Hej Mindhelper
Jeg er ret vild ( forelsket) i/med den her dreng fra min klasse, men han gengælder det overhovedet ikke.
Han er selv totalt ulykligt forelsket i min veninde, men hun ser ham bare som sin bedste ven. Han ved hvordan jeg har det og ja jeg har sagt det, men jeg aner ikke helt hvad jeg skal gøre.
Jeg håber i kan hjælpe 🙂
Hilsen den ulykkelige pige

(Pige, 14 år)
Kære den ulykkelige pige
Det gør mega ondt, når man finder ud af, at den man er forelsket i, ikke gengælder ens følelser. Så jeg kan godt forstå, hvis du er lidt ked af det for tiden.
Giv dig selv tid
Egentligt vil jeg gerne starte med at skrive til dig, at det er super sejt, at du har fortalt drengen, hvordan du føler. For det kan faktisk være mega svært at få det gjort. Og det er bare drønærgerligt, at han så ikke har det på samme måde. Jeg gætter på, at det ikke var særligt sjovt at høre? Det kan nemlig gøre vildt ondt, når man finder ud af, at ens følelser ikke er gengældt. Derfor synes jeg også, at du skal give dig selv lov til at være ked af det. Græd ned i din pude, hvis det er det, du har brug for. Og prøv at lade det være okay, at du måske ikke tænker så meget på ham den ene dag. Mens at du måske har en knude i maven og tænker helt vildt på ham den anden dag. Det er helt okay. For det er sådan, det er at være ulykkeligt forelsket. Så der skal være plads til, at du har det sådan.
Distrahér dig selv
Selvom der skal være plads til at være ked af det, er det altså også rart nok at få tankerne flyttet lidt over på noget andet. Og selvom det kan virke helt umuligt at tænke på noget andet, når man er ulykkeligt forelsket, så kan det faktisk gøre lade sig gøre. Du kan for eksempel få en lille pause fra dine tanker omkring drengen fra din klasse ved at lave noget, som du synes er helt vildt sjovt. Og som kræver en lille smule koncentration. For vores hjerne er ikke super god til at gøre to ting på en gang. Så når du laver noget, som du synes, er sjovt. Og som kræver en lille smule koncentration, er det lidt sværere for dig også at tænke på drengen fra din klasse samtidigt. Og så er det jo bare en bonus, at man som regel også bliver glad af at lave noget, som man synes er vildt sjovt.
Snak med dine veninder
Men det er også en rigtigt god idé at snakke med nogen om, at du er ulykkeligt forelsket i den her dreng, hvis du ikke allerede har gjort det. For det er ikke særligt fedt at gå og være træt af, at man kan lide en, som ikke gengælder ens følelser. Og det bliver som regel endnu mindre fedt, hvis man går alene rundt med de tanker og følelser, som det kan give. Så kan det nemlig blive endnu sværere at holde dem ud. Fordi de bygger sig op og kommer til at fylde mere og mere. Du kan jo for eksempel prøve at snakke med dine veninder om det. Du er nemlig langt fra den eneste, der har prøvet at være ulykkeligt forelsket. Så det kan jo være, at der er en af dine veninder, der har prøvet det samme. Og måske faktisk forstår præcis, hvordan du har det lige nu.
Du kan godt komme videre
Det gør sikkert mega ondt lige nu. Og det føles måske, som om du aldrig nogensinde kommer dig over drengen fra din klasse. Men selvom det ikke føles sådan, så skal du nok komme videre. Det sker ikke på en dag. Men på et tidspunkt holder du op med at tænke så meget på ham. Og en dag møder du en ny sød dreng, som du bliver forelsket i. Men hvis du har lyst til at læse flere gode råd om, hvad man kan gøre, hvis man er ulykkelig forelsket, kan du kigge i den artikel, jeg har linket til.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så ønsker jeg dig alt mulig held og lykke med det fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper