Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 14, jeg er nok begyndt og kunne lide en. Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre sige det til ham eller vente?
Jeg er en person som overtænker rigtig meget og overtænker self også når jeg begyndt og kunne lide en, men denne person er sød og vi snakker og snapper meget sammen altså på snapchat og jeg bare itivl om hvad jeg skal gøre. Der køre rigtig mange tanker rundt i mit hovede.
Og har haft det svært her på det sidste været meget nede og sur og ked af det pga (private ting). Men jeg bliver openbart glad når han sender mig en snap. Han spurgte mig hvor jeg var fra og han sagde det var lidt væk fra ham altså hvor han bor, men han skrev så ”vi finder ud af det” måske vil han bare starte som venner?
Jeg er meget en følsom pige og bange for og sige hvad man rent faktisk føler osv
Men jeg har nogle gode bedste venner som hjælper mig!
Mvh en meget følsom pige og overtænker meget

(14 år)
Kære Pige på 14 år
Når man bliver vild med en, så kan det være rigtigt svært at finde ud af, hvordan søren man skal gribe det an. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har delt dine tanker med os.
Når man får sommerfugle i maven, får man dem også i hovedet
Det kan være både forvirrende og spændende, hvis man bliver forelsket i en. Og jeg er sikker på, at der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkende til dine tanker. For når man får sommerfugle i maven, så får man dem også i hovedet. Med det mener jeg, at forelskelsen fylder i hele kroppen og man kan blive fyldt med alle mulige tanker. Det er helt normalt at opleve.
Mærk efter i maven
Det kan være hammersvært at finde ud af, om man skal sige det eller vente, hvis man er blevet vild med en person. Og det ville være meget nemmere, hvis man bare kunne vide på forhånd, om personen også var vild med en. Jeg ved desværre ikke, om ham drengen helst vil være venner til at starte med, eller om han også er blevet vild med dig. Derfor er mit bedste råd også, at prøve at mærke efter i maven, hvad du selv har mest lyst til at gøre nu?
Jeg tænker, du har to muligheder. Enten kan du hoppe ud i det og fortælle ham, hvordan du føler. Det kan være ret nervepirrende, men også super sejt og modigt at gøre. Eller du kan vente og se tiden lidt an. Hvis han er vild med dig, så er han det nok også om nogle uger. Og så har du lidt mere tid til at spotte, om der også er nogle tegn på, at han kan lide dig. Du kan også læse vores artikel med 15 tegn på forelskelse. Der står nemlig en masse tips til ting, du kan holde lidt øje med, hvis du vil prøve at finde ud af, hvad han føler.
Er der en af de løsninger, som føles mere rigtigt end den anden?
Brug vennerne som støtte
Det lyder til, at du har nogle super søde venner. Derfor tænker jeg også, at du måske kan bruge dem lidt som hjælp til at komme mere i kontakt med fyren. Du kan eksempelvis foreslå at du og dine venner kunne hænge ud med ham og hans venner. Det kan nemlig være lidt nemmere end at være sammen som en gruppe end bare jer to. Så kan vennerne nemlig hjælpe, hvis du bliver nervøs eller lige har brug for at trække dig et øjeblik.
Snak med en voksen
Jeg lagde mærke til, at du skrev, du har haft det lidt svært i på det sidste. Og været ked af det og sur over nogle private ting. Sådan nogle periode har vi alle sammen engang imellem, men det kan være rart ikke at gå rundt alene med sine tanker og følelser. For det kan godt føles som en stor mundfuld at skulle gabe over. Så hvis du ikke allerede har snakket med en voksen om det, så kunne det måske være rart for dig? Det kunne være dine forældre, en sød lærer, onkel, sportstræner eller helt 5. person. Bare det er en, som du er tryg ved.
Du kan læse mere om at tale om svære ting med sine forældre her. Rådene kan sagtens bruges til andre personer også.
Tag fat i Headspace
Hvis du gerne vil snakke lidt mere i dybden om det hele, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan komme og snakke om det, der lige fylder. Intet problem er for stort eller småt. Det er helt anonymt og gratis – og de har også en chat, man kan starte med at skrive til, hvis det er tryggest.
Det kan være mega forvirrende, hvis man begynder at blive vild med en. Men jeg håber, at mine råd har været hjælpsomme for dig. Og så krydser jeg både fingre og tæer for, at han også er vild med dig. Knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper