Jeg fortalte min ven, at jeg er vild med hende. Det var ikke gengældt. Nu vil jeg gerne komme videre, men jeg vil også gerne være venner med hende igen.
Hej Mindhelper
Jeg står i noget, af et dilemma. For noget tid siden, begyndte jeg at kunne lidt den her pige. Og vi blev hurtigt meget tætte. Vi blev endda beste venner. Vi skrev og snakkede sammen hver dag. Og fortalte hinanden vores dybeste hemmeligheder.
På et tidspunkt skulle vi til en fest, og en af mine venner fik den fremragende ide, at han skulle wingmanne mig sammen med hende. Det var jeg ikke den største fan af, men siden jeg var beruset fik jeg ikke stopper ham. Han siger så en masse ting til hende, men uden held.
Jeg føler selvfølgelig behov for at snakke med hende. Og det gør jeg. Jeg fortæller hende hvordan jeg har det med hende, men desværre har hun det ikke på samme måde. Det var måske lidt det jeg forventede, men håbede klart på noget andet.
Når men, altså jeg føler jeg kan komme videre fra det. Og det går egentlig okay. Men så slutter skoleårets, og hun skal flytte væk. Langt væk. Til et andet land faktisk.
Og det går egentlig først op for mig, hvorn meget jeg egentlig kunne lide hende når hun er væk. Og jeg har problemer med, at glemme hende. Så jeg vælger, at fjerne næsten alt kontakt til hende. Og prøve at undgå ting der minder mig om hende. Hvilket er svært, for det er cirka alle ting. Det går der altså nogen uger med, uden speciel stor fremgang. Det er ligesom en del, af mit liv mangler. Det frustrer mig, fordi jeg vil gerne videre. Gerne hurtigt.
Mit dillemma er, at jeg gerne vil glemme alt om nogensinde at være forelsket i hende. Men jeg vil samtidig gerne være venner med hende igen. Og lige pt. Har jeg ikke fundet en løsning på det. Jeg føler jeg sidder fast. Jeg kommer ikke videre.
Inderst inde er det noget i mig, der håber hun ændrer mening. Men jeg tvivler på det.
Kan i hjælpe mig?

(Dreng, 16 år)
Kære dreng på 16 år
Forelskelse kan virkeligt bare gøre vanvittigt ondt, når det ikke er gengældt. Og det virker, som om din situation er frustrerende for dig. Det kan jeg virkeligt godt forstå, hvis den er.
Det tager tid at komme sig over
Du skriver, at du rigtigt gerne vil videre. Og det skal også gerne være hurtigt. Jeg kan virkeligt godt forstå, at du har det sådan. For det gør bare hammerondt at være ulykkeligt forelsket. Men det tager tid at komme sig over, og det er fuldstændigt normalt. For der er bare rigtigt mange forskellige følelser, man skal have styr på, når man er ulykkeligt forelsket. Og det er totalt okay og fuldstændigt menneskeligt. Så prøv også at give dig selv plads til faktisk at være rigtigt æv over, at dine følelser ikke var gengældt. Følelser kommer nemlig ofte til at fylde lidt mindre, hvis man giver dem plads til at være der. Du kan også prøve at læse vores artikel, der giver nogle gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man er ulykkeligt forelsket. Måske er der noget i den, du kan bruge.
Få det snakket igennem med hende
Jeg forstår godt, at du gerne vil være venner med hende igen. For det lyder, som om I havde det virkeligt skønt sammen, inden hun flyttede. Og at I var rigtigt tætte. Og det giver god mening, hvis du savner det. Og jeg tænker også godt, at du kan blive venner med hende igen.
Men jeg kommer også til at tænke på, om du gerne vil være venner med hende igen, fordi du inderst inde håber, at hun skifter mening og får følelser for dig? Det er fuldstændigt normalt at have det sådan. Men det er bare så vigtigt, at du passer på dig selv, hvis det er sådan, du har det. Så du ikke går rundt og håber på noget, der måske ikke kommer til at ske. Og så ender med at blive skuffet igen. Derfor er det rigtigt vigtigt, at du får snakket tingene igennem med hende, hvis du vælger at bliver venner med hende igen. Så I hver især kan få fortalt om jeres forventninger til venskabet. Sådan så det er helt klart for jer begge, hvad I kan forvente af hinanden.
Snak med dine venner
Jeg tænker på, om du mon har prøvet at snakke med dine venner om, at du er ulykkeligt forelsket i den her pige? Hvis ikke du har det, synes jeg, at du skal gøre det. Det fylder nemlig rigtigt meget for dig, at du er ulykkeligt forelsket. Og så er det rigtigt godt at få snakket om det, så du kan få sat lidt ord på alle dine tanker. Og sådan noget som forelskelse er rigtigt oplagt at snakke med sine venner om. Det kan jo også være, at de har prøvet at stå i en situation, der ligner din. Og kan fortælle dig, hvad de gjorde?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt. Og givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre for at få løst din situation.
De bedste hilsner fra en Mindhelper