Jeg var til fest hos den fyr, jeg er vild med. Til festen puttede vi og hyggede os. Men om mandagen holder han sig lidt fra mig og holder op med at svare på mine snaps.
Jeg er en pige på 18år, som går i gymnasiet.
I min klasse er der en dreng jeg har været lun på siden foråret, hvor det svandt ind hen over sommer, hvor jeg ikke så ham så meget, men er kommet tilbage fuldstyrke.
Ham og jeg var, efter en fest i klassen i sommers, begyndt at sende godnatsnaps til hinanden om aftenen.
Vi var til fest hos ham en lørdag, hvor jeg langsomt begynder at ligge min hoved på hans skuldre, og mens de sidste sad tilbage og ventede på at blive hentet, lagde han armen om mig og spurgte om jeg ville blive hos ham i nat.
Jeg sagde ja.
Det gik også fint, vi kyssede og nussede, og dagen efter snakkede vi til han kørte mig hjem midt på dagen.
Han spurgte om der kun var én af pigerne fra klasse der vidste at jeg havde sovet der. Jeg sagde ja, og spurgte om han ikke ville have at nogen skulle vide det. Han sagde at han ikke ville have kommentarer fra de andre drenge i klassen, men nævnte at han bare ville tage det, da jeg blev lidt stille.
Fint nok, det kan jeg godt arbejde med.
Men, mandag kommer, og siden han er bare holdt op med at svare på mine snaps, og holder sig lidt væk fra mig. Det føles som en kæmpe afvisning, men det virkede ikke sådan i søndags.
Jeg er bare smadre forelsket i ham, og det virkede til at han godt kunne lide mig, men jeg ved bare ikke mere. Jeg kan ikke sove, spise, eller koncentrere mig.
Det skete bare så hurtigt og så lige pludselig var det væk igen.
Kh, Den hjerteknuste over et forhold som måske ikke var.

(Pige, 18 år)
Kære den hjerteknuste
Forelskelse kan være så skønt, når det føles som om, man svæver rundt på en lyserød sky. Men det kan også bare være så hårdt, når man pludseligt bliver i tvivl om, om der overhovedet er en mulighed for, at det kan blive til noget.
Han sender blandede signaler
Når jeg læser dit brev, så kan jeg virkeligt godt forstå, hvis du er ret forvirret lige nu. For det lyder godt nok som om, den her fyr sender dig ret blandede signaler. På den ene side puttede I og hyggede jer til festen om søndagen. Men om mandagen virker det pludseligt som om, han holder sig lidt fra dig. Det kan jeg virkeligt godt forstå, føles som en afvisning. Og jeg kan godt forstå, at det gør ondt. For afvisninger i sig selv er aldrig særligt sjove. Men det gør ekstra ondt, når man faktisk troede, at der var en mulighed for, at det kunne blive til noget.
Du skriver, at han sagde til dig, at han helst ikke ville have nogle kommentarer fra drengene. Når jeg læser det, så tænker jeg, at det godt kunne lyde som om, at han måske er lidt usikker på sig selv i alt det her. Derfor tænker jeg også, at når han tager afstand fra dig, så handler det måske mere om nogle følelser i ham selv, end det egentligt handler om dig. Men derfor er den måde han har behandlet dig på jo stadigvæk ikke særligt sjov for dig. Og jeg kan godt forstå, at du er knust over det.
Kan du snakke med ham?
Jeg kommer til at tænke på, om det er muligt for dig at komme til at snakke med ham om det her? Jeg ved godt, det kan være lidt svært, hvis han forsøger at undgå dig. Men hvis du kan få ham til at snakke med dig, så synes jeg virkeligt, du skal gøre det. Sådan så du kan få fortalt ham, at det gjorde dig rigtigt ked af det, at han lige pludseligt virkede så afvisende, når han var ret kærlig overfor dig i søndags. Og så du måske også kan få spurgt ham om, om der er en grund til, at han lige pludseligt ikke virker interesseret mere? For jeg tænker, at det er ret vigtigt, at I får snakket det her igennem. Så du også kan få hans forklaring. Og så I kan finde ud af, hvor I står i forhold til hinanden.
Snak med dine veninder om det
Når man går rundt og er super forelsket, men også er lidt knust, fordi man ikke rigtigt kan finde ud af, hvad den anden person vil, så er det super godt at snakke med nogen om det. Når man deler sine tanker med andre, så får man nemlig lov til at høre deres perspektiv på tingene. Og rigtigt tit kan man få nogle nye perspektiver på sine tanker, fordi andre kan se nogle andre ting end en selv. Derfor tænker jeg på, om du mon har nogle veninder, du kan snakke med om det her? Hvis du har, ville det i hvert fald være helt oplagt at tage fat i dem. For de fleste unge har oplevet det her med at være hovedkulds forelsket i en anden på et tidspunkt. Så det kan jo være, at dine veninder har stået i en situation, der minder lidt om din. Og derfor kan fortælle dig lidt om, hvad de gjorde dengang.
Hvis du er ulykkeligt forelsket
Nogle gange viser det sig desværre, at ens følelser for den anden person ikke er gengældt. Så er man ulykkeligt forelsket. Det er helt vildt hårdt at finde ud af, at den person man er helt vild med, ikke er vild med en. Og lige når man får det at vide, kan det virkeligt føles som om, man aldrig bliver glad igen. Samtidigt med det kan føles som om, at man aldrig nogensinde kan blive forelsket i nogen anden. Men man skal nok blive glad igen. Og man skal også nok blive forelsket igen. Det tager bare lidt tid at komme sig ovenpå en ulykkelig forelskelse. Og det er okay. Det er ikke sikkert, at du er ulykkeligt forelsket. Men jeg linker dig lige til vores artikel om gode råd til at komme sig over en ulykkelig forelskelse. Så har du den, hvis du får brug for den. Og hvis du ikke får brug for den, så kan du bare ignorere det her afsnit.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du kan få snakket med ham fyren. Så du kan få en afklaring på, hvad det lige er, der sker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper