Hej Mindhelper
Hvordan bliver jeg mindre jaloux?
Jeg er voldsomt jaloux over ting jeg ikke syntes jeg burde være jaloux over. Her forleden sidder mig og min kærste og kigger på vores gamle billeder på vores mobiler. Jeg falder over tre videoer af hende I undertøj (det så ud til at hun havde gjordt en del ud af videoerne. Og hun har aldrig sendt sådan noget til mig?) Jeg spørge lidt ind til det og finder ud af at de var til en hun havde noget med for omkring et år siden (vi har været sammen i 5 måneder). Og med det samme kan jeg mærke et sug i maven og jalousien kommer buldrende. Den ramte også lidt hårdere denne her gang uden jeg ved hvorfor? (Havde det dårligt i 2 dage efter)
Det irriterer mig selvom jeg er helt med på at vi begge har en fortid og har set andre før vi mødte hinanden. Og jeg ville også gerne kunne snakke med hende om vores tidligere partner da hun ikke virker til at have et problem med det. Hvad kan man gøre?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at du går med en masse tanker omkring din jalousi. Det kan være rigtig hårdt, når man oplever, at jalousien fylder meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Jalousi er en normal følelse
Jalousi kan være mega svært. Og man kan måske opleve et virvar af forskellige følelser som vrede og tristhed på samme tid. Det kan måske også føles som om, at man slet ikke helt må have det sådan. Og det er helt normalt. Men jalousi er en følelse, som næsten alle mennesker kender til. Det er en følelse ligesom fx glæde og vrede. Derfor er det også helt normalt, at man i perioder mærker jalousien mere og i andre perioder mindre. Det er lidt ligesom glæde. Sommetider er vi helt vildt glade, og andre gange føles det hele mega træls og øv. Men selvom det er helt normalt at opleve jalousi, kan det være hammersvært, når man står midt i det, og jalousien banker rundt i kroppen og fylder meget i ens tanker.
Jalousien kan tit komme, fordi der en person, som man er rigtig glad for, og som man måske er bange for at miste. Når jeg læser dit brev, synes jeg også, at det lyder til, at du er rigtig glad for din kæreste. Derfor tænker jeg også, at det er helt normalt, at du kan mærke, at der sker noget inde i dig, når du ser de videoer, din kæreste har lavet til en anden. For selvom man godt ved, at ens kæreste har en fortid, så kan det være svært, når man bliver konfronteret meget direkte med det. Og så kan jalousien godt komme snigendende.
Accepter jalousien
Det kan være rigtig hårdt, når jalousien bliver ved at at sidde i maven og fylde i lang tid. For det kan sluge rigtig meget af ens energi og gøre en ked af det. Og det kan være svært at komme ud af den svære følelse igen, fordi det fylder rigtig meget i ens tanker. Derfor kan det også være en rigtig god ide at øve sig i at acceptere jalousien. Jeg ved godt, at det kan være mega svært, når jalousien banker rundt i kroppen. Men det kan være en rigtig god hjælp for rigtig mange oplever, at jalousien langsomt begynder at fylde mindre, når de accepterer, at den er der. For jo mere vi siger til os selv, at vi ikke må tænke eller have det på en bestemt måde. Jo mere kommer lige netop den følelse til at fylde.
Måske kender du den med den lyserøde elefant? Hvis jeg siger, at du ikke må tænke på en lyserød elefant, hvad tænker du så på? Den lyserøde elefant selvfølgelig! Og det er helt naturligt. Sådan at det også med følelser. Så hvis man bliver ved at sige til sig selv, at man ikke må være jaloux, så kan det være svært at slippe. Derfor kan det også være en god ide at sige til sig selv “Jeg mærker jalousien og det er okay. Jeg vælger ikke at reagere på det”, når jalousien kommer snigende. Du skal også vide, at det er helt normalt, at det måske føles lidt underligt og svært i starten, men heldigvis bliver det som regel lettere og lettere, efterhånden som man gør det flere gange. I vores artikel om jalousi står der lidt flere gode råd til at håndtere sin jalousi på en god måde. Så jeg tænker at der måske også er noget i den, som kan være hjælpsomt for dig.
Mindfulness
Når tankerne flyver rundt i hovedet og bekymringerne fylder meget, kan mindfulness også hjælpe en med at slappe af og få mere ro i hovedet. Derfor tænker jeg også, at det måske kan være hjælpsomt for dig at prøve mindfulness. Så du måske kan give lidt mere slip på jalousien og alle de tanker, som fylder i det hoved. Hvis du har lyst til at prøve mindfulness, kan jeg anbefale dig at tage et kig på vores online-forløb om mindfulness. Det er et 10 dagens introforløb til mindfulness, med en masse små lydfiler, som guider dig gennem øvelserne. I vores artikel om mindfulness kan du også læse lidt mere om, hvad mindfulness er.
Tag små skridt
Du skriver, at du gerne vil snakke med din kæreste om jeres tidligere partnere, da det ikke virker til, at hun har et problem med det. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil kunne snakke med hende om det. Men samtidig kan jeg også sagtens forstå, at det kan være rigtig svært. Det tror jeg, at rigtig mange kender til, for som jeg også skrev tidligere, så kan det føles voldsomt at blive konfronteret direkte med sin kærestes fortid.
Derfor er mit bedste råd til dig også at tage det i små skridt og mærke efter, hvor din grænse går. Og være åben overfor din kæreste og fortælle hende, at du gerne vil prøve at snakke om jeres tidligere partnere, men at det er lidt svært for dig. Så kan det også være at I kan aftale, at prøve at snakke om i 5 eller 10 minutter, for så virker det måske ikke helt så overvældende. Og hvis en af jer kan mærke, at jeres grænse er nået, så er det helt okay at sige fra og stoppe snakken for nu. Så kan I måske aftale at fortsætte snakken på et andet tidspunkt, hvor det føles okay for jer begge.
Snak med dine venner
Det kan være mega svært at gå med en masse svære tanker og følelser helt alene. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle venner, som du kan snakke med om det. Det med at være jaloux tror jeg, at rigtig mange unge kender til. Så måske der også er nogle af dine venner, som har prøvet at være jaloux. Og så kan det være, at I kan snakke lidt om det. Måske de også har nogle gode råd, som har hjulpet dem, som du også kan prøve af. Og uanset og de har det eller ej, så vil de fleste venner rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle svære ting. Det kan også være rigtig rart bare at få luftet lidt ud i sine tanker og følelser, så de ikke ligger og ulmer inde i en.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også anbefale dig at tage fat i Headspace. Headspace er et sted, hvor man kan komme og snakke om det som fylder hos en. Intet er for stort eller småt til Headspace. Og de frivillige er super søde og vant til at snakke med unge, som går og bøvler med nogle svære ting. Derfor sørger de også altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både ringe og få en tid til samtale eller chatte med dem. Det er også helt gratis og anonymt. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Jalousi kan være mega svært. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender dig de allervarmeste tanker og håber, at du får øvet dig i at acceptere jalousien, så den ikke skal blive ved med at fylde så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper