Hej
jeg er en pige på 15, med et problem. Jeg har aldrig haft en kæreste eller et kys før.
Og der er den her dreng i klassen, som har kunne lide mig i alt for lang tid nu. Jeg har flere gange afvist ham, og sagt til mig selv og andre at, jeg ikke kan lide ham.
Men hvis nu at, jeg forstiller mig en verden hvor det kun er ham og mig, så kan jeg godt lide ham. Og nu er jeg i tvivl om jeg så kan det ??
Fordi han er sød nok, men når jeg tænker på hvad fx mine veninder, forældre og skolen ville tænke, kan jeg slet ikke lide ham.
Jeg er meget forvirret, og håber i kan hjælpe mig bare en lille smule.
Vh den 15-årige pige

(15 år)
Hej 15-årige pige
Det kan være helt vildt forvirrende at finde ud af, om man er blevet forelsket, eller hvad det er, som man mærker. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind til os.
Er jeg forelsket?
Når man er ung, kan det med ikke at have haft en kæreste eller fået et kys godt fylde meget. Og når der så er en anden, som viser interesse for en, kan det godt gøre en lidt forvirret. For er man egentlig også vild med ham? eller synes man bare, at han er sød nok på vennemåden. Derfor er det også normalt at være i tvivl om, hvad det egentlig er, man mærker.
Men jeg tænker, at der måske er noget i vores artikel Forelsket – er du det og er det gengældt?, som kunne være en hjælp for dig. I den står det nemlig nogle af de typiske tegn på, at man er forelsket.
Det vigtigste er, hvad du synes
Du skriver, at du slet ikke kan lide ham, hvis du tænker på, hvad dine veninder og forældre vil tænke. Det kan godt gøre en ret meget i tvivl, hvis dem omkring en ikke synes så godt om fyren, man måske er blevet vild med. Derfor er det også normalt at blive påvirket af det. Ofte kan man også have en ide om, at alle andre vil have en holdning til det, men tit går andre slet ikke så meget op i det, som man måske tænker. Ofte går andre mere op i, hvordan man har det – fx om man glad sammen med fyren, og om han behandler en godt.
Og vi mennesker er alle sammen forskellige. Derfor har vi også alle sammen forskellige ting vi kan lide – og heldigvis for det. For det ville være ret kedeligt, hvis vi alle sammen kunne lide de samme ting. Derfor er det ens veninder synes er nice ved en fyr heller ikke nødvendigvis det samme, som man selv godt kan lide. Og det er helt okay. Det vigtigste er nemlig, at man selv godt kan lide fyren.
Snak med nogen om det
Når man går med en masse forvirrende følelser, kan det være rigtig rart at snakke med nogen om det. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være rart for dig at tale med dine veninder, om, hvordan du har det. Måske der også er nogle af dem, som kender til det med, at det kan være svært at finde ud af, om man er vild med en. Og så kan I snakke lidt om det. Det kan også være, at du måske finder ud af, at de slet ikke synes så dårligt om ham fyren alligevel.
Girltalk
Her til sidst vil jeg også lige nævne Girltalk. Girltalk er et sted, hvor unge piger kan skrive ind og chatte om det, som fylder hos dem. De frivillige hos Girltalk er rigtig søde og rare, og gør altid deres bedste for at hjælpe og lytte. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det med følelser og forelskelse kan være hammerforvirrende. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender masser af varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper