Spring til hovedindhold
Udgivet: 13/06/2024
Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg har været sammen i 4,5 år. Vi har haft en masse bump på vejen, men det største har helt klart været at han var mig utro for 2 år siden. Han holdte det hemmeligt for mig i 9 måneder og fortalte mig det kun fordi en af mine gode veninder tvang ham til det, da hun overhørte det i toget. Pigen var en som han har skrevet meget frem og tilbage med og endda trænet med. Derfor gør det også mere ondt, fordi det var en han kendte godt. Da han fortalte mig det, var jeg ret hurtig til at sige at vi kan arbejde os igennem det og klare det. Desværre endte det ud i at vi ikke rigtig snakkede om det og det kan jeg mærke har påvirket mig efter 2 år nu. Han siger at han har ændret sig de sidste 2 år, hvilket han også har, men jeg bliver stadig meget ked af det og påvirket af den utroskab som skete for 2 år siden. Han bliver lidt sur, når jeg nævner nogle af de bump som skete i fortiden, da han siger han ikke er den samme mere.
Hvordan kommer jeg ordentlig over utroskabet og er jeg forkert på den, ved at jeg hele tiden tænker på det selvom det skete for 2 år siden.
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp, da det påvirker mig så negativt.
På forhånd tak.
Mvh.

(21 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig hård situation du står i. Det er rigtig svært når ens partner er utro, og det kan sætte rigtig dybe spor i én.
Du skal vide, at det er helt normalt at blive rigtig påvirket og ked af det, når ens partner er utro, og det kan sagtens påvirke en i meget lang tid efter. Derfor er det også fuldstændigt forståeligt, at det stadig er noget, som påvirker dig nu.
Tal med din kæreste igen
Du skriver, at dengang du fandt ud af, at din kæreste havde været dig utro, fik I aldrig rigtig snakket om det. Jeg synes det giver rigtig god mening, at tankerne og følelserne stadig rumsterer i dig, hvis I aldrig har fået talt ordentligt om episoden.
Derfor vil jeg også gerne foreslå, at I kan sætte jer ned sammen og tale om det igen.
Du skriver, at din kæreste godt kan blive sur, når du nævner bump der er sket på vejen. Jeg kunne forestille mig, at din kæreste kan synes det er svært at blive husket på, at han har såret dig og lavet fejl, men selvom det kan være en ubehagelig samtale, så er den stadig vigtig at tage.
Selvom I begge kan synes, det er en svær samtale at tage, så kan det være det netop er det, I har brug for at gøre. Især når du skriver, at hans utroskab stadig påvirker dig meget.
Jeg får lyst til at anbefale dig at læse vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Selvom artiklen er rettet mod at tale med sine venner, så har den nogle rigtig fine råd til, hvordan man kan gribe en svær samtale an, og de kan sagtens bruges, selvom det er ens kæreste, man skal tale med.
Der er ingen opskrift på at komme videre
Du spørger, hvordan du kan komme dig ovenpå utroskabet. Det kan være meget forskelligt, hvordan mennesker håndterer utroskab, og jeg kan derfor heller ikke give dig en klar opskrift med 100% garanti for succes, desværre. Jeg har dog nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre.
Mærk efter og vær din egen detektiv
Først og fremmest vil jeg foreslå dig at mærke godt efter, hvad der fylder indeni dig. Det er ofte nemmere at komme videre fra noget, når vi forstår hvordan det har påvirket os, og hvordan vi har det med det.
Det kan være du skal overveje, om du har brug for at få en undskyldning, om du har brug for at få noget at vide, eller at du måske faktisk ikke har lyst til at blive i forholdet på grund af det. Der er intet som er mere rigtigt end det andet, men du skal selv finde ud af, hvad der er rigtigt for dig.
Det lyder til at du stadig er påvirket af situationen, så måske det kunne være en idé, at undersøge, hvad det præcis er du føler omkring det, der er sket? Er du vred, ked af det, såret? Når du har en klarere opfattelse af situationen, kan det også være nemmere at finde ud af, hvad du kan gøre.
Du kan tænke lidt på det som om, at du er din egen detektiv. I vores artikel: Skru ned for bekymringerne ved at tænke som en detektiv, gennemgår vi en 5-trin guide til, hvordan du kan gå til dine tanker og følelser som en detektiv.
Du er ikke forkert
Det er vigtigt for mig at skrive til dig, at du på ingen måder er forkert på den. Det er helt normalt at være påvirket af utroskab, også lang tid efter og også selvom man har talt sammen om det før.
Utroskab kan gøre rigtig ondt og være meget svært at håndtere, derfor giver det også rigtig god mening, at det er noget du stadig tænker meget på, og kan blive ved med at tænke over, selvom i taler det igennem
Tal med dine venner
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med dine venner om dine tanker og følelser? Selvom det kan være rigtig svært at tale om, så kan det lette rigtig meget at dele sine tanker og følelser med nogen man stoler på.
Dine veninder kender dig, og måske også dine kæreste, og det kan være de har nogle gode råd eller kan støtte dig i at tale med din kæreste.
Headspace vil altid lytte
Hvis du har brug for at få rådgivning fra nogen, som du ikke kender, og hvor du kan være helt anonym, så kan jeg anbefale Headspace.
Headspace er en organisation der tilbyder anonym rådgivning og støtte til unge mellem 12-25 år. Du kan både få rådgivning online eller fysisk ved en af deres afdelinger rundt om i landet. Du kan læse mere på Headspace.dk
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse positiv energi og støttende tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper