Hejsa
Jeg har den her virkelig tætte ven. Hun er super sød , og jeg føler jeg kan snakke med hende om nærmest alt. Der er bare to ting. Her er lige lidt info om mig først. Jeg plejer at have det godt med min krop, og jeg er også ret sikker på mig selv i mange sammenhænge. Nogle gange synes jeg bare alligevel at det er svært ikke at sammenligne mig med de mennesker jeg virkelig synes er dejlige.
Den første er at jeg tit føler mig lille i vores venskab. Nogle gange har jeg det som om hun kun er sammen med mig for at være sød ved mig, og ikke fordi hun virkelig nyder det. Jeg ved ikke om det passer, eller om jeg bare overtænker alt. Jeg kan bare ikke se hvilke gode ting jeg har at byde på. Hun er bare fantastisk, og jeg elsker hende virkelig. Jeg bliver nogle gange jaloux på hende. Hun er god til nærmest alle fag og hun får gode karakterer. Så kommer jeg til at sammenligne mig, og så bliver jeg i tvivl om hvad der egentlig er godt ved mig. Alligevel er jeg ret sikker på at hun virkelig sætter pris på mig. Jeg vil bare lidt have at jeg ikke altid skal føle mig som den lille pige der ikke ved så meget. Jeg vil godt føle mig lige med hende. Sådan at mine værdier og mine ting jeg er god til, ikke bare er ligegyldige.
Anden ting:
Vi er meget tætte og snakker om nærmest alt. Vi krammer også meget. Holder i hænder og sådan. Det er virkelig dejligt. Det der så er, er at hun er så dejlig, og jeg vil bare så godt kysse hende. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg ved ikke om jeg er forelsket. Jeg ved bare at jeg elsker hende, og jeg vil godt bare kysse hende og være med hende hele tiden. Jeg aner ikke om hun også har det sådan. Jeg ved ikke om jeg skal snakke med hende om det. Jeg vil bare ikke ødelægge noget af det vi har allerede. Jeg ved hun er ikke kun er til drenge, så jeg ved at hun i det mindste ikke vil synes det er klamt eller sådan noget. jeg er bange for om hun bare vil afvise mig, eller måske grine af mig. Jeg ved heller ikke hvordan jeg skulle sige det.
Håber noget af det jeg skrev gav mening. 🙂
Hilsen mig.

(Pige, 15 år)
Hej dig
Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt i tvivl om, hvad du lige kan gøre ved situationen med din veninde. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er helt normalt
Du skriver, at du nogle gange synes, det er svært ikke at komme til at sammenligne dig med de mennesker, som du er rigtigt glad for. Og det lyder som om, at du derfor nogle gange kan komme til at blive lidt i tvivl om, om du nu også er god nok. Også selvom du normalt egentligt har det okay med dig selv. Det er mega hårdt, når det er sådan. Men det er faktisk også helt normalt at komme til at sammenligne sig med folk, som man synes er dejlige, og som man måske ser lidt op til. Vi mennesker er nemlig flokdyr, og vi er udviklede til at sammenligne os med hinanden.
Det er bare ikke altid så hjælpsomt. For når man sammenligner sig selv med andre, så kommer man tit til kun at fokusere på alle de ting, som de er mega gode til, og som man måske ikke selv er helt så god til. Samtidigt med at man ikke ser alle de ting, som man selv er rigtigt god til, som den man sammenligner sig med ikke er lige så god til. Og så er det, at man kan komme til at føle sig lidt som den lille i forholdet. Som om man måske ikke helt er god nok til at være veninder med den person.
Noget der tit kan være hjælpsomt i situationen er at prøve at stoppe op og lige sige til sig selv, at det bare er en tanke. Og selvom den er mega hård og gør mega ondt, så er det bare en tanke. For selvom det virkeligt kan føles som om, at tanker er virkelige og har ret, når de popper op. Så er tanker bare tanker. Og de har ikke altid ret i det, som de siger.
Find dine egne styrker
Det lyder som om, du egentligt har en ret god idé om, hvad det er for nogle værdier, du har. Og hvad det er for nogle styrker, du har, når du ikke lige kommer til at sammenligne dig med din veninde. Jeg kommer til at tænke på, om det måske ville kunne hjælpe dig at skrive de ting ned på et stykke papir. Både de værdier, som du er rigtigt glad for, at du har med dig. Men også de ting, som du er rigtigt god til. Nogle gange kan det nemlig hjælpe at få formuleret meget konkret, hvad det er for nogle ting, som man er glad for ved sig selv.
For så kan det måske blive lidt nemmere for eksempel at tænke: “jeg er måske ikke lige så god i skolen som min veninde, men til gengæld er jeg meget mere arbejdsom end hende,” næste gang du kommer til at sammenligne dig med hende. Og er det måske lidt nemmere at huske dig selv på, at de ting som du kan, også er vigtige. For det tænker jeg virkeligt, at de er. Du er god nok lige præcis, som du er. Og det tænker jeg også, at din veninde synes. Ellers forestiller jeg mig ikke, at hun ville blive ved med at være venner med dig. Prøv at tænk på hvordan du selv har det. Gider du blive ved med at være venner med en person og bruge meget tid sammen med dem, hvis du egentligt ikke kan lide dem?
Mærk efter i dig selv
Du har det rigtigt skønt, når du er sammen med din veninde. Og du er vildt glad for hende. Det lyder rigtigt dejligt, at du har en person i dit liv, som du er så glad for. Men det lyder også som om, det er lidt forvirrende for dig, fordi du ikke helt kan finde ud af, hvad det betyder. Og om din veninde har det på samme måde som dig. Det kan jeg godt forstå, for det kan nogle gange være lidt tricky at finde ud af, om man egentligt er forelsket, eller om man bare er rigtigt glad for en person. I sidste ende er du nok nødt til at mærke efter i dig selv og lade tiden vise, om du er forelsket. For det er kun dig, der kan svare på det.
Men hvis du har lyst til det, så kan du prøve at læse vores artikel om forelskelse. Måske er der er noget i den, du kan genkende og som kan hjælpe dig med at finde ud af, om det er en forelskelse. Der står også noget om, hvilke tegn man kan holde øje med for at finde ud af, om ens forelskelse er gengældt. Så måske den også kan give dig lidt et praj om, om din veninde kunne have det på samme måde.
Det modige valg
Den eneste måde du kan få et sikkert svar på, om din veninde har det lidt ligesom dig, er ved at snakke med hende. For når alt kommer til alt er din veninde den eneste, der kan vide, hvordan hun har det. Så hvis du gerne vil have et klart svar på, om hun har det på samme måde som dig, så er du nødt til at snakke med hende om det. Jeg tænker ikke, at du behøver at vide, om det er en forelskelse for at kunne snakke med din veninde. Du kan bare fortælle hende nogle af de samme ting, som du har skrevet til mig. Og hvis det viser sig, at hun har det på samme måde som dig, så kan I tage det en dag ad gange og se, hvad det fører til.
Jeg ved godt, det er mega sårbart at snakke med hende, fordi der er en risiko for, at hun ikke har det på samme måde. Men det er den eneste måde, du kan få et sikkert svar på. Og jeg tænker, at det er positivt, at du ved, at din veninde ikke kun er til fyre. For så er der en realistisk chance for, at hun har det på samme måde som dig. Samtidigt så tænker jeg, at hvis I har et godt venskab, og det lyder det som om, I har. Så kan jeres venskab godt holde til det, hvis det nu viser sig, at hun ikke har det på samme måde. Selvom det selvfølgeligt ikke er særligt fedt, hvis det er sådan.
Snak med nogle andre
Jeg kommer også til at tænke på, om der mon er nogen, som du kan snakke med om alt det her? Det kunne for eksempel være nogle andre veninder eller måske dine forældre. For det lyder som om, du går med en hel masse tanker inde i dit hoved lige nu. Og når man har en hel masse tanker, som man går med lidt for sig selv, så kan de godt komme til at bygge sig lidt op og komme til at fylde helt vildt meget. Derfor kan det være rigtigt rart at få sat ord på nogle af alle de ting, som man går og kæmper med. Samtidigt så får dem du snakker med også mulighed for at fortælle dig, hvad de tænker om det, du fortæller. Og det kan jo også være, at de har nogle gode råd til dig, som du kan bruge?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at din veninde har det på samme måde som dig. Jeg ønsker dig i hvert fald alt mulig held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper