Hej Mindhelper
Min ekskæreste slog op med mig for godt 4 måneder siden fordi han fik det rigtig dårligt. Vi elskede hinanden virkelig højt og det har han også sagt efterfølgende. Men en masse problemer fra barndommen kom tilbage på en gang og han fik en depression. Han var ikke god til at snakke om følelser så han holdte det hele inden og tilsidst blev det vel for meget og han slog op fordi det er den måde han håndtere smerte på. Vi aftalte at jeg ventede på ham, men efter en uge skrev han at jeg ikke skulle vente fordi han ikke ville holde mig hen. Vi havde en masse samtaler bagefter og sagde en masse ting der sårede hinanden. Jeg valgte at vente alligevel og kæmpede meget for ham, men her for lidt over en måned siden fortalte han mig at han ikke havde flere følelser for mig og det var pga han ikke kunne elske andre når han ikke elskede sig selv. Vi prøvede som venner, men det endte med at vi havde sex og så ham der dropper kontakten. Det sårede mig utrolig meget og det ved han godt. Kan mærke på ham at han føler skyld over at havde såret mig og han bliver ved med at undskylde for det. Her igår sås vi så for en sidste gang for at sige farvel og få en sidste god dag sammen. Det var den bedste dag vi nogensinde har haft sammen og den endte også i sex og romantik. Han var utrolig glad og det var så dejligt at se, men det var et hårdt og langt farvel.. Han sagde at han ikke vidste hvorfor han stoppede med at elske mig men at han godt vidste at han i fremtiden kommer til at fortryde han gav op på os… jeg elsker stadig ham og mit spørgsmål er om han kan komme tilbage? Hvis han allerede nu ved at han vil fortryde og når grunde til vi slog op var at han fik det dårligt og stadig har det dårligt. Det har været et meget rodet breakup og han har været så tarvelig overfor mig at andre ikke forstår hvordan jeg stadig kan elske ham.. han har ændret sig meget og de eneste øjeblikke han er sit gamle jeg er når vi er sammen som var vi stadig kærester.. andre tidspunkter er han kold og afvisende, og det svinger utrolig meget og det ene øjeblik kan han ligge og nusse mig og det næste kan han ikke engang kigge på mig. Er der en chance for at han stadig elsker mig men bare har fortrængt eller benægter de følelser? Og hvorfor kan jeg ikke give slip.. det er 4 måneder siden og alle følelserne er der stadig.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder til at have været et rigtigt hårdt break-up, du er gået igennem. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på et andet brevkassespørgsmål, som kom ind for et stykke tid siden. Der er nogle ting i det, som minder mig om dit spørgsmål og måske er det endda dig, som har skrevet det. Du kan læse det her, hvis du har lyst. Selv hvis det ikke er dig, så tænker jeg, at der er nogle af rådene, som måske også vil give mening i din situation.
Det er svært at give slip
Jeg kan godt forstå, hvis du er rigtigt forvirret i øjeblikket. For din ekskæreste har fortalt dig en masse ting, som peger lidt i forskellige retninger i forhold til, om han vil være sammen med dig eller ej: Han slår både op med dig, men siger også, at han kommer til at fortryde det. Han er både kold og varm over for dig. Men jeg tænker, at han mener det, når han siger, at han ikke elsker dig længere. Og at han nok ikke kommer tilbage. For hvis en person virkeligt gerne vil være sammen med en, så opfører de sig ikke så tarveligt og forvirrende overfor en.
Jeg kan godt mærke på dig, at du stadigvæk elsker ham rigtigt meget og håber på, at tingene bliver anderledes. Men samtidigt tænker jeg også, at du fortjener at være sammen med en, som behandler dig godt og som gerne vil være sammen med dig. Det er alt for hårdt at prøve at få et forhold til at fungere med en, som hele tiden vender på en tallerken. Og det kan sluge ens energi og gøre en rigtig ked af det.
Giv det tid
Jeg tænker, at noget af det bedste du kan gøre er at give dig selv god tid til at komme ovenpå igen. For selvom det er 4 måneder siden at i slog op, så kan det godt stadig gøre ondt. Især hvis i har set hinanden løbende og også stadig snakker sammen. Måske kunne det være godt for dig at tage en pause fra ham? Altså så du slet ikke skriver med ham eller prøver at se ham som venner. For det kan være med til at give en ro til at komme sig, så kærestesorgerne hurtigere går over igen. Og det skal nok gå over igen. For selvom det måske føles som om, at det fylder det hele lige nu, så vil det blive mindre og mindre med tiden. Og til sidst vil du måske slet ikke tænke på ham længere. Hvis du har lyst, kan du læse vores artikel om kærestesorger. Der står nemlig lidt råd til, hvordan man kan komme godt igennem den svære tid.
Snak med dine veninder
Det kan være rigtigt hårdt, at gå gennem kærestesorger. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogen at snakke med om det? Det kunne eksempelvis være et par gode veninder, eller nogle andre, som du er trygge ved. Så kan du tage fat i dem, snakke med dem, hvis det hele er noget møg og så måske lave noget hyggeligt sammen? Tage på café, gå ture eller se film. På den måde kan du få tankerne over på noget andet og få lidt et pusterum fra kærestesorgerne. Måske kunne det være rart?
Kærestesorger er noget møg, men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du snart at ovenpå igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper