Hej Mindhelper
jeg er 14 år gammel og har haft et crush på den samme dreng i 1,5 år nu.
vi snakker næsten aldrig sammen, men der var en periode hvor vi snakkede nogen gange. jeg føler mig rigtig tryg omkring ham og det førte til at jeg fortalte ham min største hemmelighed engang. jeg kan rigtig godt lide ham, men jeg føler det er forkert da mine bedste venner ikke har det så godt med ham. jeg snakkede med en af mine vendinder der allerede har en kæreste og hun sagde at jeg ikke skulle tænke på dem men mig selv. så til nytår valgte jeg at skrive ”godt nytår” til ham. han svarede og jeg begyndte at stille nogen spørgsmål, om hans jul og nytårs aften. han har få ca. 3 år siden spurgt om vi skulle være sammen, men jeg sagde nej da jeg ikke var klar (jeg fortryder det ikke, da jeg kun var 11 år). Han har givet mixed signaler, men er i tvivl om det bare er mig der presser ham til at svare ved at stille en masse spørgsmål? jeg kan virkelig godt lide ham! men skal jeg bare fortælle ham hvordan jeg har det, og hvis han så at han ikke har det på samme måde, så må det bare være akavet. eller skal jeg danne et venskab med ham? jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

(14 år)
Hej 14 årig
Det kan være helt forvirrende og svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når den fyr man er vild med sender mixed signaler. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os, og delt det.
Forelskelse kan være forvirrende
Når man har et crush, kan det på den ene side være helt vildt dejligt, for sommerfuglene basker måske rundt i maven, og man kan slet ikke lade vær med at tænke på fyren. Men samtidig kan det også være ret forvirrende, og man kan komme i tvivl om, hvordan man griber det an. For har han det mon på samme måde?
Den oplevelse tror jeg, at langt de fleste unge kender til, for det er helt normalt at være forelsket og i tvivl om, hvad man skal gøre. Og når fyren så samtidig sender en signaler som peger både i den ene og den anden retning, så kan det godt gøre det endnu sværere, at finde ud af, hvad man skal gøre.
I vores artikel 15 tegn på, at han eller hun er vild med dig, står der lidt mere om, hvilke ting man kan holde øje med, som kan tyde på, at den anden også er vild med en. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig, og som måske kan gøre det lidt lettere at tyde om han også kan lide dig.
Du skriver også, at han for tre år siden spurgte om I skulle være sammen, men du sagde nej, da du ikke var klar. Det vil jeg også lige rose dig rigtig meget for. Det er nemlig rigtig vigtigt at mærke efter og sige nej, hvis man ikke er klar. Så hammergodt gået!
Hvor intet vover, intet vinder
Du spørger, om du bare skal fortælle ham, hvordan du har det. Eller om du bare skal prøve at bygge et venskab op med ham.
Når man er vild med en anden, kan tvivlen godt komme til at fylde ret meget i en. Derfor er der også mange, som synes at det kan være rigtig rart at få det sagt, og finde ud af, hvordan den anden har det. Og som du selv skriver, så er der altid en risiko for, at den anden ikke har det på samme måde, og at det måske så bliver akavet bagefter. Men hvor intet vover, intet vinder. Derfor er man også sommetider nødt til at springe ud i det, og tage en chance. For ligesom der er risiko for, at den anden ikke har det så samme måde, er der også sandsynlighed for, at den anden også er vild med en. Så hvis du kan mærke, at tvivlen og tankerne om ham fylder rigtig meget hos dig, så kan det måske være en god ide at få snakket med ham om det.
Bliv ved med at snakke med dem omkring dig
Du skriver også, at du har snakket med en af dine veninder om, hvad du skal gøre. Og det er mega godt. Det kan nemlig være rigtig rart at lufte og vende ens tanker med en god veninde. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med hende om det. Nogle gange kan det at få sagt ens tanker og overvejelser højt også gøre, at man lettere kan mærke, hvad der egentlig er det rigtige for en.
Cyberhus
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Cyberhus. Hos dem kan man nemlig deltage i gruppechats med andre unge. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at dele dine tanker og overvejelser i forhold til fyren med andre unge, som slet ikke kender dig. Så kan jeg varmt anbefale Cyberhus. Det er også helt gratis og anonymt.
Det kan være ret forvirrende at finde ud af, hvad man skal gøre, når man har haft et crush på den samme fyr i 1,5 år, og han samtidig sender mixed signaler. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper