Jeg har været tæt på at komme i et forhold, men jeg føler aldrig, at det bliver seriøst. Hvad skal jeg gøre for at blive mere afslappet omkring piger?
Hej Mindhelper,
Det er midt om natten, og det er som regel her, at alle mine spørgsmål kommer frem og gerne vil have svar.
Jeg er en meget usikker dreng. selvom jeg af mange får at vide, at jeg faktisk er attraktiv nok, og også har kysset med piger til fester, ja sågar været tæt på at komme i et forhold, så føler jeg stadig, at det ikke kommer til at ske igen, at jeg ikke kommer til at kysse en pige igen, at jeg aldrig får noget seriøst.
Det er bekymringer dannet af tidligere erfaringer, som presser sig på. Jeg er desværre en lidt ivrig gut, og ingen piger kan lide sådan en type, det ved jeg udmærket godt. Men jeg er bange for, at den fejl vil gentage sig igen og igen og igen.
En anden bekymring er muligheden for en afvisning, som dækkes af en undskyldning. De kan f.eks. være, at man har aftalt at mødes med en, som man synes ser sød ud. På dagen meddeler pigen så, at hun ikke kan, fordi der “lige kom en stil i vejen” eller noget i den stil. Denne bekymring er gået så vidt, at jeg faktisk regner med, at aftalen bliver droppet, lige indtil at jeg faktisk ser hende. Frustrerende, right?
Mit spørgsmål går ikke på, hvad jeg kan gøre anderledes ift. pigerne, men tværtimod hvad jeg kan gøre anderledes med mig selv. Jeg ved udmærket godt, at hvis man har en anden tankegang, har man samtidigt også en anden attitude. Jeg vil rigtig gerne have en attitude, hvor jeg er afslappet omkring piger, men samtidigt også virker interessant 🙂
Mvh, en fortvivlet københavnsk gut

(Dreng, 17 år)
Hej fortvivlede københavnske gut
Hvis man, som du, ligger og spekulerer om natten, er det ofte nyttigt at skrive sine tanker og spørgsmål ned. Præcis ligesom du har gjort til brevkassen her – god idé.
Du fortæller, at du er 17 år, usikker, ivrig og bange for ikke at få et seriøst forhold med en pige igen.
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg tror langt størstedelen af alle drenge på 17 år ligesom dig er usikre, ivrige og nervøse for, hvordan det skal gå med kærligheden. Og mange synes sikkert også, at det er svært at bakse med usikkerhed og nervøsitet på den ene side og så en iver efter, at der skal ske noget på den anden side. Jeg forstår godt, at du har dine bekymringer. Men husk samtidig på, at det vidt forskelligt, hvor erfarne andre i din alder er. Nogle har deres første kæreste som 13-årig, andre som 23- eller 30-årig.
Hvis du tænker, at dit problem også kan have noget at gøre med selvværd, kan du læse artiklen Lavt selvværd? Få 8 gode råd til, hvordan du får bedre selvværd.
Du spørger, hvad du kan gøre anderledes ved dig selv? I dit brev nævner du selv, at du gerne vil have en attitude, hvor du er afslappet og interessant omkring piger. Du fortæller også, at du har fået at vide, at du er attraktiv og, at du har kysset med piger. Så det med at være interessant virker ikke til at være et problem for dig. Det lyder som om, at du selv har fundet ud af, at du skal være lidt mere afslappet for at få det til at fungere med pigerne. Og hvordan bliver du så mere afslappet?
Med fare for at komme til at lyde kedelig: Du skal have tålmodighed. Jeg ved, at det er svært. Og det tager tid at blive bedre til. Men prøv at fokusere på det i det næste stykke tid. Du er kun 17 år og du skal nok nå det hele. Nogle gange falder tingene på plads, når man ikke opsøger dem eller når man mindst venter det.
Næste gang du falder over en sød pige, så lad hende lave det første move. Og hvis det ikke sker, så gå langsomt frem. Skriv en uforpligtende besked til en start. I behøver ikke date lige med det samme. Det skal nok komme med tiden, hvis hun er interesseret. Og vent måske lidt længere tid med at svare hende. Et par timer eller et par dage. Så bliver hun måske mere nysgerrig.
Jeg håber det hjalp dig et lille stykke på vej. Held og lykke 🙂
Venlig hilsen Mindhelper