Hej brevkasse.
Min efterskolekæreste slog for en måned siden op med mig.
Jeg har selv haft en masse mentale problemer som også er grunden til vi slog op.
Bruddet var rimelig hårdt, men han sagde dog han stadig gerne ville være venner. Det ville jeg ikke godtage, for jeg ville savne ”kærestedelen” for meget.
Men der gik lidt tid og jeg er efterhånden kommet til det punkt hvor jeg har indset det er forbi og at jeg gerne vil være hans ven alligevel. Jeg savner dog stadig utroligt meget det intime.
Mit spørgsmål er bare hvordan jeg kommer videre end der hvor jeg er.
Jeg kan ikke forestille mig havde sex med en anden, da jeg savner det for meget med ham.
Hvordan kan jeg komme over det?
Tid hjælper ikke, for intet har ændret sig på den front, selvom alt andet er blevet bedre.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det er super svært, hvis ens kæreste slår op med en. Så kan man godt få slået benene væk under en og man kan komme til at savne ham og de ting man havde sammen rigtigt meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind. For det kan være svært, at gå med alene.
Du reagerer normalt
Det er helt normalt at opleve, at det kan tage super hårdt på en, når ens kæreste slår op. Og hvis man bliver slået op med, så er det ikke sikkert, at man har lyst til at være venner bagefter. Det er helt okay, at have det på den måde. Det tror jeg, at der er super mange der kan nikke genkendende til. For det kan være super sårbart og svært, at skulle vænne sig til pludseligt kun at være venner. Så kan man sagtens have brug for mere tid, før man er klar til det. Du skriver, at du er kommet til et punkt nu, hvor du måske har lyst til at være venner alligevel. Og det tænker jeg også sagtens at du kan sige til ham. Forhåbentligt kan han godt forstå, at det har taget noget tid, før du lige var klar til, at i kunne begynde at være venner.
Ting kan godt komme på forskellige tidspunkter
Du skriver, at du oplever, at ting er blevet bedre med tiden. Men at du savner det intime rigtigt meget og du ikke kan forestille dig, at have sex med andre end ham. Når man går igennem kærestesorger, så er det helt almindeligt at opleve, at der er nogle ting, som bliver nemmere før andre. Så kan det godt være, at man oplever, at det er okay at være venner igen og man måske ikke er ligeså ked af det, som man var i begyndelsen. Og så er der måske nogle andre ting, hvor man kan mærke, at det er man bare slet ikke klar til endnu. Det er helt okay og jeg tænker, at det er mega sundt, at du mærke godt efter på dig selv og hvad du kan overskue. For det giver dig også en god mulighed for at passe lidt ekstra godt på dig selv og dine grænser, indtil du igen er klar på, at være sammen med en ny fyr.
Selvom det føles som om, at det ikke går over, så kan jeg heller ikke lade være med at bide mærke i, at det kun er en måned siden, at i slog op. Det tænker jeg ikke er særligt længe og derfor virker det også helt normalt, at du ikke lige kan forestille dig, at have sex med en anden endnu. Jeg er næsten helt sikker på, at det nok skal komme igen om lidt længere tid. Jeg ved godt, at det ikke er det fedeste svar at få tilbage, men jeg tror det bedste du kan gøre er, at give dig selv mere tid til at komme dig over bruddet.
Hvad kan du gøre
Udover at give dig selv god tid, så er der nogle ting man kan gøre, for at passe ekstra godt på sig selv, når man går igennem et kærestebrud. Du kan starte med at læse vores artikel om kærestesorger, der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan håndtere den svære periode. Jeg synes især rådet om at skrive sine tanker ned kan være rigtigt godt. På den måde kan man nemlig få sat lidt ord på de svære tanker og følelser, som fylder for en i den hårde periode. Det kan også være med til at give lidt luft til ens tanker og man vil tit kunne se, at i løbet af nogle måneder, så er der sket en forandring. Du kan også læse vores artikel om selvomsorg. Den handler om, hvordan man kan være ekstra god ved sig selv og måske er der nogle af rådene, som er noget for dig.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om der er nogen omkring dig, som du er tryg ved at tale med? Det kunne være nogle gode veninder eksempelvis. Så kunne du måske tage fat i dem og fortælle dem om, hvordan du har det. Når man snakker med andre om sine tanker, oplevelser og følelser, så gør det også ofte det hele lidt nemmere. Man kan sige, at man tager lidt af gassen af ballonen. Og det kan være super rart at få det pusterum og støtte, når det bliver lidt for træls det hele. Måske har du en god veninde, du tænker på nu?
Det er mega svært at gå igennem kærestesorg, men desværre er der ikke nogen klar opskrift på, hvordan man kan komme videre. Det er mega træls, men ofte er man nødt til at give sig selv god tid og acceptere, at det bare er hammersvært lige nu. Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper