Hej,
Jeg er en pige på 14 år og er virkelig forelsket i den her dreng, han går i min parralel klasse så jeg kan ikke bare undgå ham, jeg er bange for at han ikke føler det samme som jeg føler men han gider ikke at forklare hvordan han har det? Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder super træls, at du ikke helt kan få den fyr, som du kan lide til at forklare, hvordan du har det. For når man er forelsket, så håber man jo på, at den man er forelsket i, har det lidt ligesom en selv.
Det kan være forvirrende
Lige så skønt som det kan være at være forelsket, lige så frustrerende og forvirrende kan det også være. Specielt hvis man ikke helt ved om den person, man er forelsket i, har det på samme måde som en selv. For så kan man på den ene side svæve rundt på en lyserød sky og gå og drømme helt vildt om den person, som man er forelsket i. Men på den anden side kan man også nærmest få ondt i maven ved tanken om, at personen måske slet ikke har det på samme måde som en selv. Er det mon også sådan, det er for dig lige nu?
Snakker I sammen?
Du skriver ikke, om du allerede snakker med den dreng, som du er forelsket i. Hvis ikke du gør det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtigt god idé at prøve at gøre det. Det vil nemlig være det første skridt til, at du og ham kan lære hinanden at kende. På den måde kan du finde ud af, om I har noget at snakke om, når I er sammen, og om I overhovedet klikker godt sammen.
Samtidigt så forestiller jeg mig, at det måske bliver lidt nemmere at få ham til at fortælle dig, hvordan han har det, hvis I kender hinanden lidt bedre. For det er nemlig tit ret sårbart at fortælle en anden, hvordan man har det med dem. Derfor kræver det for det meste, at man har lidt tillid til hinanden før, man har lyst til det. Hvis du synes det er lidt svært at finde ud af, hvordan du kan starte snakken med ham, så kan du kigge i vores artikel med gode råd til smalltalk
Kig efter tegn på forelskelse
Hvis I allerede snakker sammen, så kan du måske prøve at kigge efter, om han viser nogle små tegn på, at han kan lide dig. Det er nemlig sådan, at de fleste mennesker enten bevidst eller ubevidst viser nogle tegn på, at de er forelskede. Det kunne for eksempel være, at de giver en flere komplimenter, end de giver til andre.
Hvis du vil se, hvad der ellers kunne være tegn på forelskelse, kan du kigge i den artikel, jeg har linket til. Der er selvfølgeligt ikke nogen garanti for, at han har det på samme måde som dig, fordi han gør et par af de ting, der står i artiklen. Men måske kan det alligevel give dig et lille idé om, om dine følelser er gengældt.
Fortæl ham, hvordan du har det
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg på, om du mon har fortalt ham, hvordan du har det? Hvis ikke du har det, så kan det måske også være en måde, du kan få ham til at fortælle dig, hvordan har det. Det kan godt føles lidt som et vovet valg at fortælle ham, hvordan du har det, det ved jeg godt.
Men nogle gange er man nødt til at tage lidt chancer, hvis man gerne vil vide, om ens forelskelse er gengældt. Og hvis du åbner dig op og fortæller ham, hvordan du har det. Så har du ligesom også helt naturligt smidt bolden over til ham, og det giver ham en meget bedre mulighed for at kunne fortælle dig, hvordan han har det.
Snak med dine veninder
Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle veninder i din klasse, som du kan snakke med om, at du er forelsket i drengen fra din parallelklasse? Hvis du har det, så kunne det også være en rigtigt god idé at gøre det. For det kan være rigtigt rart at have nogle at dele sin forelskelse med, så man ikke skal gå med den helt alene.
Samtidigt så kan dine veninder måske også hjælpe dig lidt ved at lege detektiver. Måske kender de nogen, der kender ham, som de kan spørge, om de ved noget. Eller måske har de lagt mærke til nogle ting, han gør, når I er sammen, som du ikke selv har tænkt over?
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig en idé om, hvad du kan gøre nu. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke med din forelskelse.
De bedste hilsner fra en Mindhelper