Jeg har et crush på en fyr fra årgangen over mig. Vi taler ikke sammen. Men han kom over og dansede med mig til en fest. Hvordan starter jeg samtalen?
Hej Brevkasse
Siden sidste år har jeg haft et crush på en dreng, som går en årgang over mig. Vi har aldrig rigtig talt sammen. Vi har set hinanden rundt omkring på skolen, hvilket har givet mig en følelse af kontakt på en eller anden måde. Vi har ikke haft den slags øjenkontakt, der varer lidt længere end den almindelige slags. Det har mere været korte glimt.
Der var en fest for et stykke tid siden, hvor han kom hen og dansede med mig. Jeg husker det ikke helt tydeligt, da jeg var ok fuld. Men synes egentlig det var meget sødt. Det gav mig lidt bekræftelse i, at han også havde lagt mærke til mig. Men alligevel kunne jeg ikke samle mod til at tage kontakt. I skolen er jeg god til at virke lidt uinteresseret, fordi jeg dybe set ikke tør vise de følelser frem. Derfor kan jeg være svær at læse.
Da jeg kom hjem en fest forleden, tænkte jeg først, at jeg ville skrive til ham, men endte bare med at sende ham en venneanmodning midt på natten. Han godkendte den, så det var vel fint. Jeg vil egentlig gerne skrive noget til ham, ved bare ikke hvad? Jeg er også bange og nervøs for alle de akavede situationer der venter, hvis der kommer til at ske noget. Samtidig vil jeg ikke kunne acceptere, at jeg slet ikke prøvede.
Håber I har godt tips til at indlede en samtale over besked uden det bliver underligt, men heller ikke kedeligt.
TAK på forhånd

(Pige, 17 år)
Kære 17 årige pige.
Det kan være en skøn følelse at have et crush. Men det kan virkeligt også være forvirrende og svært. Fordi det kan gøre en helt rundt på gulvet. Og sætte gang i en hel masse spørgsmål og usikkerhed.
Lær hinanden at kende
Som du selv skriver, er det et godt tegn, at han kom og dansede med dig til festen. Det betyder i hvert fald, at han har lagt mærke til dig. Så næste skridt er at lære hinanden at kende. Jeg ved godt, det er er lettere sagt end gjort. Når man er vild med en, kan man nemlig godt blive bange for, om samtalen nu bliver akavet. Præcis som du skriver. Og det er helt naturligt at have det sådan. Men den bedste måde at komme ud over det er ved at kaste sig ud i det. Selvom det bestemt ikke er nemt.
Hvis det ikke er så længe siden, I var til fest sammen, kan du jo starte med at skrive tak for sidste fest til ham. Og fortælle ham, at du syntes, det var rigtigt hyggeligt. Ellers kan du prøve at starte med at spørge ind til ham. Hvad laver han? Hvilken slags musik lytter han til? Hvad er hans yndlingsserie? Den slags, der kan lede dig frem til nogle ting, som I begge to interesserer jer for. Og som I kan snakke videre om. Jeg linker dig også lige til en artikel med flere gode råd til at smalltalke. Den kan du læse, hvis du har lyst. Måske er der nogle gode råd til at starte samtalen i den, som du kan bruge.
Kig efter tegn på forelskelse
Forelskelse kan nogle gange være svært at finde ud af. Specielt når man skal finde ud af, om det er gengældt. For der er mange forskellige tegn på forelskelse. Men hvis man lærer at genkende alle de små tegn, kan det blive nemmere at finde ud af, om den anden også er interesseret. Så du kan prøve at læse den artikel, jeg har linket til. Måske er der nogle af tegnene, du kan genkende?
Snak med dine veninder
Snak om fyre og forelskelse er et emne, der er perfekt til venindesnak. Derfor tænker jeg på, om du har snakket med dine veninder om den her fyr? Ellers så gør det. Måske har de lagt mærke til nogle ting, som du ikke har. Og måske de nogle tanker om, hvordan du kan starte en samtale med ham? Det kan også være, de selv har stået i en lignende situation engang. Så kan de jo fortælle dig, hvad de gjorde. Og give dig nogle gode råd med på vejen, som du sikkert kan bruge.
Jeg håber mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du kommer i snak med ham den søde fyr fra årgangen over dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper