Han fik af vide at jeg kan lide en fra klassen. I skolen lader han bare som om alt er normalt. Ved han at det er ham?
Hej Mindhelper
Han fik af vide at jeg kan lide en fra klassen. Det fik hele klassen af vide. Han kyssede og var sammen med en anden. I skolen lades han bare som om alt er normalt. Ved han at det er ham? Er han lige glad med mig? Kan han ikk lide mig mere? Kan han lide mig? jeg er så forvirret at jeg har lyst til at græde hele tiden.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15
Øv altså. Det lyder mega hårdt, at du er blevet forelsket, men ikke ved om han kan lide dig tilbage. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Han ved måske slet ikke, at du kan lide ham
Det lyder til, at du har fortalt, at du godt kan lide en fra klassen. Men du har ikke fortalt ham, at det er ham. Så jeg tænker, at han måske slet ikke ved, at du kan lide ham? Det kan jo sagtens være, at han ikke ved, hvem du hentydede til. Hvis det er vigtigt for dig, at han ved, at du kan lide ham, så må du jo sørge for, at han får det af vide. Så kan du jo enten sige det til ham selv, eller måske bede en af dine veninder gøre det. Det kan selvfølgelig godt være lidt skræmmende. Men måske er det det der skal til, for at finde ud af, om han godt kan lide dig? Jeg har 3 forslag til, hvordan du kan snakke med ham selv.
1. Spørg om han vil mødes, og så snak med ham der. Så er der ikke så mange mennesker, som kan holde øje med jer. Du kan spørge ham ad, om i kan snakke fortroligt – altså så i ikke siger det videre, hvad i taler med hinanden om.
2. Skriv til ham. Du kan også sende ham en besked, og snakke med ham på den måde. Det kan nogle gange være rart, fordi man så har god tid til at overveje sine svar. Det kan måske også være nemmere for ham.
3. Få veninderne til at hjælpe dig Hvis du synes det er rarest, at du ikke selv skal sige det til ham – jamen så kan du måske få dine veninder til det. Så kan de enten sige det til ham, eller spørge nogle af hans venner ad, om det ved om han kan lide dig. Så kan det være, at du kan få endeligt svar på alle dine spørgsmål. Og det vil måske være rigtigt rart for dig.
Er han ligeglad?
Det kan selvfølgelig også godt være, at han godt ved, at du er vild med ham. Og det kan jo desværre være, at han ikke er vild med dig tilbage. Det er mega hårdt, hvis man er forelsket i en, som ikke er forelsket tilbage. Jeg tænker, at der jo er en risiko for, at han er vild med den anden pige, når nu han har kysset med hende. Det er selvfølgelig super ærgerligt, men der er nok desværre ikke så meget at gøre ved det, hvis han er vild med en anden.
Pas godt på dig selv
Hvis man er ulykkeligt forelsket, så er det en god idé, at være rigtigt god ved sig selv. Så man kan have det så godt som muligt, selvom man er ked af det. For det kan gøre rigtigt ondt, at være ulykkeligt forelsket. Det kan tage noget tid før en forelskelse går over, men det kan den altså sagtens. I den periode kan det være en god idé, at bruge tid på ting man hygger sig med – så man kan distrahere sig selv lidt fra tristheden. Jeg kan komme med lidt forslag til, hvad du kan gøre. Først synes jeg du skal læse vores artikel omkring ulykkelig forelskelse her. Den kommer med nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kan komme videre fra forelskelsen. Ellers har jeg også lidt ekstra forslag, som du kan gøre:
• Brug tid med veninderne – tag ud og shoppe, gå ture eller noget helt andet.
• Undgå ham i en periode – det kan være en god idé at undgå ham lidt, indtil det ikke gør så ondt at se ham mere.
• Dyrk motion – det kan være rigtigt godt til, at få tankerne andre steder hen.
• Se gode film eller serier – måske nogle, der ikke er alt for romantiske, men måske lidt mere sjove. Eventuelt sammen med dine venner
• Hør god musik – hør masser af musik, og så dans og syng. Så kan du få en masse glæde ind i kroppen.
• Tud det ud – græd en hel masse, hvis du har brug for det. Nogle gange kan det være godt, bare at lukke følelserne ud.
Jeg håber du har kunne bruge vores råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt det hele.
De aller varmeste hilsner fra en Mindhelper