Hej
Jeg er en dreng på 18 år og er i lærer som tømrer. Jeg tænker hele tiden på hvad meningen med livet er. Jeg føler jeg spilder min tid og min lyst til at tage på arbejde hver dag er helt væk. Jeg har ingen erfaring inden for tømrerfaget men besluttede bare at det var det jeg skulle uddanne mig som. Jeg har aldrig interreseret mig så meget for skolen så tænke det var et godt valg at blive tømrer. Det begynder jeg bare at tvivle på nu. Ærligtalt føler jeg mig bare ubrugelig og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig se

(Dreng, 18 år)
Hej Dreng på 18 år
Hvor er jeg glad for, at du skriver herind og deler dine tanker med os. For det er ikke særligt fedt at sidde i en situation, hvor man ikke ved, hvad man skal gøre.
Du gør dig nogle mega gode tanker
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg slet ikke, at du er ubrugelig eller spilder sin tid. Til gengæld tænker jeg, at du er ved at gøre dig nogle mega gode tanker om, hvad du gerne vil med dit liv. For det er helt normalt at være i tvivl om uddannelse og hvad man vil i livet – især når man er ung. Og så kan det give god mening, at prøve nogle ting af, eksempelvis tømrerfaget, for at finde ud af, om det er det, man har lyst til.
Nogle af de ting du prøver af, vil du finde ud af, overhovedet ikke er det rigtige for dig. Det virker måske som en træls erfaring at gøre sig, men det kan være et rigtigt godt skridt i retning af at finde ud af, hvad du godt kunne tænke dig. Så selvom det måske lyder lidt skørt, så tror jeg du er helt på rette vej. Måske er den vej bare ved at dreje væk fra tømrerfaget og i en ny retning? Og så kommer det næste store spørgsmål. Hvad så nu?
Er der noget, du synes er interessant?
Når man skal finde sin vej med uddannelse eller arbejde, så er det mildest talt en stor, rodet bunke af muligheder, man prøver at finde rundt i. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at prøve at danne sig lidt overblik over, hvad man synes er interessant at lave. Det kan eksempelvis være, at du gerne vil lave noget med hænderne, med computere, med mennesker eller noget helt andet. Eller du har en hobby eller interesse, som du kunne bruge som udgangspunkt?
Du kan prøve at sætte dig ned og lave en liste med ting, som du kunne overveje at arbejde med (og de ting, som det i hvert fald ikke skal være). Nogle gange kan det der med at få det ned på papir være med til at give en et bedre overblik. Så giver man sig selv gode mulighed for virkeligt at tænke i dybden over, hvad der kunne være spændende at gå efter.
Snak med dem der kender dig
Hvis du tænker, at det er et totalt uoverskueligt job, så er det helt okay. Det er helt normalt. Men så kan en god hjælp være, at snakke med nogle som kender dig godt, og som måske vil kunne hjælpe dig til at se, hvilke muligheder, der kunne være spændende for dig. Det kunne eksempelvis være dine forældre, gode venner eller en anden person, som du tænker kender dig godt. Det kan være rigtigt rart og hjælpsomt at have en sparringspartner, hvis man er blevet i tvivl om uddannelse. Og ofte så tænker to hoveder bedre end 1.
Har du nogle rollemodeller?
En anden måde at gribe overvejelsen an på er ved at kigge sig omkring. Er der nogle mennesker, du kender, som arbejder på en måde eller uddanner sig indenfor noget, du synes virker spændende? I så fald kan du se dem lidt som en slags rollemodeller, som du kan hente inspiration fra. Du kan også prøve at kontakte dem og snakke med dem om, hvordan de greb hele uddannelses og arbejdslivet an, da de var samme sted i deres liv, som du er nu. Ofte vil folk rigtigt gerne hjælpe, hvis man spørger nysgerrigt ind.
Tag fat i en studievejleder
Hvis du tager fat i administrationen på din uddannelse, så tænker jeg, at de kan sætte dig i kontakt med en studievejleder. Studievejlederens job er, at sørge for at hjælpe unge på vej med uddannelse og arbejde. Så deres job er lige netop, at hjælpe unge som dig, som er blevet i tvivl og ikke ved, hvad næste skridt skal være. De har et ret godt overblik over, hvad der er af muligheder derude, og de kan være super gode til at hjælpe en på vej i rigtig retning. Du kan også kontakte en studievejleder online på eVejledningen.
Kontakt Headspace
Hvis du trænger til at få snakket med nogen om, hvordan det går med dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig, gratis ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om alt det, der lige fylder. Der er plads til både at snakke om uddannelse, tanker om livet og bekymringer. Intet problem er for stort eller småt, og deres rådgivere er super søde. Dem kan jeg varmt anbefale.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig – uanset hvor du lander. Online-knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper