Min bedste ven fortalte mig, at han har følelser for mig. Men jeg er i tvivl om, om han mener det. For han havde ikke følelser for mig for et år siden.
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 14 år som er i tvivl om hvorvidt en dreng har fået følelser for mig eller ej. Jeg vil nok kalde ham for min bedste drengeven, og vi har været det siden 5. Klasse nu (vi går i 8 nu), men her fornyligt har han fortalt mig at han har følelser for mig, og jeg ved simpelthen ikke om jeg skal tro på det eller ej. Fra ca. 1 år siden fortalte jeg ham at jeg har følelser for ham (har haft det lige siden, og har stadig)… men nu hvor han ikke havde følelser for mig dengang, eller ihvertfald ikke udtrykkede det, hvad er chancen så for at han har det nu?
Ps: han er overhovedet ikke typen der snakker om følelser på den måde. Han er nok lidt indelukket og svær at komme ind på, og jeg tvivler på at jeg har kommet så tæt ind på ham endnu.
Jeg er så frygteligt bange for at ham og hans ven tager pis på mig…

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Forelskelse kan være rigtigt skønt. Men det kan virkeligt også bare være forvirrende, når man ikke helt kan finde ud af, om følelserne mon er gengældt. Så jeg er rigtigt glad for, du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Følelser kan udvikle sig over tid
Du spørger, hvad chancen er for, at han har fået følelser for dig nu, når han ikke havde det for et år siden? Det er svært for mig at svare på, for jeg kender ham jo ikke. Men at han ikke havde følelser for dig for et år siden, behøver ikke betyde, at han ikke godt kan have følelser for dig nu. Følelser kan nemlig godt udvikle sig over tid og blive til forelskelse lige så langsomt. Og det er meget forskelligt, hvor hurtig man bliver forelsket. Nogle er rigtigt hurtige om at blive forelsket, mens andre skal bruge lang tid på at blive så tryg ved en person, at de bliver forelskede. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse vores artikel om tegn på, at ens følelser er gengældt. Måske er der noget i den, der kan hjælpe dig på vej?
Snak med ham
Den eneste måde du med sikkerhed kan finde ud af, om han faktisk har fået følelser for dig, er ved at snakke med ham om det. Jeg forstår godt, hvis det kan lyde skræmmende. For du er meget i tvivl om, om han nu faktisk også mente det. Eller om han mest bare sagde det i sjov. Og så kan man måske nemt komme til at blive bange for, om man bliver afvist, hvis man bringer det op? Men du kan bare ikke finde ud af, om han faktisk har følelser for dig på andre måder end ved at snakke med ham. For det er jo kun ham, der ved, hvad der faktisk sker inde i ham. Så jeg synes, du skal tage fat i ham og spørge ham, om han faktisk mente, at han havde følelser for dig? Hvis du har brug for lidt inspiration til, hvordan du kan snakke med ham, kan du prøve at læse vores artikel om at snakke med sin ven om noget, der er lidt svært at snakke om
Snak med nogen andre
Forelskelse kan fylde vildt meget. Specielt, hvis man er i tvivl om, om forelskelsen nu er gengældt. Sådan som du er lige nu. Og derfor kan det også være rigtigt godt at snakke med nogle andre om det. Så får man nemlig lidt luft for sine tanker og følelser. Og man kan måske også få nogle råd af dem, man snakker med, hvis de har stået i samme situation. Forelskelse er et super oplagt emne at snakke med sine veninder om. Så jeg synes, du skal prøve at tage fat i nogle af dine veninder og fortælle dem om, at din ven har fortalt dig, at han har følelser for dig. Men at du er lidt i tvivl om, om han mener det. Måske de har nogle gode råd, du kan bruge?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du og din ven får snakket sammen, så du kan finde ud af, om dine følelser er gengældte.
De bedste hilsner fra en Mindhelper