Jeg har mødt den her mega skønne fyr, som betyder alt for mig. Han er min første forelskelse, men jeg vil egentlig bare gerne komme mig over ham, så jeg kan være venner med ham.
Hej Mindhelper
Kan man godt komme over en person og stadig være nære venner med dem?
Jeg har den her mega skønne fyr, som betyder alt for mig. Vi har ikke kendt hinanden mere end et halvt års tid, men han fylder simpelthen så meget i mine tanker. Jeg vil egentlig gerne have ham ud derfra, men alligevel elsker jeg at tænke på ham. Han gør mig glad. Han ved nok godt, hvordan jeg har det, men ingen af os tør at sige det højt, for vi vil ikke miste hinanden. Han er min første forelskelse, og jeg kan simpelthen ikke komme over ham. Han er i øvrigt også min bedste venindes bedste ven, og derfor ville det være endnu mere træls at skabe splid den vej. Jeg vil egentlig bare gerne komme over ham, så jeg kan være venner med ham, for hvor synes jeg, at han er en helt vildt skøn person. Hvordan får jeg vendt mit synspunkt på ham, så jeg ikke ser noget potentielt i ham?

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14
Forelskelse kan være noget forvirrende noget, som kan sætte os i nogle rigtigt trælse dilemmaer. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Æv altså, jeg tror vi er mange, der kan nikke genkendende til at have haft en god ven, som man så pludseligt blev forelsket i. Det er mega svært og frustrerende. Du spørger, om man godt kan komme sig over en person og forblive nære venner med dem? For at svare på det kort: Ja, det kan man godt, men det kan godt være en ret svær proces.
Når man først er forelsket, så kan det være svært, at blive venner i stedet. Og der er en risiko for, at du kan komme til at få en del følelser i klemme. Her tænker jeg eksempelvis på, hvis i bliver venner, og han så får en anden kæreste. Eller han gerne vil snakke med dig om andre piger. Eller han bliver forelsket i din veninde eller dig. Det er alt sammen sådan nogle ‘måske’-scenarier, og det er ikke sikkert det bliver et problem, men jeg tænker det er værd at have med i sine overvejelser. For det er hårdt arbejde, at være venner med nogle, som man er blevet forelsket i. Og det er heller ikke alle, som synes det er besværet værd. Men det er du nok den, som er allerbedst til at bedømme, om du har har lyst til at give det en chance.
Hvis du gerne vil prøve at komme dig over ham, så kan du prøve at læse vores artikel omkring ulykkelig forelskelse. Der står nogle gode råd til, hvordan man kan komme videre. Men jeg tror, at det bedste du kan gøre er at give det tid. Forelskelser plejer at gå over sig selv efter et stykke tid. Men det er selvfølgelig mega svært, hvis i er meget nære venner, ses tit og snakker meget sammen. Du kan overveje, at tage en lille pause fra jeres venskab, og se om det giver lidt ro på det hele. Det kan hjælpe at få ham lidt på afstand, så kommer han måske også lidt ud af dit hoved. Det er selvfølgelig ikke en særlig sjov løsning, men det kan godt være en hjælp.
Kommer du til at fortryde?
Du skriver ikke noget om, om han er interesseret i dig også? Jeg ved selvfølgelig heller ikke, om det er noget, du kan mærke på ham. Men hvis det nu viser sig, at han også er vild med dig, vil det så være ærgerligt, ikke at have givet det et skud og være blevet kærester? Hvis i begge to går rundt og har det på samme måde, så er det måske alligevel så svært for jer at være venner, at i måske ville have nemmere ved at være kærester i stedet? Er man først blevet kærester kan det dog meget svært at vende tilbage til at være venner.
Kan dig og ham snakke sammen?
Det lyder til at dig og ham er ret gode venner, og derfor tænker jeg også på, om forelskelsen måske er noget i kan snakke om? Selvom det er et ret ømtåleligt emne, så kan i måske snakke sammen om, hvordan i bedst kan håndtere det som venner. Hvis du trækker dig lidt fra ham i et stykke tid, så er det måske også meget rart for ham at vide, at det ikke er fordi du er sur på ham eller ikke vil se ham. Du kan jo overveje, om du vil synes det er rart. Hvis du tænker, at det bliver akavet eller problematisk, så kan du bare ignorere det her råd. Det vigtigste er, at det føles rigtigt i maven på dig.
Snak med din veninde om det
Jeg tænker på, om du har snakket med din veninde om, hvordan du har det? Hvis ikke, så kunne det måske være rart. Hun kender jo både dig og ham, og kan måske sætte sig ind i, hvordan du har det. Det kan i hvert fald være rigtigt rart at få det snakket igennem med nogen, så du kan få lidt luft til dine tanker. Det kan hjælpe med at tage lidt af presset fra forelskelsen.
Du nævner, at du ikke vil skabe splid den vej. Men jeg tænker, at der vel ikke noget der stopper din veninde fra at være venner med ham, selvom dig og ham blev kærester? Hvis du tænker, at det kunne skabe noget splid mellem dig og din veninde, så er det måske også noget i kunne snakke om? Jeg tænker, at det ikke er sikkert, at hun vil synes det er et problem.
Hvis ikke din veninde er den rigtige at snakke med, så kan du måske snakke med en anden ven eller veninde, som ikke er indblandet i jeres venneforhold?
Det kan være mega frustrerende, hvis man pludseligt bliver forelsket i en fyr, som man ellers er gode venner med. For det kan gøre det rigtigt svært at blive ved med at være venner. Men forelskelse går for det meste over af sig selv med tiden, og så kan man jo overveje at tage en lille pause fra venskabet, indtil forelskelsen bliver mere udholdelig. Ellers kan man selvfølgelig også overveje, om det simpelthen er for svært at være venner, og det måske kunne være en god idé, at give det en chance og blive kærester i stedet.
Jeg håber du har kunne har kunne bruge mine råd til noget, og krydser jeg fingre for, at det snart bliver lidt nemmere med forelskelsen og venskabet. Jeg hepper i hvert fald på dig.
De venligste hilsner fra en Mindhelper