Hej Mindhelper
Jeg har haft en kæreste i lidt over 1 måned nu. Hun har været perfekt. Vi elskede hinanden, hyggede os sammen, var sammen 3-4 gange om ugen og vi havde det bare mega godt sammen.
Her for et par dage siden, slår hun op med mig ud af det blå. Hun skriver, at hun skal på efterskole, og hun ikke tror, at vores forhold kommer til at holde. Hun skrev samtidig, at hun ikke syntes vi skulle være venner, fordi vi sikkert ville bliver kærester igen. Jeg blev selvfølgelig meget ked af det og sur på hende, da jeg ikke helt kunne forstå, om det var fordi hun ville komme over mig inden sit efterskoleophold, eller fordi at hun havde fundet en anden.
Nu er jeg dog kommet frem til en teori, som lyder på, at hun ikke havde lyst til at tage på efterskole pga. mig, og derfor vælger at slå op med mig inden sommerferien, for at hun kan nå at komme over mig inden efterskoleopholdet begynder.
Da vi slog op var vi dog uvenner og sure på hinanden. Det resulterede i, at hun slettede alt kontakt til mig på diverse sociale medier.
Jeg har prøvet at komme i kontakt til hende via. breve, men jeg fik aldrig noget svar.
Jeg savner hende hver dag og kan ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre.
Vh. A

(15 år)
Kære A
Det kan være mega hårdt at gå igennem et breakup. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker, for dem skal du ikke gå med alene.
Det er normalt at savne
Du beskriver, at du savner din ekskæreste og at du ikke helt forstår, hvorfor hun slog op. Det er helt naturligt at savne den, man plejede at være kærester med. Og det kan føles helt uoverskueligt, ikke at skulle være sammen med den person længere. Du kan prøve at læse denne her artikel om ulykkelig forelskelse og hvordan man lettere kommer igennem det. Måske er der et tip eller to, der kan være til hjælp.
De fleste oplever, at savnet til deres ekskæreste, bliver mindre og mindre med tiden. Så selvom det ikke er til den store hjælp her og nu, kan det måske være en trøst for dig at tænke på, at savnet til din ekskæreste helt naturligt, vil blive mindre.
Accepter det, selvom det gør ondt
Når ens kæreste har slået op med en, kan man bruge rigtig lang tid på at prøve at tænke over, hvorfor det endte som det gjorde. Nogen gange kan man finde frem til et svar, og andre gange ikke. I dit brev beskriver du, at din ekskæreste ikke vil tale med dig. Og det kan gøre mega ondt og gøre en rigtig forvirret, hvis man ikke lige forstår, hvorfor ekskæresten valgte at slå op. Men selvom det er hårdt, er et vigtig at acceptere, hvis der er en, der ikke er interesseret i at have kontakt..
Så selvom det kan være hammersvært, tror jeg, at det ville være en rigtig god ide, hvis du øvede dig i at lade vær med at kontakte din ekskæreste. Hvis du synes det er svært at lade vær, kan de nogen gange hjælpe, at prøve at distrahere sig selv, ved at lave noget man godt kan lide. Det kan f.eks være, at hænge ud med sine venner, se en film, eller noget helt tredje. Så har man nemlig noget andet at fokusere på. Du kan prøve at kigge på denne her artikel hvis du har lyst. Der er der en masse ideer til hvad man kan lave, for at distrahere sig selv for svære tanker.
Tal med dine venner
Når man går igennem et breakup kan det hjælpe, at tale med sine venner om, hvordan man har det. Måske gør du det allerede, men ellers tænker jeg, at det måske kunne være en hjælp for dig. At tale med sine venner kan nemlig hjælpe med at få nogen af alle ens tanker ud af hovedet og gøre, at de føles lidt mindre svære at bære rundt på. Det kan også være, at nogen af dine venner har prøvet noget lignende, og har haft det lidt på samme måde.
Tag et smut forbi Headspace
Kender du Headspace? Det er et sted hvor man som ung kan komme og tale om de ting, der fylder i ens liv, som f.eks et breakup. I Headspace sidder der en masse søde frivillige, som gerne vil lytte. De er vant til at tale med unge og ved godt, hvor nas det kan gøre, at savne en ekskæreste. Nogen gange kan det være rart, at tale med nogen udefra, om de følelser og tanker man går rundt med. Så hvis du tænker det kunne være en hjælp for dig, kan du trygt tage fat i Headspace.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at du snart kommer til at savne din ekskæreste lidt mindre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper