Hej Mindhelper
Prøver at gøre det lidt kort.
Er begyndt at ses med en, ret kæreste artige når vi er sammen og jeg har mødt hans venner.
Er ved at blive ret glad for ham, tror det er gengældt men ikke noget vi har snakket om.
Har aldrig være forelsket eller haft en kæreste før, så finder det lidt svært at navigere rundt i.
Hygger mig så meget sammen med ham og det er det bedste. Men lige så glad som jeg er når jeg er sammen med ham, lige så ked af det kan jeg blive dagen efter.
Er det normalt? Er det en del af forelskelse? Er jeg måske usikker og bange for at miste det?
Syntes det svært at jeg sidder og græder dage efter vi har ses, og ikke bare er vildt glad!
Håber I kan hjælpe med list svar på forelskelse og at man er ked af det?

(25 år)
Kære dig,
Det lyder som en forvirrende situation du står i. Jeg er glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Hvordan er det at være forelsket?
Du har ses med en fyr i noget tid og er blevet ret glad for ham. Men samtidig bliver du ked af det efter I har ses, og kan godt græde i dagene efter. Det kan jeg godt forstå, du synes er ubehageligt.
Først og fremmest skal du vide, at forelskelse kan være forvirrende og svært. For ens tanker og følelser kan virkelig køre derudaf.
Man er måske både spændt og nervøs over, hvad der skal ske i forholdet. Man er glad for personen. Men man er måske også rigtig bange for, hvis det ikke går.
Derfor er det faktisk normalt, at man både kan have følelser af at være glad og spændt. Men samtidig også have lidt nervøsitet, og måske synes det er ret svært. Det kan virkelig være en følelsesmæssig rutsjebane.
I vores artikel: Forelsket: Er du dét – og er det gengældt? kan du læse endnu mere om, hvordan forelskelse kan se ud.
Det med at være ked af det
Forelskelse og dating kan være virkelig svært. For man er ved at lære et helt nyt menneske at kende, og man ved måske ikke helt, hvordan den anden har det.
Så der er rigtig meget usikkerhed forbundet med at være forelsket. Derfor giver det også god mening, at forelskelse faktisk kan give én lidt ondt i maven. For det kan være man er nervøs for, om den anden også kan lide én.
Der er ingen rigtig eller forkert måde at være forelsket på. Og det kan være forskelligt, hvordan det føles fra person til person. Men nogle mennesker kan blive så påvirkede af forelskelsen, at de græder.
Det er ikke unormalt. Men det kan være en god ide at overveje, hvorfor man bliver ked af det og græder?
Er det fordi du er bange for, at forelskelsen ikke er gengældt? Er du bange for at miste det I har? Er det fordi det er ubehageligt at stå i usikkerheden af dating?
Uanset hvad det er, så kan det være rart at finde ud af. For så kan det være nemmere at håndtere.
Find ud af, hvad der fylder
Men, hvordan kan man så finde ud af, hvorfor man bliver ked af det?
Der er heldigvis flere ting du kan prøve.
Først og fremmest kan du prøve at skrive dine tanker og følelser ned. Det kan du både gøre på din telefon eller på et papir. Det vigtige her er blot, at du rent faktisk skriver det ned.
Du kan prøve at spørge dig selv, hvornår du bliver ked af det, og hvilke tanker der går igennem dit hoved, når du bliver ked af det. Det er ikke sikkert, at det er noget du har tænkt over før. Så det kan sagtens være, at du har svært ved at svare på spørgsmålene.
Men hvis du begynder at skrive dine tanker og følelser ned, så vil du formentlig opleve, at det bliver nemmere at finde ud af, hvad der er på spil.
Tal med dem omkring dig
En anden ting du kan gøre, for at blive klogere på, hvad der er på spil, er at tale med dine venner.
Dine venner kender dig. Derfor er de rigtig gode at søge hjælp hos. Det kan nemlig være de har lagt mærke til noget, du ikke selv har. Det kan også være, at de selv har prøvet noget lignende, og har nogle gode råd.
Uanset hvad, så kan det være mega rart at få snakket med nogen om, hvordan man har det. For når vores tanker og følelser får lov at rumstere indeni os, uden at blive sagt højt, så kan de komme til at fylde rigtig meget.
Tal med ham
Hvis du har mod på det, så vil jeg foreslå, at du taler med fyren du ses med, om det. Det lyder til, at du har en fornemmelse af, at han også godt kan lide dig. Altså at forelskelsen er gengældt. Men du skriver også, at det ikke er noget, I har talt om.
Måske kunne det hjælpe dig, at I fik talt om, hvordan I har det med hinanden? Nogle gange kan usikkerheden, når man dater, virkelig gøre en nervøs. For man ved ikke rigtig, hvad den anden føler. Derfor tror jeg, at det kunne være en god ide, at i talte om, hvor i står.
Forhåbentlig kan det give dig mere ro i maven, at du ved, hvad der er op og ned.
I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting, kan du få gode råd til, hvordan du kan gribe samtalen an. Selvom artiklen er rettet mod venner, kan du sagtens bruge rådene, selvom det er en du dater, du skal tale med.
Det kan være helt fantastisk at være forelsket. Samtidig med at det også kan føles forvirrende og svært. Derfor er det vigtigt at tale med dem omkring sig om, hvordan man har det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper