Hej!
Jeg er en pige som har mødt en dreng jeg havde god kemi med, for en uge siden til en fest! Jeg fik også af vide af nogle veninder de godt kunne se det. Drengen og jeg begynder så at snappe… sende hjerter…. Snakke om dage vi kunne mødes… faktisk så enda planlægge en helt vildt hyggelig aften jeg snart skal til! MEN jeg går hele tiden med den følelse om det måske egenlig bare var mig som spurgte og ham der sagde ja? Men alligvel ved jeg godt vi begge er interesseret. Jeg er hele tiden bange for hvad jeg gør. Viser jeg for meget intiativ for lidt???! Tror virkelig spørgsmålet er “ hvad skal man gøre hvis man er rigtig lykkelig men er bange for noget skal gå galt hele tiden”??? Håber i/du kan hjælpe

(15 år)
Kære Du
Når man har mødt en, hvor der er mega god kemi, kan man godt blive i tvivl om, hvad man skal gøre. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt det med os.
Forelskelse
Det kan være helt vildt fantastisk, når man har mødt en, hvor kemien er i top og sommerfuglene flyver rundt i maven. Men samtidig kan det også bringe en masse forvirrende tanker og tvivl frem i en. For er man for ivrig? og er han nu også interesseret?
Det tror jeg, at langt de fleste unge kender til. For det er helt normalt at have det sådan, når man er forelsket. Den slags tanker viser også, at der er noget på spil for en. Og når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at det her med fyren betyder meget for dig. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at alle spørgsmålene har meldt sig hos dig.
Gør det der føles rigtigt
Der findes rigtig mange forskellige måder at gå til det på, når man er vild med fyr. Derfor findes der heller ikke nogen opskrift for, hvordan man skal være, eller hvor meget man fx må skrive eller tage initiativ. Derfor er det vigtigste også at gøre, hvad man har lyst til, og være sig selv i det. Og jeg ved godt, at det kan være ret svært at gøre. Men heldigvis oplever de fleste, at det er rigtig rart at gøre det, som man egentlig har lyst til, og ikke gå så meget op i fx at fremstå på en bestemt måde. Så derfor er mit råd til dig også at gøre det, som føles rigtigt for dig.
Hvad gør man, når man hele tiden er bange for, at noget skal gå galt?
Du spørger også, hvad man gør, når man hele tiden er bange for, at noget skal gå galt. Først og fremmest skal du vide, at det er helt normalt at have det sådan, når man oplever at være glad og lykkelig. For glæde er en rigtig rar følelse, og derfor er det også helt normalt gerne at ville blive ved med at mærke den. Men en del af det at være menneske er også at opleve svære tanker og følelser. Derfor er det heller ingen mennesker, som er lykkelige hele tiden. Lykke er en flygtig følelse, som svinger gennem hele livet. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at øve sig i bare at være i nu’et og de følelser, som fylder lige nu i stedet for at blive slugt op af bekymringerne.
En måde, som man kan gøre det på er ved at opfinde en figur til de tunge tanker og følelser. Det lyder måske lidt fjollet, men det kan hjælpe en med at at få det lettere med dem. For på den måde kan man lettere adskille sig selv og virkeligheden fra ens tanker og bekymringer. Og mange oplever derfor at tankerne ikke påvirker dem helt lige så meget. I vores artikel Opfind en figur til de tunge tanker og få det lettere med dem, står der lidt mere om, hvordan man kan gribe det an. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med dine veninder om det
Når man er vild med en fyr og er lidt i tvivl om, hvad man skal gøre kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogle veninder, som du kan snakke med det om? Måske der også er nogle af dem, som har prøvet det. Og derfor har et god råd eller to til dig. Og uanset om de har eller ej, så vil de fleste veninder rigtig gerne hjælpe og lytte en, når man fortæller dem om det, der fylder.
Girltalk
Her på falderebet vil jeg også lige nævne Girltalk. Girltalk er et sted, hvor unge piger kan skrive ind og chatte om det, der fylder hos dem. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være noget for dig? Og de frivillige, som arbejder der er super søde og rare, og gør altid deres allerbedste for at det er en rar oplevelse at skrive med dem. Det er helt gratis og anonymt.
På den ene side kan det være rart at mærke forelskelsen boble, men samtidig kan det også være svært at finde ud af, hvad man skal gøre og sige. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej og krydser fingre for, at dig og fyren får en mega hyggelig aften, når I skal ses!
De bedste hilsner fra en Mindhelper