Jeg havde et crush på en fyr, men jeg kom videre. Men så begyndte vi at flirte, og vi var sammen til en fest. Jeg tror, jeg er blevet forelsket i ham igen.
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 18 år og har et lille dilemma.
Tilbage i 1.g havde jeg et crush på en dreng fra min klasse. Jeg gjorde aldrig noget ved det, da jeg var meget genert dengang, Jeg kom dog hurtigt videre, og tænkte ikke længere på ham. Efterhånden som jeg blev mere chill omkring ham, begyndte vi at flirte en del. Dette stod på i ca. 1,5 år, hvor vi stort set flirtede til hver en fest. Drengen har dog været sammen med andre piger, hvilket er helt fair, da vi jo kun har drillet og flirtet lidt med hinanden. Jeg har da også været sammen med andre drenge og tænkte ikke længere på ham. Det at han har været sammen med andre piger, har aldrig generet mig før, men her for nogle dage siden ændrede det hele sig. Vi var igen til samme fest, og begyndte at flirte igen. Han tog initiativet. Da alle var gået begyndte vi stille og roligt at flirte igen. Det ene tog det andet og vi endte med at være sammen hele natten. I starten betød det ingenting, blot lidt sjov, men her kommer dilemmaet. Efter den nat kan jeg mærke, at jeg er begyndt at få følelser for ham igen. Jeg har besvær med at sove, har mistet appetitten, tænker på ham konstant og kan slet ikke koncentrere mig. Jeg har aldrig haft disse følelser på samme tid før. Jeg ville ønske at jeg kunne skrive til/snakke med ham, men jeg er virkelig nervøs for at blive afvist. Det ville også blive akavet da vi går i klasse sammen. Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg tror at jeg er forelsket (det ord har jeg altid haft svært ved at sige), men jeg har meget svært ved at indrømme det – især overfor mine venner. Jeg ønsker dog højt at fyren også kan lide mig, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal finde ud af det. Og hvad kan man gøre for at give fyren hentydninger. Jeg er meget lost og har brug for et råd.
Hilsen pigen, som har brug for et godt råd.

(Pige, 18 år)
Kære pige, der har brug for et godt råd
Det lyder, som om du virkeligt har fået følelser for ham fyren. Og det kan være en mega skøn følelse. Men det kan også bare være en virkeligt forvirrende følelse. For det kan være så svært at finde ud af, om det er gengældt.
Kig på tegn på forelskelse
Du skriver, at du ønsker rigtigt højt, at fyren også godt kan lide dig. Og det kan jeg godt forstå, for det lyder, som om I har det godt sammen. Jeg tænker, at det er et godt tegn, at det var fyren, der tog initiativet til at flirte med dig til festen. For det er et tegn på, at han i hvert fald lægger mærke til dig. Men jeg kan godt forstå, hvis du synes det er lidt svært. For forelskelse kan virkeligt være tricky. Der er nemlig så mange forskellige tegn på forelskelse. Men der er alligevel nogle små ting, man kan kigge efter. Du kan se nogle af dem i den artikel, jeg har linket til. Det kan jo også være, at du selv kan bruge nogle af de tegn, der står i artiklen til at sende fyren små hints om, at du rigtigt godt kan lide ham.
Snak med ham
Den allerbedste måde at finde ud af, om dine følelser er gengældt, er ved at snakke med fyren og fortælle ham, at du er forelsket i ham. For selvom der er nogle små tegn, du kan kigge efter, kan du ikke vide med sikkerhed, om dine følelser faktisk er gengældt, før du har snakket med ham. For han er jo den eneste, der ved, hvad han selv tænker. Men jeg forstår godt, at det er skræmmende. For det er altid mega sårbart at fortælle en anden, at man er forelsket i dem.
Derfor er det også helt naturligt, at man bliver bange for at blive afvist. For det er bare ikke særligt nogen særligt rar tanke. Og der er jo desværre ingen, der kan garantere dig, at han ikke afviser dig. Men om man vil det eller ej – så er afvisninger en del af livet. Vi kommer alle sammen til at opleve dem på et tidspunkt i vores liv. Det gør mega ondt. Og det er måske ikke super fedt de første par måneder, når I går i klasse sammen. Men du kommer over på den anden side igen på et tidspunkt.
Så prøv at tænk over det. Hvad har du at tabe ved at tage en snak med ham fyren? Ja, der er en sandsynlighed for, at han afviser dig. Men der er også en sandsynlighed, at han ikke gør. Og uanset hvad, så får du i hvert fald et klart svar, som du kan bruge til at komme videre fra.
Del det med dine veninder
Du skriver, at du har svært ved at indrømme, at du er forelsket. Især overfor dine venner. Og det kan også være mega svært nogle gange. Fordi det er bare en vildt stor ting. Men ens veninder er faktisk guld værd, når man er forelsket og er lidt i tvivl om, hvad man skal gøre. Forelskelse er nemlig noget, de fleste af os kommer til at opleve på et tidspunkt. Derfor er der også en rimeligt stor sandsynlighed for, at nogle af dine venner har oplevet en lignende situation engang. Så det kan jo være, at de har nogle erfaringer og råd, som kan hjælpe dig.
Derfor synes jeg, du skal prøve at tage fat i dine veninder og høre, hvad de har at sige. Også selvom det måske er lidt svært. For uanset hvad tænker jeg, at dine venner og veninder rigtigt gerne vil hjælpe dig. Så jeg tror ikke, du behøver være bange for at indrømme over for dem, at du er forelsket i fyren.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt på vej. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke med det hele. Jeg krydser fingre for, at tingene går din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper