtens forstå. Jeg tænker at det nok er fordi, du føler, at det er nemmere at hoppe af toget nu end det er at risikere at køre galt. Men selvom dit første forhold var skidt, så tager du også en masse erfaring med dig videre – på godt og ondt. For det gør dig påpasselig, men du kender også dig selv og dine grænser lidt bedre nu. Så måske er du også langt bedre ‘forberedt’ denne gang. Du vil kunne spotte nogle ting nu, som du ikke kunne sidste gang.
Nu spørger du direkte, hvordan man kan undgå at blive så håbløst forelsket. Selvom forelskelse kan rode med ens hoved, så kan det også være en rigtig fantastisk oplevelse at være forelsket. Det er mega sårbart at lukke et andet menneske tæt på, men det også den eneste måde, at udforske kærligheden og finde ud af, om man er det rigtige match for hinanden. Nogle gange brænder vi nallerne, og så er der ikke så meget andet at gøre, at at rejse os igen og huske på, at vi i det mindste har lært noget. Men nogle gange rammer vi også totalt plet! Og det kan være, at det her er lige netop den rigtige fyr for dig. Det er der kun en måde at finde ud af på, og det er måske ved at give lidt slip, og se hvad der sker? Og så blive lidt håbløst forelsket, selvom det føles lidt farligt lige nu.
Snak med ham om dine oplevelser
Du behøver ikke stå helt alene med dine tanker om det her med forelskelsen. Måske kan du prøve at snakke lidt med fyren om, hvad der er sket i dit tidligere forhold. Hvis han ved, hvor galt det gik med din ekskæreste, så vil han nok også godt kunne forstå, hvis du har brug for at se tingene lidt an og gå lidt langsomt frem. Selvom det kan være en sårbar samtale, så kan det måske være måde for dig, at få lidt ro i maven på? Hvis han er god fyr, så skal han nok have forståelse for det.
Få hjælp af en god ven
Hvis du er meget bange for, at du lander i en situation ligesom med din ekskæreste, så tænker jeg, at det måske kunne være en god idé, hvis du allierede dig lidt med en god ven eller veninde. En person som kender dig godt, og som måske vil kunne se, hvis der er ved at ske nogle ting, som ikke er så gode for dig. Så har du en at snakke og sparre med omkring det hele, hvis du bliver i tvivl om noget med den nye fyr – eller der er noget, som går dig på. Det kan være rigtigt rart at have en der ‘har ens ryg’ og kan støtte dig i det nye forhold.
Tag fat i headspace
Det virker til at være en rigtigt forvirrende tid for dig lige nu, og hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor unge kan komme og snakke om det der lige fylder. Hvis man har nogle ting med i bagagen, så kan det være rart, at få det snakket igennem med en person, som er åbensindet og har overskud til at lytte. Måske kunne det være rart for dig?
Det er svært at åbne op og være sårbar, hvis man tidligere har fået nogle store hug. Men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig, og givet dig lidt håb med på vejen. Du virker i hvert fald til at være en sød fyr og jeg hepper på dig og kærligheden!
De bedste hilsner fra en Mindhelper