Jeg fandt ud af, at han tog mange stoffer bag min ryg. Han gad ikke længere svare på min beskeder, og spurgte bare om penge hele tiden, når han så endelig svarede. Men jeg kan stadig ikke komme mig over ham.
Kære Mindhelper
Jeg har virkelig brug for nogle råd, jeg savner min eks kæreste så meget, vi gik på efterskole sammen sidste år, og vi tog ud at rejse sammen i ferien i sommerferien, men da han kom hjem til Danmark før mig, gik alt bare ned af bakke, jeg fandt ud af at han tog mange stoffer bag min ryg, og han gad ikke længere svare på min beskeder, og spurgte bare om penge hele tiden da han så endelig svaret.
Jeg er sikker på at det er hans venners skyld, fordi han kan slet ikke klare gruppepres, det er hans venner der har introduceret ham til stoffer, og hans bedste venner hadet mig fordi jeg var imod det, og fordi de mente at min eks brugte for meget tid sammen med mig. Men da vi var kærester, næsten 6 måneder, var han det sødeste menneske jeg kendte, og vi var helt trykke ved hinanden, og kunne være 100% os selv, vi var begge lidt mærkelige og hyggede os altid sammen, og vores forældre synes også vores forhold var rigtigt godt for os begge. Da vi slog op blev han meget sur på mig i starten fordi jeg fortalte hans mor om hans misbrug, men vi blev venner igen, og så gik der cirka en måned, og så skrev han til mig hvor han græd og sagde han ikke havde haft nogen at snakke med om hans problemer, og at alt bare være blevet værre. Vi sagde vi savnede hinanden og ingen af os havde slettet nogle af de billeder af os sammen.
Men efter det blev han bare kold overfor mig og faktisk lidt ond, så jeg valgte at lade ham være og nu er det 2 uger siden vi skrev sidst, og jeg drømmer stadig om ham om natten, og jeg har heller ikke lyst til at være sammen med nogen andre, dog da vi snakkede sagde jeg at jeg havde fået en kæreste men det gjorde jeg kun fordi han virkede afvisende, og så sagde han at han har 23 nye damer, og er hos en ny pige hver dag. Jeg har snakket meget om disse problemer med hans mor, fordi hun også ønsker at vi skal være sammen, og hun sagde det der med 23 damer passer i hvert fald ikke, fordi han er altid bare sammen med vennerne, eller hjemme. Men det såre mig stadig, og jeg kan ikke komme over ham selvom han er så ond ved mig, fordi jeg ved han kun gør det fordi han selv er såret, fordi ingen af os har nogensinde haft et forhold der virkede så godt.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Det lyder til, at der er sket en hel masse ting med din ekskæreste, som gjorde at i slog op. Det kan være mega svært at komme sig ovenpå et brud. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Puha det lyder godt nok til at være en svær periode du går igennem. Det lyder til, at din ekskæreste har en masse problemer, som han har svært ved at håndtere og derfor tager han blandt andet stoffer. Selvom det er rigtigt svært at være vidne til at ens ekskæreste har det dårligt, så tænker jeg, at det var et godt valg, at i valgte at slå op. For selvom du skriver, at forholdet var godt, så har din ekskæreste nok haft det rigtigt svært, siden at han tog stoffer bag din ryg, undlod at svare på dine beskeder og prøvede at presse penge ud af dig. Det er ikke okay, at han behandlede dig på den måde. Men derfor kan det stadigvæk godt gøre mega ondt og være rigtigt svært at komme videre, når man så slår op. For selvom han har problemer, så har du sikkert holdt rigtigt meget af ham. Og derfor kan jeg også sagtens forstå, hvis du savner ham rigtigt meget. Det er helt naturligt at opleve efter man har slået op. Selvom det måske ikke virker sådan lige nu, så skal savnet nok gå over med tiden.
Det lyder til, at din ekskæreste trænger til at få hjælp til at håndtere sine problemer og sit misbrug. Men det skal ikke være dig, som hjælper ham. Det er alt for stort et ansvar at tage på sig, især når man er så ung, som du er. Din ekskæreste er nødt til selv (og/eller sammen med sine forældre) at søge hjælp hos en professionel.
Drop kontakten til dem begge
Når jeg læser dit brev, så bider jeg mærke i, at du stadigvæk snakker med både din ekskæreste og din ekskærestes mor. Jeg kan sagtens forstå, hvis du har brug for at få snakket med nogen om, hvad der er sket. Men jeg tænker også, at det ville være en god idé, hvis du ikke længere snakkede med din ekskæreste og hans mor. Det er mit bedste råd til dig. For det gør det måske en del sværere for dig at komme dig over din ekskæreste og komme videre. Især hvis din tidligere svigermor også siger til dig, at hun ville ønske i var sammen. Det tænker jeg er rigtigt hårdt at høre og kan gøre en i tvivl om sit valg. Men det lyder som om, at det var det rigtige valg at slå op. For din ekskæreste behandler dig ikke ordentligt. Selvom det er svært at droppe kontakten med dem, så tænker jeg faktisk, at det nok er den bedste måde, at du kan komme videre på. Det kan også være en god idé at fjerne dem fra din telefon og sociale medier, så de ikke kan kontakte dig der hellere. Det er nok også en god idé, hvis du lige fortæller dem, at du ikke har tænkt dig at snakke med dem længere. Du kan eventuelt skrive noget i den her stil til dem: “Selvom det er super hårdt for mig, har jeg besluttet, at jeg ikke længere kan blive ved med at se jer eller snakke med jer. Det er nødvendigt for at jeg kan passe ordentligt på mig selv og komme videre med mit liv. Jeg håber i vil respektere det og at i begge to kommer til at få det rigtigt godt. Knus”. På den måde afslutter du også lidt det kapitel i dit liv, og selvom det måske bliver super hårdt, så kan det måske også være rigtigt rart for dig.
Snak med nogle andre
Det lyder som om, at det er helt vildt svært at være dig i øjeblikket. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du fik snakket med nogle andre end din ekskæreste og ekssvigermor om, hvad der er sket. Det kunne eksempelvis være dine forældre, en veninde, en moster eller en helt 4. person. Måske er der en, som du tænker på lige nu? Så kan du snakke med dem om, hvordan man bedst kommer igennem en kærestesorg og kommer ovenpå igen. Det kan være super rart at have den støtte, mens man går igennem den svære periode. Selvom det måske virker helt umuligt at komme videre lige nu, så skal det nok komme til at ske.
Kærestesorger vil gå over med tiden og det vil blive nemmere og nemmere. Du kan prøve at læse vores artikel omkring kærestesorger. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man kommer videre på en god måde. Jeg tænker især at rådet med at forkæle sig selv og bruge tid med sine veninder måske kunne være rigtigt godt for dig?
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogen, som ikke kender dig, så er Headspace en mulighed. Hos Headspace kan man komme og snakke med en frivillig om sine problemer. Alle unge er velkomne, og man kan være helt anonym, hvis man synes det er rarest. De er mega søde og dygtige, og jeg kan anbefale dem varmt.
Når man går igennem et brud med sin ekskæreste, så kan det være helt vildt svært. Og det kan gøre rigtigt ondt, at give slip i den person, som man har holdt så meget af. Men nogle gange er det det rigtige at gøre, for at kunne passe godt på sig selv og komme videre med sit liv.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd. Og så krydser jeg fingre for, at du snart er ovenpå igen.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper