Hejsa
Mit problem er at jeg i sommers havde en kæreste. Hun var ikke god for mig, Hun kyssede bl.a. med nogle andre drenge, imens vi var sammen. Hun var virkelig dårlig for mig, men jeg var for blind til at se det. Det skete så at hun slog op, for at blive kæreste med en ny. Jeg var virkelig nede i kulkælderen. Jeg følte mig trådt på, og følte mig svigtet. Med tiden fik jeg det bedre. Men nu her 8 måneder efter, er det som om at det er vendt lidt tilbage. Her under corona er jeg begyndt at tænke virkelig meget over det. Så er det som om alle de er følelser vender tilbage. Og nogle gange tænker jeg over om det nogensinde går væk, selvom det selvfølgelig er åndssvagt at tænke sådan. Jeg skal se hende de næste 3 år, da vi skal på gym sammen, så jeg skal virkelig lære at tackle det. Jeg vil bare virkelig gerne 100% videre og ikke tænke på det længere.
Håber i kan hjælpe.

(Dreng, 17 år)
Hej Dreng på 17 år
Det er så hårdt, når gamle tanker og følelser omkring ens ekskæreste popper op igen, selvom de havde været væk i en periode. Så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det skal nok blive bedre
Det lyder som et rigtigt træls forhold, du var i, hvor du ikke blev behandlet specielt godt. Derfor kan jeg virkeligt også godt forstå, at du følte dig svigtet og trådt på, da din kæreste slog op med dig. Det tænker jeg er en helt naturlig reaktion på det, som du har oplevet. For når man har været i et forhold, hvor man har følt sig svigtet, så er det helt normalt, at det påvirker en bagefter også. Men det er super hårdt at have det sådan. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis det er frustrerende, at nogle af de gamle følelser er poppet op igen. Og jeg synes ikke, at det er åndssvagt, at det får dig til at frygte, om det nogensinde holder op. Jeg synes tværtimod, at det giver rigtigt god mening.
For de svære følelser var jo lige på vej væk, og nu er de så poppet op igen. Så kan man altså godt blive lidt i tvivl om, om det betyder, at man altid vil have sådan. Men det er helt normalt, at det påvirker en i lang tid efter, at man er kommet ud af et forhold, der ikke var særligt rart at være i. Og det kan godt gå lidt op og ned, hvor meget det påvirker en. Der er måske nogle perioder, hvor man har rigtigt travlt og derfor ikke tænker så meget på det. Men så er der andre perioder, hvor man ikke skal så meget, og derfor har mere tid til at tænke på det. Og som du selv så fint beskriver, så har du rigtigt god tid til at gå og tænke lige nu på grund af corona.
Så det giver rigtigt god mening, at det er poppet op igen nu. Men efterhånden som tiden går, så plejer der at gå længere og længere tid mellem, at følelserne popper op. Og til sidst har man måske helt glemt det og er kommet videre. Så selvom det er et lidt kedeligt råd, så er mit bedste råd til dig, at du skal passe på dig selv lige nu, mens det er svært og give dig selv tid.
Distraher dig selv
Det lyder som om, tankerne popper op, fordi du har rigtigt meget tid til at tænke lige nu. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har et projekt, du kan kaste dig over, som kan flytte dit fokus lidt fra alle dine tanker? Det kunne for eksempel være noget, som du altid gerne har ville lære, men som du ikke helt har haft tid til. Vores opmærksomhed er nemlig ikke så god til at gøre to ting på en gang.
Så hvis du arbejder på et projekt, der kræver dit fokus, så er der ikke lige så meget plads til også at bruge opmærksomhed på at tænke på din ekskæreste. Derfor kan måske give dig lidt pause fra alle tankerne at have et projekt, du kan kaste dig over lige nu. Hvis du har lyst til det, kan du også prøve at læse vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring. Det kan være, der er nogle flere tips i den, du kan bruge.
Det er ikke sikkert, I kommer til at ses hver dag
Det lyder som om, det bekymrer dig lidt, at du skal på samme gymnasium som din ekskæreste. Og det kan jeg godt forstå, for det er ikke særligt sjovt at skulle se sin ekskæreste hver dag, når ens forhold ikke var ret godt. Men jeg tænker også, at det ikke er sikkert, at I kommer til at se hinanden hver dag, hvis I ikke kommer i klasse sammen. De fleste gymnasier er nemlig ret store, og der går rigtigt mange elever der. Det betyder også, at hvis man ikke går i klasse sammen, og ikke gør noget for at komme til at se hinanden, så er det ikke sikkert, at man overhovedet støder ind i hinanden.
Snak med nogen om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med nogen om, at din ekskæreste fylder rigtigt meget i dine tanker for tiden? Hvis ikke du har det, så synes jeg nemlig, at du skal gøre det. Har du for eksempel en god ven, du kan snakke med? Eller kan du måske snakke med dine forældre? Selvom det selvfølgeligt ikke får tankerne om din ekskæreste til at forsvinde helt, så hjælper det tit at have nogen at dele det med. Når man får sat ord på sine tanker, så får man dem nemlig ud af systemet. Når man snakker med andre, får de også mulighed for at dele sine tanker om det, man fortæller. Og det kan tit være rigtigt rart at høre andres tanker også, fordi de nogle gange kan se nogle lidt andre ting end en selv.
Det er rigtigt hårdt, når tanker omkring ens ekskæreste begynder at fylde igen, så jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Jeg ønsker dig i hvert fald al mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper