Jeg har i et par år vidst, at jeg er biseksuel.
Jeg har i lang tid været meget betaget af en af mine veninder, og jeg har i over et år vidst, at jeg er forelsket i hende. Det er først for en måned siden jeg fandt ud af, at hun også er biseksuel.
Jeg fandt ud af det ved, at hun en aften vi var i byen trak mig til side fordi hun ville fortælle mig noget. Stemningen mellem os blev helt mærkelig og anderledes. Jeg troede virkelig hun ville sige, at hun kunne lide mig. Jeg tror det har noget at gøre med, at atmosfæren mellem os var helt speciel i det øjeblik. Men i stedet fortalte hun mig “bare”, at hun er biseksuel, hvilket hun ikke har sagt til særlig mange. Jeg følte mig helt glad og let, da hun fortalte mig det. Og det at jeg er en af de få der ved, at hun er biseksuel, gør mig også meget glad.
Jeg fortalte hende, at jeg også er biseksuel, hvilket jeg kun har fortalt min aller bedste veninde.
Den episode har sat mange tanker i gang i hovedet på mig. For jeg ved ikke om det var et slags tegn fra hende. Efter den aften er vi begyndt at skrive meget mere sammen, og jeg er i tvivl om det er fordi hun kunne være interesseret i mig.
Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. For jeg ved ikke om hun kan lide mig, og jeg er bange for at overtræde hendes grænser og ødelægge vores venskab. En gang i mellem synes jeg også hun er meget afvisende over for mig face to face, hvilket hun ikke plejer at være, men når vi skriver sammen er hun altid vildt sød, hvilket også gør mig ret forvirret.
Jeg synes det at være forelsket i en pige er meget mere anstrengende end at være forelsket i en dreng. Jeg ved ikke hvorfor, måske fordi jeg ikke helt har accepteret det endnu. Jeg tør i hvert fald ikke snakke med andre end min bedste veninde om det. Jeg føler mig meget forvirret og magtesløs.
Jeg vil gerne vise min veninde, at jeg kan lide hende. Men jeg føler jeg har brug for at vide, at hun også kan lide mig, før jeg tør gøre noget ved mine følelser.
Ingen af vores fælles venner ved, at vi er biseksuelle, så jeg føler ikke rigtig jeg kan gå til nogen af dem.
Hvordan skal jeg gribe det her an? Skal jeg være mega direkte med risiko for at ødelægge vores venskab (hvilket jeg virkelig ikke har lyst til) eller kan jeg gøre et eller andet for at prøve at finde ud af, om hun kan lide mig?
Jeg vil aller helst, at hun og jeg bliver kærester, men det kræver jo, at jeg gør et eller andet

(Pige, 19 år)
Kære du
Det kan være en helt vildt fantastisk at være forelsket. Men det kan også bare være super hårdt, hvis man ikke er helt sikker på, om ens forelskelse er gengældt.
Det er dig, der skal mærke efter
Du spørger, om du skal være direkte overfor din veninde. Eller om du skal prøve at finde nogle andre måder at finde ud af, om hun mon kan lide dig på? Og det kan også være mega svært at finde ud af. Men i sidste ende er det kun dig, der kan mærke efter og finde ud af, hvad du har mest lyst til at gøre. For det er kun dig, der ved det. Hvis det er svært, kan du jo eventuelt lave en liste med fordele og ulemper ved at fortælle hende det. Det smarte ved lister er nemlig, at man har det hele lige foran sig – sort på hvidt. Og så bliver det tit lidt nemmere at se, om det er fordelene eller ulemperne, der fylder mest.
Vis hende små tegn
En af de ting du kan prøve, hvis du vælger at prøve at finde andre måder at finde ud af, om din veninde er forelsket i dig på, er at vise din veninde små tegn på, at du godt kan lide hende. Og så se, hvordan hun reagerer på det. Du kan for eksempel prøve at give hende komplimenter. Det er nemlig en rigtigt god måde at vise den anden, at man lægger mærke til dem på, for de fleste kan godt lide at få komplimenter.
Og så kan du jo bagefter kigge efter, hvordan hun reagerer på det. Det kan være, at hun også begynder at give dig komplimenter. Eller måske rødmer hun lidt mere, end hvis det havde været en anden, der havde sagt det? Det er i hvert fald en måde, du kan bruge til at vise hende, at du er interesseret i hende, men uden at komme med den helt store kærlighedserklæring. Samtidigt med, at du også kan holde lidt øje med om din veninde udviser nogle tegn på at være forelsket i dig.
Du kan godt fortælle hende det
Du kan også godt vælge at fortælle din veninde, at du er forelsket i hende. Det er drønsvært. Og det kan være super grænseoverskridende. Men det er også den eneste måde, du med 100% sikkerhed kan finde ud af, om hun faktisk også kan lide dig. For din veninde er jo den eneste, der med sikkerhed ved, hvad hun selv tænker og føler.
Du har desværre ret i, at der er en risiko for, at det kan påvirke jeres venskab, hvis det nu viser sig, at hun ikke har det på samme måde. Men jeg tænker også, at hvis I begge to vil, så kan det godt lade sig gøre at finde en måde at beholde jeres venskab på. Men det er jo ikke sikkert, det er sådan, det ender. For der er jo også en chance for, at hun har det på samme måde. Og det kan du kun finde ud af, ved at snakke med hende. Nogle gange er man nødt til at satse lidt, når det gælder kærlighed. Også selvom det ville være så meget nemmere, hvis man bare kunne være helt sikker hver gang, inden man spurgte om den anden havde det på samme måde.
Det giver god mening
Du skriver, at det virker mere besværligt at være forelsket i en pige end i en dreng. Og jeg tænker egentligt ikke, at det er så underligt. For jeg gætter på, at det er nemmere for dig at snakke med dine andre veninder og din familie om det, når du er forelsket i en fyr? Og derfor får du meget mere hjælp og støtte til at finde ud af, hvad du kan gøre. Hvor det lyder som om, du står meget mere alene med den her forelskelse i din veninde. Fordi du faktisk kun har din bedste veninde at snakke med det om. Så derfor er der mange flere ting, du skal klare alene. Og så giver det jo rigtigt god mening, at du føler, at det hele er lidt mere besværligt, når du er forelsket i en pige. For der jo faktisk er nogen ting, der er mere besværlige.
Har du lyst til at fortælle dem det?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har tænkt over, om du kunne have lyst til at fortælle dine andre veninder og din familie, at du er biseksuel? Det er ikke fordi, du skal gøre det. For det er dig selv, der skal bestemme, hvornår du vil fortælle dem det. Og om du overhovedet har lyst til at fortælle dem det, før du en dag får en kæreste, der også er en pige, som du gerne vil præsentere de andre for.
Men hvis det fylder meget for dig, at de andre ikke ved, at du er biseksuel, synes jeg, at du skal prøve at snakke med dem om det. Jeg ved godt, at det kan være super sårbart at skulle fortælle andre om sin seksualitet. Men det ændrer jo ikke på dig, at du er biseksuel. Du er stadig den samme person, som du altid har været. Og jeg er næsten sikker på, at både dine veninder og din familie godt kan se det.
Du kan altid tage fat i LGBT+ rådgivningen
Hvis du har brug for at snakke med nogen om din seksualitet, men ikke er klar til at snakke med dine andre veninder og din familie om det, kan du tage fat i LGBT+ rådgivningen. LGBT+ er en forening for homoseksuelle, biseksuelle, transpersoner og alle andre, der bryder med normer for køn og seksualitet. 3 steder i landet sidder nogle frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om alt, hvad der handler om seksualitet og køn. Enten kan man dukke op fysisk eller ringe i tidsrummet, hvor rådgivningen har åbent. De rådgivere du kommer til at snakke ved en masse om, hvordan det er at have en seksualitet, der falder lidt uden for normen. Så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du finder ud af det med din veninde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper