Jeg har et kæmpe problem, og det er kommet noget uventet. Jeg har altid været til piger, og ser mig selv som heteroseksuel, men har nu i snart et halvt år haft et crush på en fyr.
Kære Mindhelper
Jeg har aldrig skrevet til en brevkasse før og taler sjældent om mine følelser og problemer med folk. Jeg er typen der der helst vil klare tingene selv hvis jeg kan komme til det, men tak fordi i er til og hjælper unge med stort og småt.
Jeg har et kæmpe problem og det er kommet noget uventet. Jeg har altid været til piger og ser mig selv som heteroseksuel, men har nu i snart et halvt år haft et crush på en fyr. Jeg har altid syntes at han var sød, rar og sjov, men havde aldrig regnet med at jeg skulle få de følelser for ham som jeg har nu. I starten var jeg meget chokeret over, at kunne mærke at jeg både var tiltrukket og interesseret i en jævnaldrende med samme køn. Jeg er stadig noget forvirret, men det er egentlig også meget rart da jeg bare synes han er dejlig.
For ikke at afsløre for meget, kan jeg ikke nævne vor vi er mødtes osv. Men vi er sammen hver dag ifm. arbejde. Vi taler rigtig godt sammen, men jeg er jo næsten sikker på at han kun ser mig som en kollega/ven. Jeg har dog ikke givet op på forhånd og har forsøgt at flirte lidt med ham. Jeg har aldrig været god til at læse andres signaler på det her punkt, og her bliver jeg også usikker. Vi laver sjov med hinanden, har lagt mærke til at han nogle gange rør “tilfældigt” ved mine arme og skuldre, vi holder tit og ofte en lang og dyb øjenkontakt (ift. hvad jeg gør med andre), og jeg føler bare at der er en gnist i mellem os.
På den anden side, så tror jeg også meget af det bare er for sjov fra hans side af. Der er nemlig flere udfordringer. Han bruger meget tid på at skrive med piger, og er begyndt at se en mere og mere. Jeg blev ked af det da han nævnte, at han havde set hende mere end 3 gange, men hvad havde jeg regnet med… Jeg aner ikke hvorfor jeg er blevet vildt med en dreng i det hele taget og har også svært ved at forstå det. Det er nu sådan at jeg står i en situation hvor jeg er sammen med ham mange timer hver dag, tænker meget på ham når jeg er hjemme og han fylder generelt meget i mit hoved.
Kan jeg på nogen måde finde ud af om han han er fuldstændig afvisende og i så fald lukke helt ned for mit følelsesmæssige register, være sammen med ham hver dag og så komme videre?
Har i nogen erfaringer eller råd, da jeg ikke kan finde meget om præcis min problemstilling.
Under aller omstændigheder var det rart bare at få det ud.
Med venlig hilsen DenFortvivlede

(Dreng, 20 år)
Hej DenFortvivlede
Jeg forstår da godt, hvis du er ret forvirret lige pt. 1 ting er at blive forelsket, men når det så også er i en kollega, hvis seksualitet man ikke er sikker på, så er det altså heller ikke nemt. Jeg er glad for du har skrevet herind og delt dine tanker, og jeg håber jeg kan komme med lidt hjælpsomme tanker til dig.
Din seksualitet
Jeg tænker, at det må være en helt vildt speciel oplevelse, pludselig at falde for en af samme køn, hvis man altid har opfattet sig selv som hetero. Derfor synes jeg også, du skal have ros for, hvordan du har håndteret det. Det lyder til, at du har taget det sådan ret stille og roligt. Du skriver, at du i starten var meget chokeret, men nu synes du egentligt, det er meget rart – for han er jo dejlig. Og seksualitet er ikke det samme, som det altid har været, eller… det er det måske, men der er i hvert fald bedre og bedre mulighed for, at udforske sin seksualitet på tværs af køn. Seksualitet er ikke altid sort/hvid, og det bliver mere og mere accepteret i vores samfund, at seksualiteten kan være flydende. Samtidigt bliver unge også bedre til at give sig selv lov til at udforske deres seksualitet. Derfor er der altså heller ikke noget unormalt i, at du oplever, pludseligt at blive tiltrukket af en fyr. Måske kommer du til at opleve det meget fremadrettet, måske gør du ikke – men vær åben overfor dine oplevelser, og nyd at dine muligheder er blevet endnu større.
Jeg ser 2 problematikker i dit brevkassespørgsmål
1. Hvad skal du gøre, når du er blevet vild med en du arbejder sammen med?
2. Hvordan finder du ud af om han er til fyre, og eventuelt interesseret i dig?
Vi arbejder sammen
Når man pludselig befinder sig i en situation, hvor man er blevet vild med en, som man arbejder sammen med, er der nogle tanker man måske bør gøre sig. Uanset om man er forelsket i en af samme eller modsatte køn.
• Kan jeg holde ud, at være sammen med personen hver dag, hvis det går galt?
Det lyder til, at det er et fuldtidsjob du har, fordi du siger, at i ser hinanden hver dag. Det tænker jeg også gør det en lille smule farligere, fordi i så SKAL se hinanden hver dag. Og hvis det er et job du skal beholde årevis fremadrettet, så er du nok nødt til at gøre op med dig selv, om det er risikoen værd? Vær også opmærksom på, at nogle arbejdspladser ikke tillader, at deres ansatte dater hinanden, og det kan være fyringsgrundlag.
• Kan jeg lade være med at give det et forsøg?
Du skriver selv og spørger, om du kan lukke helt ned for dit følelsesmæssige register, være sammen med ham hver dag, og så komme videre. Det er jo rigtigt svært at svare på. Forelskelser har det jo med at gå i sig selv, hvis man venter længe nok. Men det er ikke det sjoveste at skulle være i. Jeg synes du skal prøve at lave en for/imod liste over dine muligheder. Skriv hvorfor du bør handle på din forelskelse på den ene side af papiret, og hvorfor du bør lade være på den anden. Og hvis du vælger at handle på det, hvad er så dine muligheder, hvis det enten går godt eller galt?
Hvordan finder du ud af, om han er vild med dig?
På den ene side, så sender han nogle signaler, som godt kunne tyde på, at han er vild med dig. Men på den anden side skriver han med nogle piger, og taler åbent med dig om det. Så er vi jo lidt tilbage til start. Der mangler noget afklaring i forhold til hans seksualitet og interesse. Jeg har et par forslag.
Find en meddetektiv
Er der en person, som vil kunne hjælpe dig med at få noget afklarethed? Det kunne være en kollega eller en fælles ven måske. Hvis der eksempelvis er en kollega, som du kan stole på, så kunne du prøve at spørge ham/hende, om de ved noget om ham. Altså om han måske tidligere har dated fyre, eller måske har nævnt noget om det eller dig? Du kan også få personen til at holde øje med jer, når i er sammen. Han/hun kan måske hjælpe med at forstå, om de signaler han sender er venlige eller flirtende. Snak det igennem, og se om i ikke kan analysere jer ud af det.
Hvordan opfører han sig sammen med andre fyre?
Opfører han sig på samme måde overfor alle fyre, eller er det kun mod dig. For hvis han ikke gør, så kan det jo være fordi, at han er interesseret i dig. Det er ikke en helt sikker metode, men det kan være, at du får øjnene op for noget.
Afslør (lidt) af dig selv
En idé kunne være at afsløre for ham, at du også er til fyre. Bare lidt henkastet i en samtale. Du behøver jo ikke sige til ham, at du er interesseret i ham. Det giver dig muligheden for at se, hvordan han reagerer på det. Måske begynder han at flirte endnu mere – det ville være et godt tegn jo. Måske trækker han sig lidt, eller kommer med kommentarer, som indikerer han er hetero – så er han nok ikke interesseret.
Du kan tage springet
Du spørger, om du kan finde ud af om han er fuldstændigt afvisende. Ja, det kan du godt. Men den eneste måde at blive sikker på det, er ved at spørge ham. Der er bare en risiko for, at han ikke er interesseret, og at det så bliver akavet for jer og arbejde sammen. Så jeg tror kun, jeg vil anbefale, at du spørger ham, hvis du tror at i kan håndtere at arbejde ordentligt sammen efterfølgende.
Han viser interesse
Hvis nu du kommer frem til, at han er interesseret, så er det jo mega dejligt. Lidt problematisk pga. arbejde, men måske er det også det hele værd. Nogle gange skal man også bare satse på kærligheden.
Hvis han ikke er interesseret
Hvis du nu kommer frem til, at han ikke er interesseret, eller at du ikke har tænkt dig at gøre mere i det pga. arbejde, så sidder du stadig tilbage med en ulykkelig forelskelse. Det er ikke særligt sjovt. Derfor vil jeg anbefale dig, at snakke med nogen om det, hvis det bliver relevant. At få snakket det igennem med nogen, kan være med til at tage gassen af ballonen. Så fylder forelskelsen måske lidt mindre. Samtidigt kan det også være en god idé, at distrahere sig selv og lave noget, hvor du slet ikke tænker på ham. Og så husk at give dig selv god tid til at komme over det.
Snak med dine venner
Hvis du har nogle gode venner, du er tryg ved, så kunne det være en idé at snakke med dem om det. Du er jo ikke bare forelske, du har faktisk opdaget en hel ny del af dig selv. Det kan jo fylde rigtig meget, og derfor kan det være rart, at dele det med nogen, som kender en godt.
Tag fat i LGBT danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner varetager anonym rådgivning. Så hvis du har en masse spørgsmål og tanker omkring din seksualitet i øjeblikket, så er deres frivillige rigtigt gode at snakke med. Deres frivillige har selv erfaringer inden for problemstillinger vedrørende seksualitet og identitet, og kan derfor forholde sig til de ting, som du går igennem lige nu. Så jeg vil klart anbefale dig, at tage fat i dem. Du kan kontakte dem anonymt både på telefon eller i person.
Jeg kunne desværre ikke komme med noget klokkeklart svar på din problemstilling – kærlighed er ofte noget værre rod. Din problemstilling er ikke nem, fordi der er mange ting, der er uafklarede. Men jeg vil sige tak for, at du har delt dine tanker med os, og jeg håber du kan bruge mine forslag til noget. Jeg hepper rigtigt rigtigt meget på dig.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper