Hej Mindhelper
Så..der er den her person. Lad os kalde personen ’x’. Jeg har aldrig følt sådan om en før – jeg har følelser for x (mere end bare venner). X har det på samme måde med mig. Men der er bare et problem; det er kun sometider jeg har det sådan – ikke altid. Engang var det hele tiden. Så nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre. Skal vi prøve at komme sammen? Jeg mener vi har et stærkt venskab, så det ville nok godt kunne overleve det. Men jeg er også bare nervøs. Hvad nu, hvis jeg ikke kan finde ud af, om jeg er into it like that? Hvis jeg bare har dannet en idé i mit hoved om det og det slet ikke er sådan det i virkeligheden er? Eller hvis jeg såre x? Eller hvis det ikke går eller bliver akavet mellem os? Og hvorfor har jeg kun følelser nogen gange?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker omkring X, og hvad der skal ske mellem jer. Det kan være rigtig forvirrende at finde ud af, hvad man skal gøre, når man er vild med en af sine venner. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Følelser kommer i bølger
Det lyder til, at du har nogle  følelser for X, men at det samtidig også er lidt forskelligt, hvor meget du mærker følelserne. Det er helt naturligt, for følelser kommer tit lidt i bølger, og derfor er der også tidspunkter, hvor man bare virkelig mærker forelskelsen, og der er 1000 sommerfugle som flyver rundt i maven. Og så er der andre gange, hvor man måske er distraheret, og derfor ikke helt lægger mærke til de mange sommerfugle i maven. Det kan eksempelvis være, at man er sammen med sine venner og laver noget andet, som har ens opmærksomhed. Og så kan man godt komme til at blive lidt forvirret over de forskellige følelser man mærker.
Forelskelse kan også være en rigtig forvirrende størrelse, og derfor er jeg også helt sikker på, at der er rigtig mange unge som kender til det med, at følelserne svinger lidt en gang imellem. I vores artikel Forelsket: Er du det? og er det gengældt?, kan du læse lidt mere om forelskelse. Der står også nogle tips til at finde ud af, om man er forelsket. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Snak med X om det
Jeg tænker også, at kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med X om dine tanker, følelser og bekymringer. Det lyder til, at I måske allerede har snakket lidt om det og fået fortalt hinanden, at I begge to godt kan lide hinanden. Så måske I også kunne tage en snak om, hvordan I skal gøre fremover. Så kan både du og X få fortalt, hvordan I godt kunne tænke jer, at det skulle være mellem jer. Og så kan det være at I kan blive enige og finde ud af, hvordan I kan gøre det, så det er rart for jer begge to. Jeg tænker også, at det måske kunne være med til at give dig lidt ro i maven, så du ikke skal gå med alle dine tanker og bekymringer alene. Og samtidig kan du måske også få punkteret nogle af bekymringerne.
Hvor intet vover intet vinder
Når man måske skal gå fra at være venner til måske at blive kærester, er det helt naturligt at være nervøs for, hvordan det mon vil blive. Det kan være, at man går med en masse tanker og bekymringer omkring det hele. Men ofte er den bedste måde at finde ud af, hvordan det er, ved at prøve det af. Så selvom det kan virke skræmmende, så tænker jeg, at det kunne være en god ide, at dig og X gav det en chance og prøvede det af. For lige netop med kærlighed er man sommetider nødt til at tage en chance og springe ud i det.
Det der med kærlighed kan være hammerforvirrende og svært at finde ud af. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej og hepper på, at dig og X får mærket efter og fundet ud af, hvad der er det rigtige for jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper