Jeg har en kæreste, som går på efterskole. Det er rigtig rigtig hårdt, fordi jeg ikke kommer til at se ham i et stykke tid. Jeg overvejer at afslutte forholdet, fordi det er for hårdt.
Hej
Jeg er en pige på 14 år
jeg har en kæreste som går på efterskole vi har nu været sammen i en måned det er rigtig rigtig hårdt især når jeg ved at han er på efterskole og ikke kommer til at se ham i et stykke tid når vi er sammen nyder vi det vi nyder det rigtig meget men har tit overvejede at afslutte forholdet fordi det er for hårdt jeg ved også bare at det ville være dumt nu hvor vi har det så godt sammen og nu hvor han går på efterskole og jeg ikke har det specielt godt i skolen så er det endnu mere hårdt skal også snart selv til at på efterskole ved slet ikke hvad jeg skal gøre jeg er så frygtelig ked af det hver dag og er træt både fysisk men også psykisk kan ikke overskue at komme i skole og lave de ting vi nu skal lave det stresser mig helt vildt håber i kan give mig et godt råd

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Det kan være så super svært, når ens kæreste går på efterskole og man ikke kan se hinanden så tit. Så kan man godt blive i tvivl om, om man skal blive ved med at være kærester. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det lyder til, at du i øjeblikket er super forvirret over, om du skal afslutte forholdet eller blive ved med at være sammen med din kæreste. Derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis det fylder rigtigt meget for dig i din hverdag, for det er et hammersvært dilemma. Selvom jeg super gerne ville svare på, hvad der kunne være det rigtige valg, så tror jeg kun, at det er dig, der kan tage den helt rigtige beslutning. Men jeg vil prøve at guide dig lidt til, hvordan du måske kan komme frem til den rigtige beslutning.
Er det for hårdt?
Du skriver, at du synes det er for hårdt, at han går på efterskole, fordi i ikke kan se hinanden så tit. Men jeg kommer også til at tænke på, om det måske kun er for en periode, at det er så hårdt? For i har kun været kærester i en måned og måske bliver det nemmere hen ad vejen, når i har vænnet jer til, at i kun kan ses i weekenderne? Det lyder jo til, at i virkeligt nyder at være sammen. Derfor er det også normalt, at opleve at det er super svært, når man så er adskilt – fordi man jo holder super meget af hinanden. Og det er helt normalt, at der vil være perioder i et kæresteforhold, som ikke er helt nemme. Men heldigvis, så kommer de gode perioder også igen. Så hvis i bliver gode til at ses i weekenderne og husker at snakke meget sammen i løbet af hverdagen, så kan det måske godt fungere, at blive ved med at være kærester?
Du kan eventuelt prøve at lave en for-imod liste. Så kan du skrive alle de ting ned, som giver dig lyst til at i skal blive ved med at være kærester, på den ene halvdel af papiret. På den anden halvdel kan du så skrive de ting ned, som gør at du synes det giver mening at slå op. På den måde kan du få et overblik over de ting, som gør dig super forvirret og tvivl om det hele. Og så bliver det måske nemmere at træffe valget?
Du er slet ikke den eneste, som synes, at det med kæreste og efterskoler er mega svært. Der er der rigtigt mange unge, som oplever at være monsterforvirrede over. Du kan eksempelvis læse det her brevkassespørgsmål fra en pige på 15. Hun har prøvet lidt det samme som dig og måske kan det være rart for dig at læse.
Hvad siger din kæreste?
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med din kæreste om, hvordan du har det? Det kan nemlig være super rart, at få snakket det hele igennem med sin kæreste. Så kan i nemlig også sammen finde ud af, hvordan i bedst kan få det til at fungere, hvis det er det i har lyst til. Så kan i måske snakke om, hvilke weekender i vil kunne ses i og måske lave nogle aftaler om, hvornår i kan ringe eller skrive sammen i løbet af dagen. Hvis man går med sine bekymringer alene, så kan de også godt komme til at vokse sig større og større i ens hoved. Og det kan blive rigtigt svært og forvirrende at overskue, hvad man så lige skal gøre. Så kan det være rigtigt rart at få det snakket igennem med ens kæreste.
Snak med dine forældre og/eller en veninde
Hvis du synes det er rarere at snakke med nogle andre end din kæreste. Så kan du jo overveje at snakke med en af dine forældre eller måske en veninde. Så kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvad den rigtige løsning er og støtte dig, hvis det bliver svært.
Det kan være mega svært at have en kæreste, som går på efterskole. Så kan man god blive rigtigt forvirret over, hvad man så lige skal gøre. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at få snakket med sin kæreste og måske nogle andre om, hvordan man har det.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du får taget det helt rigtige valg.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper