Hej
Jeg har nu været vild med en dreng i lidt over et år og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke tænke på andet og jeg er hele tiden ked af ikke at kunne se ham. Vi arbejder sammen og snakker ikke rigtigt ud over det. Tingen er at han er to år ældre end mig og jeg er bange for at han bare ser mig som et lille barn. Jeg ved virkelig ikke hvordan han har det med mig for jeg føler at han stirrer ret meget nogle gange og til fester kommer han også og siger hej. Samtidig virker han ret afvisende nogle gange efter arbejde. Vi har sovet sammen en gang men jeg tror jeg ligger mere i det end han gør. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for jeg føler jeg har givet små tegn på at jeg godt kan lide ham og samtidig tør jeg ikke sige hvordan jeg har det til ham.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Den person man er vild med, kan virkeligt bare komme til at fylde alt i ens tanker, når man er forelsket. Lige så rart som det kan være, lige så træls og frustrerende kan det også være, hvis man ikke er sikker på, at ens følelser er gengældt.
Lær ham at kende uden for arbejdet
Jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at finde ud af, hvad du skal gøre. For det er virkeligt svært, når man ikke helt ved, om den person man er vild med, har det på samme måde. Du skriver, at I arbejder sammen, men at I ikke snakker så meget sammen udover det. Men at han en gang imellem kommer over til fester og siger hej. Det tænker jeg, er et godt tegn. For det viser, at der i hvert fald er en eller anden form for interesse.
Jeg tænker, at det kunne være en mulighed at prøve at starte en samtale med ham, næste gang han kommer over og siger hej til en fest. På den måde kan du komme til at lære ham lidt bedre at kende og se, hvem han er, når han ikke er på arbejde. Hvis du har lidt svært ved at finde ud af, hvordan du skal starte samtalen, kan du prøve at kigge i vores artikel med gode råd til at smalltalke. Måske er der nogle tips og tricks i den, som du kan bruge.
Hvis du kommer til at snakke med ham udenfor arbejdet og lærer ham lidt bedre at kende, så kan det også være, at det er lidt nemmere at kigge efter tegn på forelskelse. De fleste mennesker viser nemlig nogle små tegn på det, hvis der er forelskede, som man kan prøve at kigge. De kan nogle gange bruges som et prej om, om den anden person også er interesseret i en. Så det kunne måske være en mulighed, hvis du ikke har lyst til at prøve at invitere ham ud endnu.
Kan du alliere dig med nogle kollegaer?
En anden mulighed for at få et prej om, om fyren på dit arbejde har det på samme måde som dig, er ved at alliere dig med nogle kollegaer. Så hvis du har nogle andre kollegaer, som du snakker godt med, så kan du jo prøve at fortælle dem om, hvordan du har det. Så kan de hjælpe dig med at holde øje med, hvordan han er omkring dig. Det kan være, at de kan få øje på nogle tegn, som du ikke selv kan se. Det kan også være, at der måske allerede er nogen, der ved noget om, hvordan han har det med dig, som kan fortælle dig det?
Det modige valg
Det kan være rigtigt svært at samle modet til at fortælle den, man er vild med, hvordan man har det. Men hvis du er modig, så kan du prøve at fortælle fyren, hvordan du har det og invitere ham ud. Og de fleste bliver bare rigtigt smigrede over at blive inviteret ud. Det er mega sårbart at invitere nogen ud, fordi man risikerer at få en afvisning. Og det kan godt være, der er en risiko for, at han synes, du er for ung. Det kan jeg godt forstå ikke er nogen særligt rar tanke.
Men hvis du gerne vil vide med sikkerhed, hvordan han har det, så den sikreste måde at snakke med ham. Han er nemlig den eneste, der med sikkerhed kan vide, hvad han tænker og føler. Samtidigt så får du også en afklaring, uanset om svaret er det, du håber på eller ej. Og selvom det kan gøre rigtigt ondt at få at vide, at ens forelskelse ikke er gengældt, så kan det faktisk være rart nok med en afklaring nogle gange. For det kan gøre det lidt nemmere at komme videre.
Snak med dine veninder
Når man er forelsket, så kan det virkeligt bare fylde helt vildt meget, fordi tankerne om den man er forelsket i, kører rundt i hovedet på en. Så det kan være helt vildt svært at tænke på andet, som du selv skriver. Derfor kan det være rigtigt godt at snakke med nogen om, at man er forelkset, så man kan få lidt luft fra sine tanker, så det hele ikke ender med at koge fuldstændigt over indvendigt. Så jeg tænker på, om du mon har nogle veninder, du kan snakke med om fyren fra dit arbejde? Hvis du har, synes jeg nemlig, du skal snakke med dem. Det der med at blive forelsket er nemlig noget, som de fleste unge oplever på et tidspunkt, så måske har de stået i en situation, der minder lidt om. Og kan fortælle dig, hvad de gjorde, der hjalp dem.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at fyren fra dit arbejde også godt kan lide dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper