Jeg kan lide en dreng fra min klasse. Men han er venner med min veninde. Og hun siger, at hendes ekskærester eller drenge, hun kan lide, er no go for mig.
Hej,
jeg er en pige på 13 år. Jeg tror jeg kan lide den her dreng fra min klasse – lad os kalde ham Lasse. Han har en veninde der hedder fx Ida. Ida er også min veninde og hun har en regel om at hvis hun er forelsket eller har været kærester med en person så er det No go for mig. Jeg ved dog ikke om hun kan lide ham eller om ham kan lide hende eller mig. Min anden veninde tror at han kan lide mig. Han taler nogen gange til mig og kommer hen til mig og driller mig på den søde måde, men jeg ved ikke helt om han kan lide mig. Tror I at han kan det og hvad skal jeg gøre?
Kh den forvirrede pige

(Pige, 13 år)
Kære forvirrede pige
Det er skønt at kunne lide et andet menneske. Men jeg kan godt følge, at det er svært, når du er i tvivl om, hvad han og din veninde tænker.
Kig efter tegn på forelskelse
Du skriver, at du ikke ved, om han kan lide dig. Men jeg kan se, at der er nogle tegn i den retning, måske. Prøv at kigge på vores artikel om tegn på forelskelse. Det kan være, du kan genkende noget fra ham.
Det er synd, hvis I skal holde jer tilbage
Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl om, hvad du skal gøre. Især når din veninde siger, som hun gør. Jeg kan godt følge hende i, at det ikke er sjovt, hvis du bliver kærester med hendes ekskæreste. Men jeg ved ikke, om jeg synes, det er helt fair, at han er no go for dig, hvis hun “bare” er forelsket i ham. Hvis du er helt vild med ham, og han er helt vild med dig, så vil det da være synd, hvis I skal holde jer tilbage, fordi hun har følelser for ham.
Snak med din veninde “Ida”
Du spørger til, hvad du kan gøre i din situation. Du skriver, at du ikke ved, om hun kan lide ham. Det kan du måske starte med at finde ud af. For hvis hun ikke er det, er der jo ingen ko på isen. Og hvis hun kan lide ham, må I jo tage en snak om, hvordan I klarer den situation bedst muligt.
Tal med dine andre veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med andre veninder om det her. Hvis ikke du har det, synes jeg, at du skal gøre det. Hvad tænker de om din situation? Og hvad ville de selv gøre, hvis de var i samme situation? Måske har de endda oplevet noget lignende, de kan fortælle om. Jeg synes i hvert fald, at du skal tage en snak med dem og høre deres tanker. Og også råd, hvis de har nogle til dig.
Jeg håber, at mit svar har gjort dig mere skarp på, hvad du kan gøre. Held og lykke med det hele i hvert fald.
De bedste hilsner fra Mindhelper