Jeg har en en kæreste, som jeg elsker rigtigt højt, og jeg vil ikke miste ham. Men jeg vil også gerne have frihed til ikke at tænke over, om jeg sårer ham.
Hej Mindhelper
jeg har en kæreste som jeg elsker højere end noget andet jeg ved at jeg aldrig vil miste ham for hvis jeg mister han bryder jeg sammen men alligevel vil jeg gerne have frihed til at gøre hvad jeg vil uden af tænke at jeg såre ham eller gør noget han ikke vil bryde sig om og vi har været sammen i et år nu, jeg drømmer om han er min eneste ene
hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det lyder super skønt, at du har en kæreste, som du bare er helt vildt glad for. Og som du drømmer om, er din eneste ene. Men det kan også være super hårdt, hvis man går rundt og tænker over, om man kommer til at såre sin kæreste hele tiden.
Det er helt normalt
Jeg tror de fleste af os kender til det med at blive mega bange for, om man kommer til at såre en person, man holder af. Det kan være en kæreste, men det kan også være en ven eller en veninde. Så det er faktisk helt normalt. For mennesker er sociale dyr, der rigtigt gerne vil være en del af et fællesskab. Og et fællesskab kunne for eksempel være en vennegruppe, men det kan også være et forhold. Det er derfor, vi tænker over, at vi ikke kommer til at gøre folk alt for sure eller kede af det, for så kan vi jo risikere at blive smidt ud af fællesskabet, hvis vi gør det. Men det kan være super hårdt, hvis man går og tænker for meget over det. For så kan man komme til at føle sig utroligt bundet af sit forhold.
Prøv mindfulness
Det bedste man kan gøre ved den slags tanker, er at acceptere, at de er der. For jo mere man fokuserer på dem, jo mere kommer til til at fylde. Men jeg ved også godt, at det kan være drønsvært bare at acceptere sådan nogle tanker. For de er ikke særligt rare at gå rundt med, når de fylder meget. En af de ting, der måske kan hjælpe på det, er mindfulness. I mindfulness øver man sig nemlig i at acceptere, at ens tanker er der. Men også, at man godt kan lade dem passere uden, at man behøver forholde sig til dem. Hvis du har lyst til at prøve det af, kan du kigge i vores guide til fire nemme mindflunessøvelser. Som med så mange andre ting her i livet, så kræver det øvelse at blive god til mindfulness. Så lad være med at give op, hvis det ikke lige virker de første par gange. Du skal nok lære det med tiden.
Snak med din kæreste
Men det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med din kæreste. Både når du er bange for, at du er kommet til at såre ham. For så kan I få snakket det igennem og finde ud af, hvad I gør en anden gang, hvis du er kommet til at såre ham. Og han kan berolige dig, hvis du ikke har såret ham.
Men det er også en god idé at snakke med ham om, at du har det sådan her på et tidspunkt, hvor I kan snakke lidt mere generelt om det. Så kan I nemlig få snakket om, hvad der er okay i jeres forhold. Og hvad der ikke er okay. Det kan også få de her tanker om, om man nu kommer til at såre hinanden til at fylde mindre. For så slipper man for hele tiden at gå og bekymre sig om, om hver eneste ting man gør, nu også er i orden med den anden. Fordi man ved, at det er det.
Det er selvfølgeligt vigtigt, at de ting I kommer frem til, er okay med jer begge to. Sådan så der ikke er nogen af jer, der kommer til at føle jer helt vildt begrænsede i jeres forhold, fordi I ikke må nogen ting for den anden. Så er det nemlig ikke et sundt forhold længere.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din kæreste. For det er ikke meningen, at du skal føle dig helt vildt bundet af jeres forhold.
De bedste hilsner fra en Mindhelper