Hej Mindhelper
Her for tiden føler jeg mig lidt alene:(
For nogle uger siden begyndte min ex kæreste og jeg, at se hinanden igen og tænkte ikke det ville gøre noget, men det gjorde det DSV. Da jeg var i et forhold med ham følte jeg mig meget ensom, han forstod mig bare ikke og følte mig bare ikke rigtig god nok i hans selvskab, men jeg blev ved med at være sammen med ham, selvom jeg vidste det ikke var godt for mig, fordi jeg ikke ville gå rundt og savne ham. Han var mig utro da vi var kærester og det gjorde mega ondt, men jeg kom over det, og derfor tænkte jeg ikke at det ville gøre noget hvis vi bare var sammen som venner, men han ville noget mere og det gik jeg med til, men nu har jeg den her ensomme følelse igen, sådan en følelse af at jeg måske aldrig rigtig finder en person der kommer til at elske mig for mig og forstå mig. Ved virkelig ikke rigtig hvad jeg skal gøre med mig selv, gider bare virkelig ikke have det sådan her mere. Ved godt det er dumt at se ham, når jeg får det sådan, og ved ikke om den følelse kun er på grund af ham eller om det bare er ham der har tricket det, men føler bare mit liv er lidt tomt her for tiden, så hvis i har nogle tips så skriv gerne

(19 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går med nogle svære følelser for tiden. Og at din ekskæreste og dit forhold, fylder meget i dine tanker. Derfor er jeg rigtig glad for du har skrevet herind og delt dine oplevelser. For det er helt naturligt at føle sig lidt alene og i vildrede, når man genoptager kontakten med en ekskæreste.
Det kan være svært at stå ved sin beslutning
Det kan være super hårdt at gå igennem et breakup. Og det er helt naturligt at få lyst til at være sammen med ens ekskæreste, for ikke at savne personen. Du beskrive at du gerne ville være venner, men at din ekskæreste ville mere. Det kan være super svært at stå ved, at man kun vil være venner, hvis man kommer i en situation, hvor ens ekskæreste gerne vil mere. Så kan man nemlig blive fristet og have svært ved at stå ved sin egen beslutning. Men det kan godt føles ret tomt bagefter, hvis man er gået med på noget, man egentlig havde sagt til sig selv, at man ikke ville.
Det er super vigtigt at mærke efter, hvad man selv har lyst til. Og stå fast ved den beslutning, selvom det kan være mega svært nogen gange. Derfor er der mange, der synes, det kan være en hjælp helt at stoppe kontakten til sin ekskæreste. Så måske kunne det også være rart for dig? Så ville du undgå, at blive fristet til at være mere end venner. Nogen gange kan det nemlig være svært at komme videre, hvis ens ekskæreste stadig er i ens liv. Og selvom det er mega hårdt at savne en ekskæreste, oplever de fleste, at savnet forsvinder hurtigere, hvis de stopper kontakten med personen. Hvis du har lyst kan du prøve at læse denne her artikel om kærestesorger, det kan være der er noget deri du kan bruge.
Det er normalt at føle sig ensom
Du skriver at du for tiden føler dig lidt alene og ensom. Der kan være mange grunde til, at man får de følelser. Mange oplever at føle sig lidt ensomme og alene, når de bliver singler. Det er helt naturligt, at det tager tid at vænne sig til, at den person man plejede at være kærester med, ikke er i ens liv på samme måde længere.
Du beskriver også, at du nogle gange følte, at din ekskæreste ikke rigtig forstod dig. Hvis man ikke føler sig forstået eller set, af mennesker man holder af, kan det også godt give en ensomhedsfølelse. Det kan godt lidt føles som om, at man ikke bliver set som den, man egentlig er, og det kan være en rigtig træls følelse.
Selvværd er vigtigt
Det er super vigtigt at man føler sig god nok, når man er sammen med en kæreste. Nogen gange hvis man ikke føler sig god nok, kan det være fordi ens kæreste giver en den følelse. Og det er ikke okay. En følelse af ikke at være god nok, kan f. eks blive forstærket, hvis ens kæreste er en utro. Og sådan en oplevelse, kan gøre rigtig ondt på ens selvfølelse.
Somme tider kan følelsen af ikke at være god nok komme indefra. Det er sådan, at vi menneskers usikkerheder ofte kommer frem i vores kæresteforhold. Og vi kan komme til at føle os usikre eller utilstrækkelige. Det er helt normalt at føle sådan, det tror jeg at langt de fleste mennesker har prøvet. Men det er ikke så rart, hvis de følelser er for dominerende, eller ikke går væk igen. Hvis det er sådan, kan det nogen gange handle om, at man måske ikke har det bedste selvværd. Og at det at være i et forhold, kan tricke ens usikkerhed. Hvis du tænker, at du måske kan genkende det med, ikke at have det højeste selvværd, kan det være du har lyst til at læse denne her artikel om selvværd, og hvad man kan gøre for at få det bedre med sig selv.
Det kan blive godt igen
Det er helt normalt, at blive i tvivl om man mon kan finde en god kæreste, når man har været igennem et breakup. Det er der rigtig mange, der oplever. Men ofte er det sådan, at det bare er en følelse, og at det slet ikke er sådan, virkeligheden er. Så jeg tænker, at der er gode muligheder for, at du nok skal møde en sød person, der vil forstå og elske dig.
Jeg tænker også at der er god chance for, at savnet til din ekskæreste, vil gå væk med tiden. Så selvom det kan føles rigtig svært lige nu, kan det godt blive bedre. Ofte er den bedste kur mod savn at give det tid. Og prøve at lave nogen ting man god kan lide, så man kan distrahere sig selv lidt fra følelsen.
Brug tid på dine venner
Hvis man føler sig ensom, efter et breakup, kan de hjælpe at ses med sine venner. Det kan både være med til at distrahere en fra at tænke på den person, man savner. Og det kan gøre, at man føler sig mindre ensom.
Det kan også nogen gange være en hjælp at tale med sine venner, om de følelser man har i forhold til ens breakup. Det kan hjælpe med at få lidt luft for de følelser, der kan være svære. Og nogen gange kan ens venner genkende de svære følelser, hvis de selv har været igennem et breakup.
Tag et smut forbi Headspace
Kender du Headspace? I Headspace kan man komme, hvis man går og tumler med nogle lidt svære følelser, som kærestesorger og ensomhed. I Headspace sidder der nogle rigtig dygtige frivillige, som gerne vil tale om det, der fylder for netop dig. Det kan nogen gange hjælpe en igennem et breakup, at have nogen at tale med, der kommer udefra. Så hvis du har lyst, kan du trygt tage fat i Headspace.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer af med savnet til din ekskæreste.
De bedste hilsner fra en Mindhelper