Hej, jeg er en pige på 14 år.
De seneste uger efter nytår har jeg skrevet med en dreng over snapchat hver dag. Jeg har kendt ham hele mit liv. Siden vi blev født. Vores forældre er venner. Og vi er tit sammen med dem, det var vi også nytårsaften. Men det er bare, hvergang ham skriver til mig bliver jeg glad. Og når der kommer en ny snap fra ham. Jeg venter desparat at han åbner og sender mig en snap. Jeg ved ikke om det er besættelse eller kærlighed. Jeg har aldrig følt kærlighed, og aner ikke hvordan kærligheds føles. Det er ikke sådan jeg tænker på ham hvert sekund. Men venter bare på hans svar. Og hans søde smil.
Hilsen pige på 14 år.
Er det kærlighed eller besættelse? Eller noget andet?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder som om, at du er lidt forvirret over dine følelser for din ven. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du er helt normal
Du skriver og spørger om det er kærlighed, en besættelse eller noget andet. Det kan jeg også sagtens forstå, hvis du er hammerforvirret omkring, for det er ikke altid nemt at finde rundt i sine følelser. Især ikke, hvis det er følelser, man ikke har prøvet før. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at det lyder helt normalt, det du oplever, og ikke som en besættelse. Om det er kærlighed? Det er straks lidt sværere at svare med 100% sikkerhed på.
Hvordan føles kærlighed?
Du skriver, at du ikke aner hvordan kærlighed føles. Jeg tror, de fleste mennesker stiller sig selv spørgsmålet “hvordan føles kærlighed?” på et tidspunkt i deres liv. Og der er nok ikke noget klokkeklart svar, for det kan være lidt forskellige fra person til person. Derfor har vi også så mange sjove udtryk for forelskelse. At blive blød i knæene. At få sommerfugle i maven. Jeg læste engang et citat af et barn, som sagde at kærlighed føles “som at have fødselsdag i maven”  -og det synes jeg, er en rigtig en måde at sige det på.
Når du skriver, at du hele tiden glæder dig til at høre fra ham og at du synes hans smil er sødt, så kan det jo godt være, at du mærker lidt forelskelse lige nu. Det er i hvert fald helt normalt at begynde at opleve, når man bliver teenager og ens tanker og følelser udvikler sig. Så kan man også godt begynde at udvikle forelskelsesfølelser for en, som man måske altid har set som en ven. Du kan også læse vores artikel om forelskelse. For der står nogle af de typiske tegn på forelskelse, som måske kan guide dig lidt på vej.
Giv det tid
Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig, at give det hele lidt mere tid. For nogle gange, så bliver det nemmere at skille følelserne lidt ad, når man har haft lidt længere tid til at forholde sig til dem og mærke efter i maven.
Snak med dine venner/veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle venner eller veninder, som du er glad for at snakke med? For så kunne det måske være rart at snakke med dem om, hvordan du har det i øjeblikket. Jeg er næsten sikker på, at de gerne vil lytte. Og måske er der også nogle af dem, som har stået i en situation, hvor de er blevet lidt forvirrede omkring deres egne følelser. Det kan være rigtigt rart, at have nogle at spejle sig lidt i, som kan lytte og komme med gode råd, hvis man er i tvivl. Så måske kunne det være noget for dig?
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Masser af varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper