Han har fortalt det til alle sine venner og endda pyntet på historien, så han kunne virke sej. Jeg blev virkelig ked af det, og rygterne ramte mig hårdt, da der indgår nogle onde ting, der er sagt om mig. Det er 2-3 måneder siden nu, og rygterne er ikke stoppet. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Hej Mindhelper
Tilbage til sidste år var jeg rigtig gode venner med den her dreng, jeg troede egentlig at vi bare var venner, men hen over tiden rendte mine veninder frem og tilbage til mig, og sagde altså at han var vild med mig, det havde han også selv fortalt dem. Jeg blev virkelig forvirret og vidste ikke hvad jeg skulle gøre, for jeg havde det ikke på samme måde på daværende tidspunkt.
Tiden gik og vi snakkede ikke sammen i en lang periode. Efter et par måneder startede kontakten igen, og vi blev tættere over meget få dage, hvor han altså sagde han var vild med mig, på det tidspunkt havde jeg det ikke på samme måde, men som tiden gik, så opdagede jeg også at jeg så småt begyndte at få føleser for ham.
Vi var aldrig kærester, men havde dog en ting kørende on and off i et par måneder, til jeg til sidst sluttede det, fordi det ikke førte til mere, og jeg følte jeg spildte min tid. Hen over en længere periode mærkede jeg at jeg stadig havde føleser for ham, og skrev derfor til ham. han kom hjem til mig, og vi snakkede om noget af det der var sket, indtil det brød ud i et kys, hvor han derefter planter hånden i buskerne på mig, og det henvender sig til at jeg også får min hånd i hans…
Man kan på mange måder sige at jeg fortryder det, for ugen efter snakkede vi stadig ikke sammen, og han har fortalt alle sine venner, og faktisk også mine venner om epsioden, og endda pyntet på historien, så han kunne virke sej over for sine venner. Jeg blev virkelig ked af det, og rygterne blev kun hårdere ramt mod mig, da der også indgår nogle onde ting der er sagt om mig, og om hvordan min krop reagerede på det fra hans vinkel..
Det er 2-3 måneder siden nu, og rygterne er ikke stoppet, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for det virker umiddelbart til at vi kan snakke fint sammen som klassekammerater, men vi har aldrig talt om hvad der skete. Han er en meget hård person og på nogle måder iskold, og ville på bedst mulige måde virke sej.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og hvordan jeg kan komme videre for skammen, og over for hvad der bliver sagt…
Kh: pige, 16 år

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det lyder til at være mega hårdt, at folk laver rygter om dig, som ikke er sande. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og delt dine tanker med os.
Jeg synes det lyder til, at det har været sådan et lidt rodet kærlighedsforhold, dig og ham har haft til hinanden – altså lidt en rutsjebanetur af følelser, som er eskaleret i den situation hjemme hos dig. Men han har så valgt, at fortælle det videre til jeres bekendte. Og yderligere pyntet godt og grundigt på historien, så den får ham til at fremstå “sejere”. Det har han gjort, uden at spørge dig, om du synes det var i orden. Det er selvfølgelig ikke okay, for det sætter dig i en rigtig ærgerlig situation nu, hvor du skammer dig over nogle rygter, som ikke er sande.
Skam
Når vi oplever skam er det virkeligt ubehageligt. Skam er ærligt talt en rigtig skod-følelse, hvor man føler sig forkert – også selvom man ikke har gjort noget forkert. For du har jo egentligt ikke noget at skamme dig over overhovedet. Men vi mennesker er flokdyr, og det betyder, at når vi oplever at “flokken” ikke kan acceptere os – så føler vi, at vi har gjort noget galt, og at vi bør gøre noget for at det bliver godt igen. Det gør vi, fordi vi er bange for, at de ikke vil acceptere os. Det er altså en helt normal følelse at opleve, som vi alle sammen mærker i perioder. Noget af det bedste man kan gøre, hvis man oplever skam er, at prøve at acceptere sig selv. Og være god til at huske sig selv på, at man er god nok som man er. For hvis vi træder et skridt tilbage, og kigger på os selv uden dømmende øjne, så kan vi også bedre forholde os til, hvad der er realistisk.
Hvordan man håndterer skammen
Du spørger, hvordan du kommer videre fra skammen. Det kan være rigtigt svært, og der er nok ikke nogen helt lige vej. Du skal huske dig selv på, at du ikke har gjort noget galt. Du er god nok som du er, og det er der ikke nogen, der kan ændre på. Heller ikke falske rygter. Og så kan det være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan du har det – men det vil jeg skrive lidt mere om, længere nede. Så når du mærker skammen, så stop lige op et sekund. Fortæl dig selv følgende “Der er ingen grund til at føle skam, for jeg har intet gjort galt” – træk vejret, og pust ud. Så kan det være, at du måske mærker, at trykket for brystet bliver lidt mindre.
Rygter går oftest over
Rygter er mest spændende, når de er nye. Derfor plejer det også at være sådan, at rygter går over med tiden. Ikke nødvendigvis på den måde, hvor folk holder op med at tro på dem. Men folk vil typisk stoppe med, at snakke om dem efter et stykke tid. Så sker der noget andet, som er mere spændende – og livet går videre. Det virker måske ikke sådan lige nu, men der er gode chancer for, at det er sådan, det kommer til at gå. Men der er forskellige muligheder for, hvordan du kan forholde dig til rygterne.
To veje at gå videre af
Jeg tænker, at der er 2 muligheder i forhold til de her rygter, der er kommet om dig. Enten kan du vælge at tie dem ihjel – simpelthen lade være med at tage stilling til dem, og så se om det ikke går over med tiden. Eller du kan vælge at prøve at konfrontere folk med, at rygterne er usande. Det kan dog være svært, fordi du ikke kan være sikker på, om folk tror på dig. Og samtidigt holder man også “liv” i rygterne ved at blive ved med at snakke om dem. Men det kommer også lidt an på, hvor slemt det er. For hvis rygterne er så slemme, at det faktisk er mobning, så er det ikke sikkert, at man kan tie dem ihjel. Så skal du søge hjælp, eksempelvis fra en lærer. Og så må de sørge for, at mobningen bliver stoppet.
Hvis du vælger at tie rygterne ihjel, så har jeg lidt gode råd med på vejen. Først og fremmest, så hold hovedet højt. Opfør dig som om, at du er ligeglad med rygterne. Så er det ikke ligeså sjovt for folk, at blive ved med at køre i dem. For ofte når folk driller/mobber andre, så er det fordi folk ønsker en reaktion – altså at du bliver vred, pinligt berørt eller ked af det. Hvis du så ikke reagerer på det – jamen så er det heller ikke sjovt at blive ved.
Hvis du ikke gider finde dig i rygterne, så er der også nogle ting du kan gøre. Du kan eksempelvis forberede dig på, hvad du vil sige, hvis du bliver konfronteret med rygterne. Hvis du nu har en kommentar klar – eksempelvis “Det kan godt være, at xx siger at det var det, der skete – men det er altså ikke rigtigt, og det gør mig super ked af det, at i bliver ved med at sprede det rygte”. Om det virker, det kan jeg ikke love dig. Men det kan være, at det får folk til at tænke sig lidt mere om. Altså få dem til at tænke på, at de rygter faktisk omhandler dig, og at deres handlinger har en indflydelse på dit liv. Du kan eventuelt også bede dine veninder om, at hjælpe dig lidt på vej med, at få dræbt rygterne. Få dem til at sige til folk, at det ikke er sandt, hvis de hører nogle snakke rygter igen. Man kan sige, at i nærmest spreder det ægte rygte i stedet.
Snak med ham
Måske kunne det være en god idé, at snakke med ham om hele situationen. Også så han kan forstå, at det faktisk har gjort dig super ked af det, at han har spredt de rygter. Det lyder jo til, at i faktisk har holdt af hinanden, så forhåbentligt er han rimeligt forstående for, hvorfor rygterne ikke er okay. Hvis du fortæller ham, stille og roligt, at han faktisk har såret dig rigtigt meget – jamen så tænker jeg, at hvis han er en okay fyr, så siger han undskyld. Og lover at holde op med at sprede flere rygter. For det er jo faktisk en ret personlig ting mellem jer to, han har valgt at fortælle andre om. Måske fortryder han i virkeligheden også selv, at han har sagt det til folk? Hvis ikke han kan forstå det, så er han måske heller ikke værd, at bruge mere tid på. Og husk at passe godt på dig selv, så du ikke bliver udnyttet og pludselig får flere rygter efter dig.
Snak med dine veninder
Hvis du har nogle gode veninder, som du er tryg ved at snakke med, så kunne det være en idé, at snakke med dem. Så kan de støtte dig, og hjælpe dig med at komme dig over skammen. Samtidigt kan de også komme med deres perspektiv på sagen. Måske folk slet ikke snakker så meget om det, som du tror? Måske er det heller ikke alle, der tror på det. Uanset hvad, så er det rigtigt rart, at have nogle til at støtte sig, så man kan få afløb for de følelser man går med. Og måske slippe af med nogle af de negative tanker.
Ring Sexlinien eller Børnetelefonen
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Sexlinien eller Børnetelefonen. Begge steder kan man ringe, chatte eller skrive ind og få hjælp til ens problematikker. På Sexlinien er det især problematikker omkring sex og unge, de er gode til. Og Børnetelefonen rådgiver børn/unge i alle slags problematikker. Begge steder kan du være fuldstændig tryg ved at kontakte. De er rigtigt gode til rådgive, og man kan være fuldstændigt anonym, så du behøver ikke fortælle dem noget om dig selv.
Så for at opsummere her til sidst. Du har ikke noget at skamme dig over, selvom det kan føles sådan, og rygterne stadig ikke er holdt op. Men det er en god idé, at få snakket situationen igennem med nogen, fordi det kan hjælpe en til at give slip i skammen og se på det hele med nye øjne.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at der snart falder ro på rygterne, så du ikke behøver tænke på det længere.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper