Hej Mindhelper.
Jeg er en fyr på 17 år som skriver herind på baggrund af noget med kærlighed.
Jeg har en pige som jeg er rigtig glad for – og nærmest elsker. Vi har kendt hinanden i over 10 år og vi var bedste venner da vi gik i de mindre klasser. Hun flyttede skole i 5. klasse, men vi har holdt kontakten efterfølgende og skrevet rigtig meget sammen, hvor vi også skriver søde ting. Vi har begge forsøgt at finde en dag vi kunne mødes og være sammen, men det blev bare aldrig til noget – hvilket jeg er lidt ked af.
Nu går vi på samme gymnasium igen, så vi støder tit ind i hinanden og siger hej. Men her på det seneste er jeg begyndt at få stærke følelser for hende. Når jeg tænker på hende så kilder det i maven, og jeg føler mig faktisk lidt “liderlig”. Jeg har skrevet meget til hende og hun har da også svaret, men jeg kan mærke at jeg vil noget mere med hende.
Hun har sagt til mig, at jeg er hendes bedste ven, og hun vil rigtig gerne være sammen med mig, men det er svært når vi har hver vores venner.
Jeg er nervøs for at virke for desperat og indsmigrende, da jeg så vil risikere at miste hende. Men hun er min allerbedste veninde og jeg vil så gerne være sammen med hende.
Mvh. M

(17 år)
Kære M
Det kan være rigtig spændende og pirrende, at have en god veninde, som man har et godt øje til. Spørgsmålet er så bare, hvordan går man fra at være gode venner, der hygger sig sammen, til måske at være mere end venner?
Når den gode veninde bliver til et crush
Når man har været venner i lang tid, og hygger sig rigtig meget i den andens selskab, sker det nogle gange, at man pludselig får lyst til at være mere end venner.
Det kan være helt fantastisk, at have et crush på nogen. Man får sommerfugle i maven når man ser dem på gangen, tænker på dem hele tiden og kan ikke lade være med at være glad, når man snakker med dem.
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at det er præcist det, som er sket for dig. I har kendt hinanden i 10 år, og nu har du udviklet følelser for hende. Det er helt normalt.
Faktisk starter de fleste med at være venner på deres arbejde eller uddannelse, for så derefter at udvikle følelser for hinanden og blive kærester.
Spørgsmålet er så bare her: Er dine følelser gengældt?
Hvordan bliver man mere end venner?
Noget af det sværeste ved at have et crush på en af sine venner, er at finde ud af, om de har det på samme måde. Det kan nemlig være enormt forvirrende og svært at finde ud af, om de siger eller gør søde ting bare fordi man er gode venner. Eller om det er fordi, de også har følelser for en.
Derfor forstår jeg også godt, hvis du føler at du lige nu har antennerne ude, for at se om der er nogle tegn på, om dine følelser er gengældte.
Hvis du synes det kunne være rart, at få noget hjælp til at spotte de rigtige tegn, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: 15 tegn på, at han eller hun også er vild med dig. Her får du de 15 typiske tegn på, at dine følelser er gengældte.
Hvis du vil have svar lige nu
Hvis du ikke kan holde dit crush ud, og bare har brug for at få svar lige nu, er der selvfølgelig også en anden mulighed. Hvis du har mod på det, så kan du prøve at springe ud i det og fortælle hende, hvordan du har det, og spørge om hun har det på samme måde?
Det kan selvfølgelig virke mega skræmmende, men det er den eneste måde, at du kan vide dig helt sikker på, om hun også har følelser for dig, eller om hun bare har lyst til at være venner.
Hvis du har mod på, men ikke ved hvordan du skal gøre det, kan du prøve at læse vores guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Selvom artiklen ikke fokuserer på kærlighed, er der stadig nogle rigtig gode råd til, hvordan man får sagt det som er svært. Så den kan du roligt læse.
Man ved aldrig hvad der sker
Du skriver selv i slutningen af dit brev, at du ikke vil virke desperat eller indsmigrende, da du ikke vil risikere at miste hende.
Det er rigtigt, at nogle godt kan blive lidt forvirret, hvis deres ven pludselig begynder at indsmigre sig for meget og skrive hele tiden. Men hvis du drømmer om en dag at blive mere end venner med hende, er det måske en risiko du er nødt til at tage.
Fordi som det gamle ordsprog siger: Hvor intet vover, intet vinder. Det betyder, at hvis vi aldrig springer ud i det, og løber en risiko, så opnår vi aldrig det, vi gerne vil opnå.
For selvfølgelig er der en risiko for, at hun ikke reagerer særlig godt, hvis hun finder ud af, at du gerne vil være mere end venner. På den anden side, er der selvfølgelig også en risiko for, at hun har det på præcis samme måde. Der er kun en måde at finde ud af det.
Det er vigtigt at mærke godt efter
Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får mærket godt efter og tænkt igennem, hvad du bedst kan være i.
For kan du holde ud at være venner med hende, velvidende om, at du har et crush på hende? Eller er det bedst, at du fortæller hende det, og så løber en risiko for at jeres venskab forandrer sig?
Noget som måske kunne hjælpe dig, er at skrive fordele og ulemper ved at sige det til hende ned på et stykke papir. På den ene side kan du skrive alle fordele ved at sige det, og på den anden side, kan du skrive alle ulemperne.
Nogle gange er det nemlig lettere at tage en beslutning, når fordelene og ulemperne står lige foran én på et stykke papir.
Har du snakket med dine venner om det?
Her til sidst vil jeg lige høre, om du får snakket med nogle af de andre venner om det her crush, du har?
Ofte kan det være enormt lettende og rart at dele sine tanker og bekymringer med dem omkring os. De fleste gange har mange af dem prøvet noget lignende, og kan derfor komme med nogle gode råd til, hvad man kan gøre.
Hvis du fx snakker med nogle af hendes venner eller veninder, kan du jo forsigtigt prøve at spørge dem, om hun måske også har et godt øje til dig?
Jeg håber, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Det kan nemlig være enormt svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man først får følelser for en af sine veninder. Derfor sender jeg også de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af.
De bedste hilsner fra en Mindhelper