Hej Mindhelper
Jeg er meget nedtrykt og vil gerne have råd til hvordan jeg kommer over min eks, vi slog op i august efter at have været sammen i 5 næsten 6 måneder, og lige i dag har jeg så snakket med ham igen, hvor han siger at jeg skal holde op med at kontakte ham eller hans mor, selvom det har jeg endelig ikke gjort, det er dem der har skrevet til mig og så har jeg bare svaret og jeg kan ikke lade vær med at svare, men jeg bliver rigtigt ked af det når han skælder mig sådan ud. Det er vel ikke min skyld at hans mor prøver at få os sammen igen? Og det er rigtigt svært for mig at være glad, fordi jeg stadig elsker ham, men han hader mig, og han er allerede kommet videre og er blevet forelsket igen, hvor jeg stadig bare sidder nede i det her hul og dagdrømmer om at vi kan komme sammen igen. Men det kommer aldrig til at ske og det har jeg slået mig selv oven i hovedet med flere gange men der sker stadig ikke noget, det er som om min underbevidsthed ikke kan fatte at det er slut. Tror både hans mor og jeg er ved at blive sindssyge, jeg har dog skrevet til hende at der ikke er noget håb for os, og at jeg synes vi begge 2 skal stoppe med at prøve på at tvinge ham ind i et forhold med mig.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Det er mega svært, når man går igennem et kærestebrud. Så kan man godt blive rigtigt ked af det og frustreret. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om du har skrevet herind før? For dit brev minder mig nemlig og nogle andre breve, som er kommet. Blandt andet det her brevkassespørgsmål. Hvis det er dig, så kan du jo prøve at læse svaret igen og se om ikke, det kan hjælpe dig lidt. Hvis det ikke er dig, så kan du jo prøve at læse den her piges spørgsmål og svar igennem, for hun nævner også nogle af de samme ting som dig. Måske kan det være hjælpsomt for dig at læse, at der er andre, som også går igennem noget lignende.
Det gør mega ondt
Det gør mega ondt, når man går igennem et kærestebrud. Og det kan være super svært, at acceptere, at man ikke kommer til at være kærester igen. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man kommer sig over kærestesorger. Der står en masse gode råd til, hvad man kan gøre, for lidt nemmere at komme igennem kærestesorgen. Men ellers så er det bedste råd nok, at give det tid og trække dig fra din ekskæreste og hans mor. Selvom det måske ikke virker sådan lige nu, så går kærestesorger over med tiden. Det skal nok blive nemmere igen.
Respekter det han beder dig om
Din ekskæreste beder dig om, at undlade at kontakte ham og hans mor. Det tænker jeg faktisk er en god idé. Især fordi det virker til, at det gør både dig og din tidligere svigermor super kede af det, når i snakker sammen. Det kan være mega svært at komme videre, hvis man stadig snakker med sin ekskæreste og hans familie. Udover det, så er det også vigtigt at du respekterer, hvis han ikke har lyst til at du snakker med ham og hans mor længere. For i er ikke længere kærester og det kan godt være lidt mærkeligt for ham, hvis du stadig snakker med hans mor, især når han også har fået en ny kæreste. Derfor tænker jeg også, at selvom hans mor måske skriver til dig, så er det nok bedst, hvis du ikke længere svarer på hendes beskeder. Du kan skrive til hende og sige tak for, at hun har været sød ved dig, men at nu er det på tide at i skilles og du vil bede hende om, ikke at skrive til dig igen. Hvis hun stadig bliver ved med at skrive til dig, så er det måske en god idé, hvis du blokerer hende fra din telefon og beskedtjenester. For det er super hårdt, hvis du hele tiden skal tænke på hende, når du også selv har det svært. Det er vigtigt at passe på sig selv først.
Men hvad så nu?
Det er mega hårdt når et kapitel i ens liv slutter. Men du er 17 lige nu og du skal nok møde andre kærester, som passer bedre sammen med dig. Og som rigtigt gerne vil være sammen med dig. Jeg tænker på, om du har snakket med nogen om, hvordan du har det? Det kunne være dine forældre, moster, søskende, veninde eller en helt anden person. For det lyder til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Og så kan det være en rigtig god idé, at få snakket det igennem med nogen. Det kan faktisk godt være med til at gøre det hele lidt nemmere. Når man snakker om sine problemer, så fortynder man den nærmest. Og man får lukket nogle af alle de tanker og følelser ud, som man måske går og holder inde.
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som har tid og overskud til at lytte. Så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en frivillig rådgivning, hvor man kan komme og snakke om de ting, der fylder. De er mega søde og super dygtige. Du kan kontakte dem på chat først, hvis du tænker, at det kunne være rart.
Det er mega svært at gå igennem et kærestebrud og man kan føle, at man er ved at blive helt skør. Men det skal nok gå over igen med tiden. Og indtil da kan det være en god idé, at cutte kontakten til ens ekskæreste og hans familie, så man ikke ender med at sidde fast i kærestesorgen sammen med dem.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper